معاون آموزشی وزارت علوم گفت: چندی پیش ریاست دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که ما در برخی از خوابگاه‌هایمان زمین‌خواب یا کف‌خواب داریم.

خوابگاه دانشجویی - کف‌خوابی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به خودکشی دانشجوی پسادکتری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: من هنوز گزارش مربوط به این دانشجو را ندیده‌ام، اما موضوع این دانشجو در سازمان دانشجویان و بخش مشاوره در حال بررسی است.

او گفت: در هر صورت خودکشی عوامل متعددی دارد و بعضا شنیده شده که برخی گفته‌اند دلیل خودکشی این شخص سختگیری دانشگاه بوده است. در حالی که در مقطع پسادکتری اصلا سختگیری مطرح نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید روی موضوع اقدام به خودکشی این شخص که در مقطع پسادکتری بود، تحقیق شود، گفت: باید روی این موضوع مطالعه شود و کارشناسانی که روی این موضوع کار می‌کنند، نتیجه را بگویند تا بعد در مورد آن اظهارنظر کنیم.

خاکی صدیق با بیان علل مختلفی که منجر می‌شود یک جوان یا یک دانشجو افکار خودکشی داشته باشد یا دست به خودکشی بزند، گفت: عوامل متعددی برای این رخداد وجود دارد؛ مانند آینده نامطمئن شغلی، اعتیاد، مشکلات خانوادگی، مشکلات تحصیلی، تاخیر در امر ازدواج و ... که ازسوی متخصصان ارائه شده است. اما در مورد این شخص به خصوص که در دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کرد، تحقیقات در حال انجام است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر سال گزارش‌هایی در وزارت علوم تهیه می‌شود که نشان می‌دهد عوامل متعددی در رابطه با مشکلات دانشجویان وجود دارد. اینها طبیعتا فراوزارت علومی هستند و قطعا عوامل بیرونی هم در آن نقش دارند که باید جدی گرفته شوند.

بیشتر بخوانید:

خاکی صدیق در واکنش به اینکه برخی از هم‌دانشگاهی‌های این دانشجو از عدم رسیدگی در زمینه امور خوابگاهی اعتراض کرده‌اند، گفت: مشکلاتی که درباره خوابگاه‌ها مطرح است، کاملا درست است. واقعا دانشگاه‌های ما در زمینه خوابگاه مشکل دارند.

وی درخصوص اینکه برخی دانشجویان دانشگاه‌های برتر در خوابگاه‌ها روی زمین می‌خوابند، گفت: به عنوان مثال چندی پیش ریاست دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که ما در برخی از خوابگاه‌هایمان زمین‌خواب یا کف‌خواب داریم. یعنی برخی دانشجویان این دانشگاه برتر در خوابگاهشان تخت ندارند و روی زمین می‌خوابند. افرادی که به دانشگاه صنعتی شریف راه پیدا می‌کنند، نخبگان ما هستند، از این رو شرایط موجود در خوابگاه‌ها یک آسیب است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به تاثیر فضا بر روح و روان دانشجویان گفت: بحثی در معماری و در خصوص فضا وجود دارد که بیانگر ارتباط روح و روان انسان با فضای موجود است. یعنی وقتی یک فرد وارد فضایی می‌شود، آن فضا روی شخص تاثیر می‌گذارد و البته موضوع کاملا علمی است. پس فضای خوابگاهی روی دانشجویان اثرگذار خواهد بود، اما باز هم این فقط یک عامل بوده و عوامل متعدد دیگری هم روی روحیه دانشجویان تاثیر دارد.

وی در پاسخ به این سوال که انتظار شما از دولت آینده برای بهبود اوضاع دانشجویان و جامعه دانشگاهی چیست، گفت: امیدواریم دولت بعدی بتواند شرایط بهتری نسبت به اکنون فراهم کند. همین بحث خوابگاه‌ها و امکانات بودجه‌ای دانشگاه‌ها را یک مقداری بهبود ببخشد تا فضای کاری، علمی و تحصیلی دانشجویان بهتر شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان تاکید کرد: دولت بعدی تلاش کند شرایطی را فراهم کند که دانشجویان فقط به دغدغه‌های درسی خود را داشته باشند و ما هم مطمئنیم با برنامه‌هایی که خواهند داشت، وضع وزارت علوم خیلی بهتر از قبل شود.

کد خبر 611719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha