نابغه‌های کوچک در همین کوچه‌پسکوچه‌ها همسایه ما هستند.

پادشاه اعداد

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی: نمونه‌اش «سید مهیار رادمنش» ۱۱ ساله که چند هفته پیش خبر خوش کسب رتبه برتر او در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی به گوشمان رسید. مهیار دوره‌های آموزشی چرتکه و محاسبات ذهنی را در سرای محله ستارخان می‌گذراند. امسال هم به پیشنهاد مربی و حمایت خانواده‌اش راهی مسابقات جهانی شد و به‌صورت آنلاین در رقابت‌ها حضور داشت. مهیار امیدوار است که بتواند فرمول جدید محاسباتی خودش را به‌زودی در انجمن ریاضی ثبت کند و در آینده هم تحصیلات تکمیلی را در رشته ریاضیات ادامه دهد. افتخارآفرینی مهیار ۱۱ ساله سبب شد تا با او و مادرش «مریم برنوس» همکلام شویم.  

استعداد برخی از بچه‌ها از همان دوران کودکی خودش را نشان می‌دهد. این را مادران، خوب می‌دانند. درست مثل برنوس، مادر سید مهیار. او می‌گوید: «هنوز مدرسه نمی‌رفت که به یادگیری اعداد و بعد جمع و تفریق علاقه نشان داد. مدام دوست داشت اعداد بیشتری را یاد بگیرد و بعد هم محاسبات را انجام دهد.» همین نشانه‌ها باعث شد تا مادر مهیار گوش به زنگ باشد و منتظر ۷ سالگی و مدرسه رفتن مهیار نشود و برای شکوفایی استعداد پسرش‌کاری انجام دهد.

  • آشنایی با مسیر آموزش

جرقه راه را برنامه عصر جدید روشن کرد. مادر مهیار ماجرای ۲ سال پیش را این‌طور ادامه می‌دهد: «در یکی از برنامه‌های عصرجدید با سما برهانی و پرهام بنی اسدی آشنا شدم. بچه‌هایی که در محاسبات ذهنی برتر بودند و استعدادشان هم درست مثل مهیار از کودکی شناخته شده‌بود. در همان برنامه، یک مؤسسه برای علاقه‌مندان معرفی شد. من هم که منتظر فرصتی برای شکوفایی استعداد مهیار بودم تعلل نکردم. از طریق همین مؤسسه کلاس‌های سرای محله ستارخان که نزدیک‌ترین محل برگزاری کلاس به محل زندگی ما بود معرفی شد.» مهیار کلاس‌های محاسبات ذهنی(یوسی مس) در سرای محله ستارخان را قبل از روزگار کرونا آغاز کرد و به جدیت ادامه داد. مادر مهیار می‌گوید: «انگار این کلاس‌ها همان چیزی بود که مهیار می‌خواست. حتی از مدرسه رفتن هم بیشتر دوست داشت. از حضور در این کلاس اصلاً خسته نمی‌شد و هر هفته برای نشستن سر کلاس محاسبات ذهنی لحظه‌شماری می‌کرد.»

  • سرعت، دقت و تمرکز

محاسبات ذهنی و سرعت عمل در این کار چقدر برای زندگی روزمره کارآمد است؟ آیا اینکه فقط بتوانیم اعداد را سریع با هم جمع و تفریق کنیم، مزیت به حساب می‌آید؟ در حالی که ماشین حساب از سال‌ها پیش برای همین کار درست شده و کار ما را راحت کرده است. این پرسش‌ها را با مادر مهیار در میان می‌گذاریم و این‌طور پاسخ می‌شنویم: «محاسبات ذهنی صرفاً سرعت عمل در جمع و تفریق اعداد نیست. این کار هر دو نیمکره مغز را به فعالیت درمی‌آورد و در واقع کارآیی مغز بالا می‌رود. کارآیی مغز که بیشتر شود فقط در حیطه اعداد فعالیت نمی‌کند. یک مغز کارآمد همه مسائل را بهتر حل می‌کند. در حقیقت برای بحران‌ها و پیچیدگی‌های زندگی روزمره هم راهی پیدا می‌کند و درمانده نمی‌شود. معمولاً بچه‌ها دقت و تمرکز ندارند. اما در تمرینات محاسبات ذهنی حتماً روی دقت و تمرکز آنها هم کار می‌شود تا بتوانند محاسبات ذهنی را انجام دهند.»

  • دردسرهای رقابت آنلاین

مهیار درباره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی که ۸ خرداد امسال در مالزی برگزار شد و او توانست رتبه سوم را کسب کند بیشتر برایمان می‌گوید: «برای آمادگی حضور در این مسابقات جهانی، یک سال بازی کامپیوتری را کنار گذاشتم. مسابقات آنلاین برگزار شد و ۳ مرحله دیداری، شنیداری و ماراتن داشت. مسابقات آنلاین هم خوب است، هم پراسترس. چون ممکن است یکباره برق یا اینترنت قطع شود و نتیجه زحماتت از بین برود و نتوانی رقابت کنی. یکباره صدای دوره‌گرد و خریدار آهن‌آلات می‌آید و تمرکز را به هم می‌ریزد. اما خوب است که در اتاق خودت نشسته‌ای. به نظر من اگر تمرین کرده و آماده‌باشی، مسابقه هم دوستداشتنی و آسان می‌شود.» مهیار اهل مطالعه هم است: «کتاب آقا کوچولو و خانم کوچولو را دارم می‌خوانم. سری کتاب‌های داستان‌های شاهنامه را هم دارم که خیلی دوستشان دارم.» او دوستانش را هم به یادگیری محاسبات ذهنی تشویق کرده است: «این رشته را به دوستانم معرفی می‌کنم. اما زیاد اصرار نمی‌کنم. شاید این‌قدر که من محاسبات ذهنی را دوست دارم و لذت می‌برم، او دوست نداشته باشد.» دنیای مهیار با اعداد رنگ گرفته است. او به تازگی به فرمولی هم رسیده که با کمک مربی‌اش قرار است به انجمن ریاضی معرفی شود. مهیار از همین الان برنامه آینده‌اش را شرکت در المپیاد ریاضی و ادامه این رشته در دانشگاه می‌داند.

پادشاه اعداد | گفت‌وگو با رتبه برتر مسابقات جهانی محاسبات ذهنی

  • پشتکار از استعداد مهم‌تر است

در محاسبات ذهنی، قابلیت نیمکره‌های راست و چپ همزمان به کار گرفته می‌شود و در نتیجه قدرت خلاقیت و سرعت انجام محاسبات در بچه‌ها بیشتر می‌شود. مهم‌ترین دستاورد این روش برای بچه‌ها این است که در زندگی عادی هم می‌توانند چند مسئله پیچیده را همزمان حل کنند. نکته دیگر اینکه همه حرف ما در یوسی‌مس این است که همه بچه‌ها بدون هیچ استثنایی حتی بچه‌های سندرم داون و بچه‌های دارای اختلال اوتیسم نیز می‌توانند روش محاسبات ذهنی را یاد بگیرند. در واقع پایه کار بر آموزش و تمرین استوار است نه استعداد خاصی. آموزش از ۵ سالگی شروع می‌شود و تا ۱۳ سالگی ادامه می‌یابد و برای گذراندن کل دوره باید ۱۳ ترم را بگذرانند. هر سال ۳ ترم است و کتاب‌های خاص خود را دارد. استعداد مهیار رادمنش برای گذراندن دوره‌های محاسبات ذهنی بسیار خوب است. اما از استعداد مهم‌تر پشتکار اوست. هرچه تعداد تمرینات بیشتر شود، اشتیاق مهیار هم بیشتر می‌شود. حتی تقاضای تمرینات بیشتر دارد. مهیار هم امسال در مسابقات جهانی خوش درخشید. بچه‌ها هر سال در مسابقات جهانی مقام می‌آورند و این باعث دلگرمی همه ما مربیان است.

  • اول تمرین بعد بازی

مهیار متولد خرداد سال ۱۳۸۹ است. پایه ششم را جهشی خوانده و امسال به کلاس هفتم می‌رود. او برای ورود به مدارس تیزهوشان هم آزمون ورودی داده‌است. می‌گوید: «تمرین و تجربه محاسبات ذهنی برای آزمون ورودی خیلی به من کمک کرد. توانستم تست‌های هوش بیشتری را بزنم. تمرین‌های محاسبات ذهنی سرعت، دقت و تمرکز را بالا می‌برد و این برای تست هوش خیلی کمک می‌کند. تمرین یوسی مس در برنامه روزانه ام هست.»

کد خبر 611238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha