ناوگان اتوبوسرانی منطقه ۲۱ این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند مشکلاتی که مانند بسیاری دیگر از مسائل باید ریشه آن را در تحریم‌ها و شیوع ویروس «کرونا» جست‌وجو کرد.

پارکینگ مشکلات

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  مدتی است که شهروندان منطقه ۲۱ نسبت به کمبود و تأخیر اتوبوس‌ها گلایه و انتقاد دارند. برخی از شهروندان در گفت‌وگو و تماس با «همشهری محله» خواستار بررسی این مشکل در قالب یک گزارش شدند. بررسی‌های همشهری محله نشان می‌دهد که فرسودگی و نبود قطعات کلیدی و مورد نیاز اتوبوس‌ها و هم‌چنین کمبود مسافر، از دلایل اصلی است که سبب شده تا سرویسدهی به مسافران منطقه ۲۱ با مشکل مواجه شود.  

 دبیر شورایاری محله «وردآورد» و دبیرکارگروه عمران و ترافیک منطقه ۲۱، درباره مشکلات پیش آمده در خدمات‌دهی ناوگان اتوبوسرانی به همشهری محله می‌گوید: «اغلب اتوبوس‌های منطقه ۲۱ گازسوز است، چند وقتی است که تاریخ انقضای مخزن این اتوبوس‌های گازسوز به پایان رسیده است. با توجه به خطراتی که ادامه فعالیت این اتوبوس‌ها برای مردم دارد، دادستانی اعلام کرده اتوبوس‌هایی که تاریخ انقضای مخزن گاز آنها تمام شده است، حق‌ تردد در شهر و جابه‌جایی مسافران را ندارند و اگر کسی از این اتوبوس‌ها استفاده کند با او برخورد قانونی می‌شود. این در شرایطی است که به دلیل تحریم‌ها امکان خریداری مخازن گاز جدید برای اتوبوس‌ها وجود ندارد. چون آلیاژی که برای ساخت مخازن استفاده می‌شود، مصارف نظامی هم دارد و فروش آن به ایران تحریم و ممنوع شده است. به همین دلیل اتوبوس کم داریم.»

  • وردآوردـ آزادی، حرکت در جاده مخصوص

«ساسان احمدی» درباره برخی از مشکلات اتوبوسرانی منطقه این‌گونه توضیح می‌دهد: «در گذشته یک خط اتوبوسرانی بین شهرک «شهرداری» و میدان آزادی وجود داشت، اما حدود ۴ سال قبل، این خط به میدان آزادی‌ـ وردآورد تغییر کرد. راننده‌ها می‌گویند مسافر اندک و مسیر طولانی است و فعالیت در این خط برایشان به صرفه نیست. اکنون پیشنهاد شده خط به حالت گذشته برگردد و دیگر به محله شهرک وردآورد نیاید. درخواست ما این است که به جای حذف کردن شهرک وردآورد مسیر حرکت این خط را تغییر دهند. ساکنان محله وردآورد و دیگر شهرک‌ها مانند شهرک شهرداری، «استقلال» و «چیتگر» می‌توانند تا جاده مخصوص بیایند و همانجا سوار اتوبوس بشوند. یعنی دیگر اتوبوس‌ها به داخل محله‌ها و شهرک‌ها نیایند و از همان جاده مخصوص مسافرها را سوار کنند و به میدان آزادی تا وردآورد و بالعکس منتقل کنند. این موضوع برای رانندگان اتوبوس‌ نیز مقرون به صرفه است. چون بسیاری درهمان کنار جاده سوار این اتوبوس‌ها می‌شوند و مسیر هم بسیار کوتاه‌تر خواهد شد.»

توقف گاز سوزها در پارکینگ مشکلات
حسن تیموری/ رئیس اداره اتوبوسرانی منطقه 21
  • مخالفت اهالی شهرک استقلال با طرح پیشنهادی

دبیر شورایاری شهرک وردآورد از جلسه‌ای که قرار است برای تصمیم‌گیری درباره این خط برگزار شود، خبر می‌دهد: «وقتی پیشنهاد تغییر مسیر حرکت خط وردآورد به میدان آزادی را مطرح کردیم، برخی از اعضای شورایاری دلایلی ‌آوردند که نمی‌توان این کار را انجام داد. برای مثال، می‌گویند ساکنان شهرک استقلال نمی‌توانند تا کنار جاده بیایند و سوار اتوبوس ‌شوند. در نهایت قرار شد جلسه‌ای با حضور همه دبیران شورایاری محله‌ها برگزار شود و مسئولان اتوبوسرانی و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هم حضور داشته باشند تا در این‌باره تصمیم‌گیری شود. اگر با پیشنهاد ما برای تغییر مسیر حرکت اتوبوس‌ها موافقت شود، مسیر، مستقیم و بسیارکوتاه ترمی‌شود. اکنون اتوبوس خط میدان آزادی – وردآورد داخل همه شهرک‌های منطقه می‌چرخد و مسیر طولانی‌ایی را طی می‌کند که بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد. یکی از دلایلی که سبب شده این مسیر کم مسافر باشد، همین طولانی بودن مسیر است.»

توقف گاز سوزها در پارکینگ مشکلات

  •  ۶۵‌درصد اتوبوس‌ها فرسوده اند

رئیس اداره اتوبوسرانی منطقه ۲۱ درباره مشکلات اتوبوسرانی و گلایه‌های شهروندان می‌گوید: «۶۵‌درصد ناوگان اتوبوسرانی منطقه فرسوده است. در مجموع وضعیت خوبی در هیچ‌کدام از خط‌های منطقه نداریم. در یکسری از خط‌ها همچنان اتوبوس‌ها فعال هستند و بعضی دیگر از خط‌ها تعطیل شده‌اند و تنها روزی یکبار مسافران را جابه‌جا می‌کنند. از سال ۱۳۸۶، دولت حتی یک دستگاه اتوبوس هم به شرکت واحد تحویل نداده است. اتوبوس‌های بی. آر. تی را شهرداری از بودجه خود خریداری کرده که آخرین اتوبوس آن در سال ۱۳۸۹ خریداری شده و قیمت هرکدام از این اتوبوس‌ها امروز چند میلیارد تومان است.

۲۵۰ اتوبوس و مینی‌بوس که به تازگی از سوی شهرداری تهران خریداری شده است، هنوز راننده ندارد. برای جذب و استخدام راننده، شهرداری فراخوان زده است که کارهای مقدماتی آن مانند ثبت‌نام و گرفتن آزمون درحال انجام شدن است تا پس از آن دوره‌های آموزشی لازم را پشت سر بگذارند. در هر حال گمان می‌کنم این ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نزدیک مهرماه به ناوگان اتوبوسرانی تهران تزریق و بین مناطق تقسیم شود. واقعیت این است که تحریم‌ها، کرونا و نبود مسافر، برهم خوردن قراردادهای پیشین موجب شده است تا ناوگان اتوبوسرانی دچار مشکل شود.»

  • فعالیت اتوبوس‌ها توجیه اقتصادی ندارد

«حسن تیموری» تأکید می‌کند که با وجود چنین مشکلاتی، درحال مدیریت کردن خطوط مختلف هستند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند: «نامه‌ای به شرکت واحد و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ارسال کردیم و وضعیت موجود را گزارش دادیم. غیر از ۳ خط اتوبوسرانی، بقیه خطوط ما سالانه از ۹۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، سوبسید دریافت می‌کنند تا با وجود کمبود مسافر فعال باشند. این مبلغ به آیتم‌های مختلفی مانند مسافت و تعداد مسافر بستگی دارد. اکنون که تعداد مسافران کمتر شده و لوازم جانبی و قطعات یدکی اتوبوس‌ها گران‌تر و چند برابر قبل شده، اغلب این قراردادها نیز دچار مشکل شده و به‌هم خورده است. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا چنین شرایطی پیدا کنیم. روزانه بین ۲۰ تا ۴۰ پیام ۱۸۸۸ از شهروندان درباره مشکلات اتوبوسرانی منطقه دریافت می‌کنیم که البته حق با شهروندان است، اما همان‌گونه که توضیح داده شد با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.»

کد خبر 610419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha