چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

گروه سیاسی: امیر قطر پنجشنبه در رأس هیأتی عالی‌رتبه وارد تهران می‌شود

به گزارش همشهری، پس از استقبال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه از حمد بن خلیفه آل‌ثانی در فرودگاه، مراسم استقبال رسمی وی از جانب محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

سفر قبلی آل‌ثانی به ایران اردیبهشت‌ماه سال 85 انجام شد و وی در آن سفر با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی دیدار و درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. در فاصله سفر قبلی و سفر امروز آل‌ثانی به تهران، رئیس‌جمهوری ایران و امیر قطر 3 بار هم به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند

که 2 بار آن در 30 مهرماه 85 و 23 شهریور 86 با موضوع تبریک عید فطر و همچنین حلول ماه رمضان انجام شد و موضوع سومین گفت‌وگوی تلفنی در اول خردادماه سال‌جاری هم رایزنی درباره توافق گروه‌های مختلف لبنانی در دوحه قطر بود.

فروردین‌ماه سال‌جاری نیز سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس قوه قضائیه با سفر به قطر با امیر این کشور دیدار و ابراز امیدواری کرد گسترش روابط و نزدیکی مواضع 2کشور ایران و قطر، گام مؤثری در حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه باشد.

تقریبا یک ماه پیش از سفر هاشمی شاهرودی، در 8اسفندماه سال 86 محمد بن جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی به تهران آمده و مذاکراتی را با پرویز داوودی، معاون‌اول رئیس‌جمهوری انجام داده بود.

مواضع قطر در قبال برنامه هسته‌ای ایران

در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین موضوعات مرتبط با ایران که مقام‌های قطری درباره آن اظهارنظر کرده‌اند، موضوع هسته‌ای ایران بوده و آنها همواره تلاش کرده‌اند به گونه‌ای سخن بگویند که علاوه بر لطمه‌ وارد نشدن به روابط آنها با ایران، نگرانی خود از برافروخته‌شدن جنگی دیگر در منطقه را به غرب گوشزد کنند.

3 اردیبهشت‌ماه سال گذشته شیخ حمد‌بن‌خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر در همایشی با عنوان «نشست سالانه درباره دمکراسی، توسعه و تجارت آزاد» در دوحه بر حل و فصل مناقشه‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران از طرق دیپلماتیک تأکید کرد و آن‌را به نفع همه طرف‌ها دانست.

حمد بن جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر هم چند روز پیش از امیر این کشور، در همین همایش، درخواست حل و فصل دیپلماتیک مناقشه‌ها را تکرار کرده بود.

جالب اینکه تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم‌صهیونیستی که برای حضور در این نشست به قطر آمده بود، تلاش کرد با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران، دوحه را نیز در مسیر تقابل با تهران با خود همراه کند.

نخست‌وزیر قطر چند روز پس از سخنرانی خود در نشست دوحه نیز در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین با بیان اینکه ایران کشوری مهم برای ماست، تأکید کرد: تاریخ نشان داده که اعمال تحریم علیه ایران نتیجه عکس می‌دهد.

وی در این کنفرانس خبری بار دیگر از کشورهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران خواست تا مناقشه‌ها را از طریق مذاکرات مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک حل‌و فصل کنند.

کد خبر 61155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز