مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند گفت: رشد بی‌رویه قیمت زمین و مسکن در استان خراسان جنوبی از عواملی که طی چند سال اخیر در کشور رخ داده تاثیر گرفته و شتاب بیشتری پیدا کرده است. این رویه، خانه‌دار شدن را برای اقشار ضعیف و متوسط به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل کرده و این جماعت را که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند به حاشیه‌نشینی و اجاره‌نشینی وادار کرده است.

اجاره مسکن

علیرضا اربابی در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به این‌که اجاره‌بها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است، افزود: این میزان افزایش خارج از عرف نیست، قیمت اجاره‌بها و افزایش سرسام آور آن در سال ۹۹ رخ داده است، به طوری‌که قیمت اجاره واحدهای مسکونی در شهر بیرجند در سال ۹۹ بین ۵۰ تا ۷۰ ردصد افزایش یافت.

وی با بیان این‌که واحدهای مسکونی در شهر بیرجند اکثرا متراژهای بالای ۱۰۰ متر دارند و به ندرت می‌توان واحد مسکونی با متراژ ۵۰ یا ۶۰ در این شهر پیدا کرد، اظهار کرد: اگر واحدی با این مشخصات و متراژ ساخته شود به عنوان سوئیت دانشجویی اجاره داده می‌شود، اگر تعداد بیشتری واحدهای کوچک با اجاره‌بها کمتر ساخته شود، افراد کم‌درآمد نیز راحت‌تر می‌توانند از پس پرداخت اجاره‌بها بربیایند.

اربابی ادامه داد: برای مثال در حال حاضر میانگین اجاره‌بها یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در مناطق پایین‌دست شهرستان بیرجند ۴۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه و ۵ میلیون تومان ودیعه پیش، در مناطق میانی و متوسط شهر ۵ میلیون تومان ودیعه پیش و یک میلیون تومان اجاره ماهانه و در مناطق اعیانی بیرجند نیز برای یک واحد ۱۰۰ متری ۵ میلیون تومان ودیعه پیش و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شده است.

وی اظهار کرد: یک کارمند در ماه حدود ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، این افراد در صورت مستاجر بودن و این میزان حقوق چگونه می‌توانند زندگی را اداره کنند.

رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند ادامه داد: این معضل باید به صورت ریشه‌ای حل شود، یکی از راهکارها، کاهش قیمت مصالح ساختمانی‌ست تا مردم به سمت ساخت‌وساز منزل گرایش پیدا کنند، یا اینکه دولت نسبت به ساخت خانه‌های استیجاری برای مردم به صورت انبوه اقدام کند.

اربابی افرود: معضل افزایش شدید اجاره‌بها فقط با تسهیل شرایط برای ساخت‌وساز واحد مسکونی و نظارت بر قیمت اجاره‌بهاء قابل حل است، در غیر این صورت سنگینی این بار هر روز بر دوش اجاره‌نشین‌ها بیشتر خواهد شد.

کد خبر 611537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha