چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آب گریپ‌فروت، پرتقال و سیب ممکن است توانایی بدن برای جذب برخی از داروها را دچار اشکال کنند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران نشان دادند که عصاره این میوه‌ها می‌توانند کارآیی برخی از داروها مورد استفاده در بیماری‌ قلبی، سرطان، رد پیوند و عفونت‌ها را کاهش دهند، و بالقوه مانع از اثرات سودمند آنها شوند.

 دیوید بیلی، استاد داروشناسی بالینی در دانشگاه اونتاریو و سرپرست این تحقیق اولین پژوهشگری بود که اثر آب گریپ‌فروت را در افزایش جذب برخی ا داروها و در نتیجه احتمال مسمومیت بوسیله ‌آنها را در دو دهه قبل شناسایی کرد.

 این یافته‌ها بخشی از پژوهش‌های مداوم او در این مورد است که در دویست و سی و ششمین اجلاس سالانه انجمن شیمی آمریکا در فیلادلفیای پنسیلوانیا ارائه شد.

بیلی می‌گوید: "ما کشف کرده‌ایم که آب گریپ‌فروت و سایر میوه‌ها می‌توانند به طور قابل‌توجهی جذب خوراکی برخی از داروها را هنگام عبور ار روده‌ها کاهش دهند. نگرانی این است که کارایی داروهایی که برای بیماری‌های وخیم تجویز شده‌اند، ‌از دست برود."

در این تحقیق داوطلبان سالم داروی فکسوفنادین، یک داروی آنتی‌هیستامین را که برای مقابله با آلرژی تجویز می‌شود،‌به همراه یک لیوان آب گریپ‌فروت یا به همراه یک لیوان آب حاوی نارینجین ( که به آب مزه‌ای مانند آب گریپ‌فروت می‌دهد) خوردند.

 آنهایی که دارو را با آب گریپ‌فروت خورده بودند، در مقایسه با افرادی که آن را با آب خالی خورده بودند، تنها نیمی‌ از فکسوفنادین را جذب کردند.

پژوهشگران می‌گویند آب گریپ‌فروت یگ گیرنده مهم جذب دارو را به نام OATP1A2  که در انتقال داروها از روده کوچک به جریان خون نقش دارد، مهار می‌کند.

برعکس داروهایی که میزان جذب آنها در حضور آب گریپ‌فروت افزایش می‌یابد، یک آنزیم مهم دخیل در سوخت و ساز داروها به نام  CYP3A4 را مهار می‌کنند که به طور طبیعی  این داروها را تجزیه می‌کند.

از جمله داروهایی که مصرف آب گریپ‌فروت، پرتقال و سیب جذب آنها را کاهش می‌‌دهند، می‌توان به اتوپوساید، یک داروی ضدسرطان، مسدودکننده‌های گیرنده بتا مانند آتنولول، سلیپرولول و تالینولول مورد استفاده برای کاهش فشار خون  و پیشگیری از حمله قلبی، و برخی از آنتی‌بیوتیک‌خا مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، ایتراکونازول اشاره کرد.

 جذب سیکلوسپورین داروی که برای جلوگیری از رد اندام‌های پیوندی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز به همین صورت ممکن است دچار اشکال شود.

 و با ادامه پژوهش در این مورد انتظار می‌رود به فهرست این داروها افزوده شود

کد خبر 61161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز