کارگردان مستند «پا به توپ» معتقد است یکی از مشکلات مستندسازی ورزشی نبودن و نداشتن متولی و حامی معنوی و مادی است.

مستند پا به توپ

به گزارش همشهری آنلاین، حدیث جان‌بزرگی گفت: مستندسازی ورزشی به دلایل مختلف در ایران چندان محبوب نیست. بیشتر گرایش‌ها و نگاهها به سمت مستندسازی اجتماعی، سیاسی و تاریخی است. ساخت مستند ورزشی دشوار است، نیاز به سرمایه، بودجه و حمایت دارد. اما حتی باشگاههای ورزشی که بودجه بالایی هم دارند، تمایلی به مستندسازی درباره قهرمان‌ها و اسطوره هایشان ندارند.

این مستندساز ادامه داد: اغلب کارگردان هایی که به سمت مستندسازی ورزشی می‌روند، بر اساس دغدغه شخصی این کار را انجام می‌دهند. معمولا این مستندها با نگاه اجتماعی ساخته می‌شوند. حتی اگر زندگی و مسائل یک ورزشکار در آن ترسیم می‌شود، مسائل اجتماعی در این مستندها پررنگ است.

جان‌بزرگی درباره تجربه شخصی خود در ساخت مستند «پا به توپ» گفت: من همیشه علاقه زیادی  به فوتبال داشته‌ام و در نوجوانی دوست داشتم فوتبالیست بشوم. وقتی با خانم شهناز عباسی آشنا شدم، زندگی شخصی و حرفه ای او به عنوان یک فوتبالیست خانم برایم جذاب بود. این روایت هم در عین حال که به زندگی یک خانم ورزشکار می‌پردازد، مسائل شخصیی و اجتماعی اطراف او را هم به عنوان یک زن، هم به عنوان ورزشکار مطرح می‌کند.

این مستندساز درباره تشویق ارگان‌ها و نهادها، توجه منتقدان و جشنواره ها برای جهت دهی به مستندسازان برای ساخت گونه‌ای از مستندها گفت: به هرحال جشنواره ها و منتقدها در جهت دهی به افکار و سلیقه فیلمسازها در همه جای جهان مهم هستند. مسئله محیط زیست چند سال است در جهان مورد توجه قرار گرفته است. در ایران هم، روزنامه نگارها، مستندسازها و هنرمندان در شاخه‌های مختلف به این معضل جهانی توجه می کنند. ورزش با این که همیشه جذاب و محبوب است اما در ایران، شاید توجه مستندسازها را کمتر جلب کرده است.

جان بزرگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شاید بشود گفت مستندهای ورزشی در شبکه های مختلف تلویزیون و پلتفرم‌ها مخاطب و بیننده بیشتری دارند. حامی مالی در تولید این آثار نقش مهمی دارد و بیشترین بودجه از طریق تلویزیون‌ها و پلتفرم‌ها به این بخش تزریق می‌شود.

وی با اشاره به نزدیک بودن مسابقات المپیک گفت: رویدادهای اجتماعی می توانند تمرکز جامعه بر نوعی از آثار هنری را بیشتر کنند. اما برای ایجاد رونق در تولید و عرضه، نیاز به بسترهای عمیق‌تر و جدی است. با وجود ورزشکاران درجه یک آقا و خانم در حوزه‌های مختلف، با این که ورزش ایران اسطوره‌های فراوانی دارد، مستندسازی ورزشی کمتر مورد اقبال قرار گرفته و شاید برای رونق این عرصه نیاز به برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری داریم.

کد خبر 610429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha