رقابت‌های جام ملت‌های اروپا امشب در مرحله یک‌هشتم نهایی با دو دیدار پیگیری می‌شود.

یورو

به گزارش همشهری‌آنلاین،بازی اول امشب از روز دوم مرحله یک‌هشتم رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ بین هلند و چک برگزار می‌شود. هلند یکی از سه تیمی است که همه امتیازات مرحله گروهی را گرفته و توانسته منتقدانش را ساکت و هوادارانش را قانع کند. دیگر کسی از دی‌بوئر ایراد نمی‌گیرد که چرا با ۳‌دفاع تیمش را به میدان می‌فرستد و به آرمان‌های یوهان کرویف فقید که ۳-۳-۴ دوست داشت پشت می‌کند. هلند از لحاظ ارائه فوتبال هجومی جذاب‌ترین تیم جام تا این‌جا بوده. چک کمی ناشناخته‌تر و مرموزتر است. چکی‌ها با ۲‌برد مقابل اسکاتلند و کرواسی و باخت یک هیچ به انگلیس پا به این مرحله گذاشته‌اند. این مسابقه یادآور آن ۳-۲ زیباست، زمانی که هلند چندین ستاره بزرگ در ترکیب داشت اما اسیر چک مدل ۲۰۰۴ با پاول ندود و یارانش شد. هونتلار و فان‌پرسی زننده دو گل هلند در آن دیدار بودند و فان‌پرسی یک گل به‌خودی هم در آن بازی زد. آن بازی بدون شک جذاب‌ترین رویارویی دو تیم در ۱۱ تقابل گذشته بود. هلند حریف مورد علاقه چک هم هست و تاکنون در این ۱۱ بازی رودررو، ۵ برد سهم چک و تنها ۳‌برد سهم لاله‌ها بوده است. سرگی کاراسف از روسیه قضاوت این دیدار را بر عهده دارد. هلند جدا از فان‌دبیک و ویرجیل فان‌دایک که پیش از آغاز رقابت‌ها آنها را از دست داده، لوک دی‌یونگ، مهاجم سویا را هم در مسابقه گذشته به دلیل آسیب‌دیدگی از کف داد. در اردوی چک هم لوکاس پرووود مصدوم و غایب است و بوریل و کودلا، ۲‌بازیکن محروم این تیم برای مسابقه ساعت ۲۰:۳۰ امشب هستند.

ترکیب احتمالی هلند (۲-۱-۴-۳) : مارتین استکلنبرگ، دلیخت، دی‌فرای، بلیند، دومفرایز، مارتین ده‌رون، فرانکی دی‌یونگ، فان‌آنهولت، واینالدوم، وگهورست و ممفیس دیپای.

ترکیب احتمالی چک (۱-۳-۲-۴) : واچلیک، کوفال، سلوتسکا، کالاش، کادرابک، سوچک، هولز، ماسوپوست، داریدا، یانتکو و پاتریک شیک.

 وارثان کرویف و ندود در ورزشگاه پوشکاش | خداحافظی با اولین غول در مصاف بلژیک و پرتغال

خداحافظی با اولین غول | پرتغال مدافع عنوان قهرمانی یورو امشب با رونالدو مقابل بلژیک پرستاره به میدان می رود

نیازی به گفتن نیست که پرتغال در گروه مرگ قرار داشت، در کنار فرانسه قهرمان جهان، آلمان قهرمان قبلی جهان، خودش که قهرمان اروپا و لیگ ملت‌های اروپا بود و مجارستان که بهترین تیم حذف‌شده از مرحله گروهی یوروی امسال به‌حساب می‌آید و همین مسئله بازی‌های این گروه را تا سرحد مرگ هیجان‌انگیز کرده بود. کریستیانو رونالدو در هر ۳‌بازی گل زد و خودش را با ۵ گل به صدر جدول گلزنان رساند. اما او و تیمش دوباره به قرعه مرگ خورده‌اند. حریف بازی ساعت ۲۳:۳۰ امشب آنها بلژیک پرستاره است که یکی از مدعیان اصلی کسب جام محسوب می‌شود. لوکاکو که با ۳ گل زده در تعقیب رونالدو برای کفش طلای بهترین گلزن این دوره از رقابت‌هاست، از رسانه‌ها گله کرده که چرا قدرتش را دست‌کم می‌گیرند و نامش را کنار رونالدو و مسی و لواندوفسکی و بنزما قرار نمی‌دهند. غول مهربان، امروز باید ثابت کند که ارزش قرارگرفتن نامش کنار این اسطوره‌ها را دارد.

کریستیانو رونالدو پیش از آغاز این تورنمنت هرگز به آلمان و فرانسه گل نزده بود اما هر دو طلسم را باطل کرد. او با ۲‌بار گلزنی از روی نقطه پنالتی به فرانسه، هم پاسخ ۲ گل بنزما را داد و هم تعداد گل‌هایش را به رکورد ۱۰۹ گل ملی علی دایی رساند. دایی بلافاصله به او تبریک گفت و رونالدو هم جوابش را داد اما این دفعه کریستیانو اگر گل بزند، دیگر کسی نیست که به او بابت رکورد جدید تبریک بگوید. حالا او خودش است و خودش و کسی در جدول گلزنان بازی‌های ملی بالای سرش نیست. مگر آنکه لوکاکو که در ۲۸ سالگی ۶۳ گل در ۹۶ بازی برای تیم ملی بلژیک زده، در آینده تهدیدی برای رکورد او و دایی باشد. یادمان نرود که خود رونالدو هم نیمی از گل‌هایش را از ۳۰ سالگی به بعد زد.

نکته جالب درباره تقابل رونالدو با بلژیکی‌ها این است که او پیش از این ۱۲ بار دروازه گلر بزرگی به نام کورتوا را باز کرده و این مهم را تنها در ۱۰ بازی انجام داده. او ۹ گل هم به نویر زده بود که این آمار را در بازی با آلمان به عدد ۱۰ رساند. همچنین رونالدو به پیتر چک ۶ گل در ۶ بازی و بوفون ۷ گل در ۵ بازی زده است. انگار او به دروازه‌بان‌های بزرگ حساس است. او مقابل دروازه‌بانان بزرگ دیگری مثل اوبلاک (۱۱ گل)، براوو (۱۲)، دخه‌آ (۸) و ویکتور والدس (۸) هم عملکرد گلزنی فوق‌العاده‌ای داشته است.

داور این مسابقه فلیکس بریش از آلمان است. بازی هم در ورزشگاه بدون صاحبی در شهر سویل که متعلق به هیچ‌یک از دو تیم بزرگ این شهر یعنی سویا و بتیس نیست برگزار می‌شود. کیفیت چمن و تصویربرداری بازی‌هایی که اسپانیا در دور گروهی در این ورزشگاه برگزار کرد را هم حتما دیده‌اید که تا چه حد افتضاح است. حیف مسابقه‌ای در این سطح در ورزشگاهی با آن کیفیت!

بلژیک در کنار ایتالیا و هلند یکی از ۳ تیمی است که با کسب صددرصد امتیازات و با پیروزی در هر ۳ دیدار مرحله گروهی پا به یک‌هشتم گذاشته، اما این اصلا ملاک نیست. در دوره قبلی قهرمان یورو ۲۰۱۶ یعنی همین پرتغال حتی یک‌برد هم در مرحله گروهی نداشت و تنها با ۳‌تساوی و ۳ امتیاز از گروهش صعود کرد. این‌دفعه رونالدو و یارانش یک‌امتیاز بیشتر از دوره قبلی برای صعود جمع کرده‌اند. این هجدهمین رویارویی دو تیم خواهد بود. در ۱۸ تقابل قبلی سلسائو (پرتغال) ۶ برد به‌دست آورده و شیاطین سرخ (بلژیک) ۵ بار برده‌اند و ۷ بار هم بازی مساوی شده. آخرین تقابل دو تیم در دیدار دوستانه سال ۲۰۱۸ برنده‌ای نداشته اما در سال ۲۰۱۶ پرتغال با گل‌های نانی و رونالدو در برابر تک‌گل لوکاکو موفق شد این بلژیک را شکست دهد. بلژیک غیر از کاستانیه که در بازی اول کاسه چشمش ترک خورد، مصدوم یا غایب دیگری ندارد. پرتغال هم مصدومی ندارد غیر از نونو مندز که گفته می‌شود کم‌کم شرایط بازی را پیدا کرده.

ترکیب احتمالی بلژیک (۳-۴-۳) : کورتوا، آلدرویرلد، فرتونگن، بویاتا، مونیر، تیلمانس، ویتسل، دی‌بروین، تورگون آزار، ادن آزار و لوکاکو.

ترکیب احتمالی پرتغال (۳-۳-۴) : پاتریسیو، سمدو، پپه، روبن دیاز، گریرو، دنیلو پریرا، سانچس، موتینیو، برناردو سیلوا، ژوتا و رونالدو.

 وارثان کرویف و ندود در ورزشگاه پوشکاش | خداحافظی با اولین غول در مصاف بلژیک و پرتغال

بدآموزی مورینیو برای انگلیسی‌ها

مورینیو برای دیدار حیثیتی و حساس انگلیس و آلمان به سرمربی تیم میزبان یعنی ساوث‌گیت توصیه کرد که برای این بازی تیمش را با ۳‌مدافع مرکزی و ۲ بال کناری بچیند. مورینیو که خودش مثل بقیه مربیان پرتغالی عاشق سبک تدافعی است، با اشاره به ۳‌مهاجم آلمان نظیر توماس مولر، هاورتس و گنبری به ساوث‌گیت گفت برای مقابله با آنها ۳‌نفر شامل مگوایر، جان استونز و مینگز را در خط دفاع قرار دهد. شانس آوردیم خود مورینیو علاقه‌ای به مربیگری در تیم‌های ملی ندارد وگرنه ترکیب تیمش را با ۱۱ مدافع می‌چید.

مخالفت با زانو زدن نمادین

همزمان با اعلام حکم ۲۲ سال‌ونیم حبس برای دریک‌شان، پلیس قاتل جورج فلوید توسط قاضی میناپولیس، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که اعضای تیم ملی ایتالیا دل خوشی از حرکت نمادین اما زوری پیش از آغاز مسابقات که بازیکنان در اعتراض به نژادپرستی زانو می‌زنند ندارند و به‌اکراه چنین حرکتی را انجام می‌دهند. برخی تیم‌های اروپای شرقی هم تاکنون از این کار سر باز زده و گفته بودند که اینها بی‌فایده است. البته میزان نژادگرایی و نفرت از سیاهپوستان در شرق اروپا بیش از غرب است اما ایتالیایی‌ها جزو بلوک شرق محسوب نمی‌شوند و آنها هم مایل به این کار تکراری نیستند. بونوچی در نشست خبری گفته بود که ایتالیایی‌ها هنوز درباره لزوم انجام این کار به اجماع نرسیده‌اند. دیشب هم قرار بود قبل از بازی با اتریش زانو نزنند.

عذرخواهی از لواندوفسکی

فران تورس، گلزن اسپانیایی تیم منچسترسیتی به‌خاطر جوگیر شدن و اظهارنظر نسنجیده علیه لواندوفسکی مجبور به عذرخواهی شد. او پیش از دیدار اسپانیا با لهستان گفته بود که مدافعان اسپانیا، لوا را قورت می‌دهند. نشان به آن نشان که لواندوفسکی در دقیقه ۵۴ همین بازی روی سر لاپورت که در من‌سیتی هم‌تیمی تورس است به لاروخا گل زد، بدون آنکه مدافعان هم‌تیمی فران تورس او را قورت بدهند. تورس در توضیح آن اظهارات گفت: «من به لواندوفسکی و همه مهاجمان واقعا احترام می‌گذارم. او برای من مانند یک الگو است. اگر کسی را آزرده‌ام، عذرخواهی می‌کنم.»

لوکاکو :  چرا از من تعریف نمی‌کنید؟

 وارثان کرویف و ندود در ورزشگاه پوشکاش | خداحافظی با اولین غول در مصاف بلژیک و پرتغال

روملو لوکاکو، ستاره گلزن تیم ملی بلژیک و اینتر که در مرحله حذفی باید با کریستیانو رونالدو و پرتغال روبه‌رو شود درباره این ستاره حرف زد و گفت که خودش ویژگی‌هایی دارد که رونالدو ندارد. حالا ببینیم چه ویژگی‌هایی! از نظر لوکاکو که از این شاکی است که چرا او را مثل رونالدو و دیگران یک بازیکن در کلاس جهانی حساب نمی‌کنند، رونالدو به قدرت بدنی او غبطه می‌خورد. او با اینتر قهرمان شده اما رونالدو در سری‌آ به‌زور و در هفته آخر به لطف ساسولو که ناپولی را متوقف کرده بود، توانست سهمیه لیگ قهرمانان را بگیرد. لوکاکو معتقد است که گلزنی‌های رونالدو تأثیری روی عملکرد او در این فصل نداشته. غول مهربان بلژیکی از مردم و رسانه‌ها خواست که به او بیشتر از قبل احترام بگذارند: «وقتی مردم درباره روبرت لواندوفسکی، کریم بنزما یا هری کین حرف می‌زنند، آنها را مهاجمانی در کلاس جهانی می‌نامند اما وقتی نوبت به من می‌رسد، عملکرد من را فقط با داشتن فرم خوب توصیف می‌کنند.»

پیشنهاد از خلیج‌فارس برای راموس و بواتنگ

 وارثان کرویف و ندود در ورزشگاه پوشکاش | خداحافظی با اولین غول در مصاف بلژیک و پرتغال

همه را برق می‌گیرد، بعضی‌ها را چراغ نفتی! حکایت راموس و بواتنگ است که پس از سال‌ها بازی در بزرگ‌ترین تیم‌های باشگاهی و ملی جهان‌ حالا جدی‌ترین پیشنهادشان از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس است. السد با مربیگری ژاوی به کاپیتان کنار گذاشته شده رئال مادرید پیشنهاد رسمی داده اما راموس قبول نکرده. او می‌خواهد دست‌کم ۲ تا ۳‌فصل دیگر در اروپا بازی کند. حتی از طرف او گفته شده که به میلان یا آاس‌رم در سری‌آ هم نخواهد رفت. مقصد آینده او احتمالا پاری‌سن‌ژرمن یا یکی از ۲‌باشگاه منچستری است، البته اگر برادرش که مدیر برنامه‌هایش هم هست، دوباره غیرحرفه‌ای رفتار نکند و او را به سمت ژاوی هل ندهد. پیشنهاد بواتنگ هم از باشگاه النصر عربستان است؛ همان تیمی که در مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف تراکتور برود. البته برای بواتنگ بد نیست در این سن‌وسال و با این کیفیت پول خوبی در بیاورد، بدون مالیات؛ اما راموس هنوز هم بهترین مدافع جهان است و لیگ قطر درشأن او نیست.

کد خبر 610381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha