مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

یک زلزله‌شناس و محقق مدیریت بحران گفت: تاکنون برای شهرها، شبکه‌های گاز، خطوط نفتی و خطوط انتقال آب نقشه‌های خطر لرزه‌ای تدوین نشده است. در حالی که هر تحریک لرزه‌ای می تواند در این مناطق شکاف ایجاد و خطوط را منهدم کند.

خط لوله گوره به جاسک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فریبرز ناطقی الهی زلزله‌شناس در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای تهیه نقشه‌های خطر لرزه‌ای خطوط شریان های حیاتی کشور انجام شده است، اظهار داشت: تاکنون برای شهرها، شبکه های گاز، خطوط نفتی و خطوط انتقال آب برنامه ای برای تهیه نقشه های خطر لرزه ای تدوین نشده است.

خطر زلزله برای خطوط انتقال آب، نفت و گاز کشور

وی ادامه داد: لوله های نفت و گاز از روی گسل ها هم عبور می کنند و ما بارها شاهد بودیم که بر اثر لغزش لایه های زمین به خصوص در مناطق گسل، شکست های خیلی ناهماهنگ و بسیار بدی در این خطوط لوله در تمام کشورهای زلزله خیز و در داخل کشور رخ داده است.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران توضیح داد: چیزی که نگران کننده هست این است که به دلیل بلندی و مسیر طولانی که خطوط به خصوص لوله های گاز و نفت دارند و از مسیرهای مختلفی عبور می کنند، شناسایی به خصوص محل هایی که به دلیل تغییر شرایط منطقه یعنی خطوط (در بعضی مناطق لوله ها روی خاک، در برخی مناطق روی سنگ و در برخی مناطق روی گسل هستند) قدری مشکل است. چراکه در این مناطق خطر بیشتر از بقیه جاها خطوط را تهدید می کند و دلیل آن هم این است که هر تحریک لرزه ای می تواند در همان منطقه ایجاد شکاف و خطوط را منهدم کند.

ناطقی الهی اضافه کرد: مطالعه جامعی روی تهیه نقشه‌های خطر لرزه‌ای برای خطوط شریان های حیاتی کشور انجام نشده و در خصوص لوله های گازرسانی در سطح کشور هم در سال های گذشته برنامه ای بود که حتی تصویب و آغاز شد و کارهای مقدماتی هم روی آن انجام شد ولی متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی، این پروژه بسیار حیاتی و حائز اهمیت مسکوت ماند و امیدوارم که در سطح کشور این پروژه برای خطوط لوله‌های نفتی در آینده ای نزدیک دوباره مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه برای شبکه های برق هم چون شرایط باد عموما برای دکل ها حائز اهمیت تر است، گفت: وزارت نیرو روی تمام دکل های برقی در مقابل باد کنترل مضاعف انجام می دهد؛ از این رو شاید ما به ندرت مشکل خطوط انتقال را در طول و پهنای کشور در خطوط انتقال در آن حد داشته باشیم که نتوانیم از پس آن بربیاییم. از این رو، اگر خطوط انتقال لوله از انواع آب رسانی و شبکه انتقال برق خسارتی در زلزله ببیند، به صورت موضعی خواهد بود که قابل ترمیم و بازسازی است ولی اگر شریان های حیاتی گازرسانی و انتقال نفت خام مشکل پیدا کند، کار آسانی نخواهد بود.

کد خبر 610607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha