مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تخصیص اعتبار ویژه به پروژه‌های پسماند روستاها و شهرهای شمالی خبر داد.

پسماند روستایی

«مهدی جمالی نژاد» در جلسه شورای اداری گیلان گفت: دولت برای تخصیص اعتبار به پروژه‌های پسماند شهرهای شمالی به ویژه سراوان رشت آمادگی کامل دارد اما همت وعزم جدی در مسئولان گیلان برای حل معضل زباله سراوان وجود ندارد و در حال حاضر هم‌افزایی و انسجام لازم را در استان و شهرستان رشت به نحو مطلوب شاهد نیستیم.

 در همین رابطه «یاورپیرعلایی» مدیرکل امور روستایی گیلان به همشهری آنلاین گفت: تاکنون بودجه ای از سوی دولت برای ساماندهی و مدیریت پسماند روستاهای ساحلی گیلان اختصاص نیافته است.

همچنین «پویا شهشانی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استان نیز به همشهری آنلاین اظهار کرد: د سال 99، درحدود هزار میلیارد تومان اعتباربرای مدیریت پسماند شهرهای شمالی مصوب شد که بیش از 300 میلیارد تومان ازاین اعتبار برای ساماندهی پسماند گیلان اختصاص پیدا کرد، اما این اعتبار برای مدیریت پسماند روستاها پیش بینی نشده است.

 وی افزود: به دلیل اینکه روستاها فاقد کد اجرایی سازمان برنامه و بودجه هستند از این اعتبار محروم‌اند و این منابع فقط به شهرداریها و دستگاههای اجرایی تزریق می‌شود.

شهشانی اضافه کرد: در گذشته روستاها به هیچ عنوان تولید زباله نداشتند و پسماند به صورت طبیعی در روستا به صورت کمپوست و کود به مصرف می‌رسید. تغییر سبک زندگی و مصرف گرایی موجب افزایش زباله در روستاها شده است.

به گزارش همشهری، روزانه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن زباله درگیلان تولید می‌شود که این میزان در شرایط ورود گردشگر درعید نوروز به ۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد. طبق آمارها سرانه‌ی تولید زباله درحوزه‌ی روستایی گیلان ۶۵۰ گرم و درحوزه‌ی شهری ۸۵۰ گرم به ازای هر نفر در روز است. این در حالیست که در گیلان تنها ۹ مرکز رسمی و ۲۰ مرکزغیررسمی برای دفن زباله وجود دارد.

کد خبر 610275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha