چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: برگزیدگان بخش انیمیشن دوازدهمین جشن سینمای ایران در مجموعه فرهنگی هنری آسمان معرفی می‌شوند

در این مراسم که ساعت 20:30 جمعه آغاز خواهد شد، از میان نامزدهای مرحله نهایی که  رسما معرفی شدند، برگزیدگان تندیس‌های خود را در بخش‌های بهترین فیلم بلند، بهترین فیلم کوتاه، لی اوت، متحرک سازی، فیلمنامه، فضا سازی و کارگردانی دریافت می‌کنند.

آن طور که روابط عمومی خانه سینما اعلام کرده است، همان طور که انتظار می‌رفت، مرکز فرهنگی- هنری صبا با بیشترین تعداد نامزد در این بخش‌ها، بیشترین شانس را به طور طبیعی برای دریافت تندیس به خود اختصاص داده است.

صبا در 8 بخش مختلف، به عنوان تهیه‌کننده، نامزد دریافت تندیس است. بعد از صبا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش نهادهای حقوقی تولیدکننده انیمیشن، بیشترین حضور را دارد، اما در میان افرادی که نامشان به عنوان نامزد اعلام شده است، بیشترین تعداد، نام سیدمسعود صفوی است که 6 بار تکرار شده است.

این ترکیب درواقع دست‌پخت هیات داوران بخش انیمیشن است که ترکیب بلندبالایی است از آدم‌های مختلف این حوزه: پروین تجوید، مهدی خرمیان، کامیاب درویشی، سعید ذاکری، دکتر نورالدین زرین کلک، کیارش زندی، امیر سحرخیز، فهیمه سرخابی، اسماعیل شرعی، روانبخش صادقی، محمدعلی صفورا، معین صمدی، امیرمسعود علمداری، کریمیان فخار، مریم کشکولی‌نیا، شهرام میرصادقی و وحید نصیریان.

اما باقی ماجرا

این ماجرا، تنها دومین منزل از منزل‌های گوناگون جشن یکماهه سینمای ایران است که 25 مرداد با مراسم اهدای تندیس‌های فیلم کوتاه آغاز شد و قرار است تا 25 شهریور همزمان با میلاد امام حسن مجتبی ادامه یابد.

در این یک ماه، بخش‌های مختلف سینمای ایران به همین شکل، مراسم خود را خواهند داشت، اما اصل ماجرا همان روز آخر اتفاق می‌افتد که برگزیدگان بخش فیلم‌های سینمایی بلند، معرفی می‌شوند.

جالب اینکه مسئولان امسال قصد دارند جشن نهایی را در جایی متفاوت و جذاب یعنی برج میلاد برگزار کنند. به گفته امین تارخ، دبیر جشن امسال، برگزاری جشن در برج میلاد قطعی شده و داوری آثار نیز در حال انجام است.

تا کنون 13 فیلم برای 110 داور به نمایش درآمده است و آن طور که تارخ به ایسنا می‌گوید، عبارتند از: دایره زنگی پریسا بخت‌آور، سرگیجه محمد زرین‌دست، حس پنهان رضا کریمی، هدف اصلی قدرت‌الله صلح میرزایی، هامون و دریا ابراهیم فروزش، محاکمه ایرج قادری، مهمان سعید اسدی، پوست موز، محیا اکبر خواجویی، کلاغ پر شهرام شاه‌حسینی، همخانه مهرداد فرید، قرنطینه منوچهر هادی و در میان ابرها روح‌الله حجازی.

علاوه بر اینها، دیشب و امروز نیز قرار بوده است 2 فیلم موش شاهد احمدلو و زن دوم سیروس الوند به نمایش درآیند.

آنها که نیستند

اما آن طور که فارس نوشته، فیلم‌های مهمی نیز که در جشنواره فیلم فجر هم حضور نداشتند در جشن امسال غایبند. از این بین، آواز گنجشک‌های مجید مجیدی، صد سال ‌به این سال‌های سامان سالور و خاک آشنای بهمن فرمان‌آرا از جمله مهم‌ترین‌ها محسوب می‌شوند.

البته آواز گنجشک‌ها در بخش بین‌الملل فجر به نمایش درآمد، اما به درخواست جشنواره برلین، از بخش مسابقه سینمای ایران خارج شد تا رضا ناجی را در کمال شگفتی با خرس طلایی به ایران بازگرداند.

جالب اینکه «به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی هم که سال گذشته به دلیل حضور «رضا میرکریمی» در صندلی مدیرعاملی خانه سینما مورد قضاوت قرار نگرفته بود، امسال نیز طبق قانون نمی‌تواند در جشن سینما شرکت کند.

از سایر فیلم‌های مطرح جشنواره بیست و ششم که ممکن است در جشن سینما حضور نداشته باشند می‌توان به «شب» و «هر شب تنهایی» ساخته‌های رسول صدرعاملی اشاره کرد.

به علاوه «ماه وش» ساخته «محمد درمنش» نیز در جشن سینما شرکت نمی‌کند.

سینما و صلح و دوستی

قرار است بخشی از مراسم نهایی جشن دوازدهم به بزرگداشت بهرام بیضایی،‌ سیف‌الله داد، کاظم فریبرزی و جمشید مشایخی اختصاص یابد.

این جشن به مدیریت منوچهر شاهسواری و شعار «سینما و صلح و دوستی» برگزار می‌شود.

کد خبر 61148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز