محققان دانشگاه "ادینبرو" اسکاتلند در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند گوش دادن به موسیقی انگیزشی عملکرد افراد را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ورزشکار

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از دیلی میل، به گفته محققان گوش دادن به موسیقی انگیزشی مانند آهنگ "چشم ببر"(Eye of the Tiger) از گروه موسیقی راک "سوروایور"(Survivor) به دونده‌ها کمک می‌کند تا با خستگی ذهنی مقابله کنند.

کارشناسان دانشگاه ادینبرو دریافتند که داشتن یک لیست پخش از آهنگ‌های انگیزشی که شامل این آهنگ مشهور چشم ببر نیز است، باعث بهبود عملکرد افراد در آزمایش‌های دو پس از یک آزمون شناختی که سبب خسته شدن ذهن می‌شود، شده است.

این آهنگ از زمان منتشر شدن به یک آهنگ جذاب برای ورزشکاران تبدیل شده است. اخیرا محققان اسکاتلندی قصد داشتند دریابند آیا واقعا گوش دادن به این نوع موسیقی‌ها تغییری در عملکرد افراد ایجاد می‌کند یا خیر.

محققان این مطالعه که یافته‌هایشان در مجله "Human Sport and Exercise" منتشر شده، ادعا می‌کنند برای اولین بار است که به بررسی اثر گوش دادن به برخی موسیقی‌ها بر عملکرد افراد هنگام خستگی ذهنی در دو استقامت، می‌پردازد.

دکتر "شان فیلیپس" نویسنده مطالعه گفت: خستگی ذهنی  یک اتفاق معمولی است و برای بسیاری از ما رخ داده است و می‌تواند بر بسیاری از فعالیت‌های روزمره از جمله ورزش تأثیر منفی بگذارد. بنابراین یافتن راه‌های ایمن و موثر برای کاهش این تأثیر منفی مفید است.

تأثیر جالب موسیقی بر کیفیت خواب

در این مطالعه محققان برای بررسی چگونگی تأثیر گوش دادن به موسیقی بر عملکرد دویدن، دو آزمایش بر روی ۱۸ فرد علاقه‌مند به ورزش انجام دادند. در یک آزمایش آنها تأثیرات دویدن تناوبی را بر گروهی متشکل از ۹ ورزشکار بررسی کردند. آزمایش دوم بر گروهی از افراد متشکل از ۹ دونده آموزش دیده در آزمایش دو پنج کیلومتری انجام شد.

این گروه‌ها تحت یک آزمایش شناختی ۳۰ دقیقه‌ای مبتنی بر رایانه قرار گرفتند که قبل از انجام ورزش، آنها را در وضعیت خستگی ذهنی قرار می‌داد. دوندگان در دو گروه که یک گروه هنگام فعالیت به موسیقی گوش می‌داد و گروه دیگری که به موسیقی گوش نمی‌داند، تقسیم شدند. در طول تمرین، ضربان قلب و مقیاس آر پی ای در نقاط مختلف بدن اندازه گیری شد.

محققان دریافتند که عملکرد افراد در دوی تناوبی(interval running) با گوش دادن به موسیقی در مقایسه با ورزش بدون گوش دادن به موسیقی پس از آزمون شناختی نسبتاً بالاتر است و به طرز شگفت انگیزی، عملکرد افراد به گونه‌ای بود که گویی از نظر ذهنی خسته نشده بودند.

در آزمایش دو پنج کیلومتر نیز افرادی که به موسیقی گوش داده بودند در مقایسه با گروهی که گوش نداده بودند، پیشرفت کمی داشتند.

محققان می‌گویند، اثرات مثبت موسیقی می‌تواند به دلیل درک تغییر یافته از تلاش هنگام گوش دادن به آهنگ‌ها باشد.

به نظر می‌رسد نتایج این مطالعه با یافته‌های یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که توسط متخصصان موسسه زیبایی‌شناسی تجربی ماکس پلانک در آلمان انجام شده است، مغایرت دارد. زیرا نویسندگان دریافته بودند که موسیقی انگیزشی عملکرد کلی فرد را در حین انجام فعالیت‌های ورزشی یا ورزش بهبود نمی‌بخشد. یافته‌های یک مطالعه دیگر که سال ۲۰۱۹ در مجله "Current Biology" منتشر شده بود نیز حاکی از آن بود که تمرینات ورزشی بیش از حد می‌تواند مغز و بقیه اعضای بدن را خسته کند.

کد خبر 610129
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha