وزیر نفت گفت: ۹۵.۱ درصد جمعیت کشور تحت شبکه گاز رسانی مستقیم قرار گرفته‌اند که این رقم در جهان رقم بی‌نظیری است.

بیژن زنگنه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیژن نامدار زنگنه در هفتاد و پنجمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید طرح‌های ملی وزارت نفت در سراسر کشور با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری افزود:‌ وزارت نفت با اتکا به ۲ و نیم برابر شدن تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال ۹۲ تاکنون و نیز با مجموعه اقدام‌ها برای توسعه شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی موفق شد که از این سال تاکنون تعداد روستاهای بهره مند از نعمت گاز طبیعی را از ۱۴ هزار به قریب ۳۵ هزار یعنی بیش از ۲.۵ برابر برساند و بدین ترتیب پوشش گاز رسانی کل کشور به ۹۵.۱ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این رقم در جهان رقم بی‌نظیری است که ۹۵.۱ درصد از کل جمعیت یک کشور بزرگ تحت پوشش شبکه گاز رسانی مستقیم قرار داشته باشد.

وزیر نفت از تلاش برای انتخاب روش بهینه برای تامین انرژی مورد نیاز شهرها و روستاها و روستاهای محروم از نعمت گاز خبر داد و گفت: براین اساس یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد و گزینه های مختلفی شامل استفاده از برق در این مناطق و خانه ها، انرژی های نو، گاز مایع به صورت شبکه، سی.ان.جی محلی، ال. ان.جی محلی مورد بررسی قرار گرفت.

زنگنه ادامه داد: خروجی این مطالعه به ما این نتیجه را داد که از میان گزینه های مختلف تامین انرژی تا هزینه معادل ۲ هزار دلار برای هر مشترک گاز رسانی اقتصادی تر است.

وی افزود: بنابراین گاز رسانی با خط لوله به شهرها و روستاها  به عنوان گزینه بهینه یا برتر در دستور کار قرار گرفت.

وزیر نفت خاطرنشان ساخت: برخی معتقدند و می پرسند  آیا بهتر نبود و به صورت حکم که اصلا بهتر بود روستاییان برق مصرف کنند تا گاز ما همه این گزینه ها را در سال ۹۲ و قبل از هر اقدامی بررسی کرده و همانطور که عرض شد نتیجه این بود که تا ۲ هزار دلار به ازای هر مشترک گاز رسانی اقتصادی ترین شیوه است.

زنگنه ادامه داد: تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با قریب ۶۵۰ هزار خانوار گاز رسانی شده و هم اکنون ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری و ۸۴.۶ درصد جمعیت روستای و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت تحت پوشش شبکه های گاز رسانی قرار گرفته اند و این درحالی است که در سال ۹۲ جمعیت شهری ۹۵درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد پوشش داشت.

وی گفت: درکنار  فعالیت هایی که برای احداث شبکه توزیع گاز شهری و روستایی از سال ۹۲ به بعد انجام شد و برای جلوگیری از حبس گاز در منطقه پارس جنوبی و ایجاد زیرساخت گاز رسانی به مناطق کم برخوردار اقدام های زیادی صورت گرفت.

عضو هیات دولت افزود: ازجمله این اقدام ها افزوده شدن ۸۴ واحد توربو کمپرسور جدید به شبکه انتقال کشور و بیش از ۵ هزار کیلومتر احداث خطوط انتقال گاز از جمله ششم و نهم سراسری است که در اثر اینها علاوه بر آنچه که برای گاز رسانی داخلی بود امکان تقریبا افزایش ۹۰ درصدی صادرات گاز کشور نیز فراهم شد.

زنگنه ادامه داد: مجموعه این طرح های گاز رسانی و انتقال گاز که با استفاده از ظرفیت بند قاف تبصره قانون بودجه ۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولیدرقابت پذیر انجام شده هیچ تحمیل بار مالی به بودجه دولت نداشته و تنها از محل ایجاد درآمدی که از جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی اجرا شده بخشی از این انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که به قیمت روز آن اگر حساب شود معادل ۱۳ میلیارد دلار کار انجام شده است.

وزیر نفت گفت: ۴۱ هزار میلیارد تومان گاز روستایی به شهرهای کوچک و ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه شبکه انتقال انجام شده است.

زنگنه افزود: برای جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت های مایع تلاش شد و مصرف کننده جدید ایجاد نشد بلکه نوع سوخت مصرف کنندگان تغییر داده شد به این معنا که کار گاز رسانی در ترازکل انرژی مصرفی کشور تغییر قابل ذکری برجای نگذاشت.

وی ادامه داد: معادل ۱۱ میلیارد لیتر سوخت مایع را که با زحمات فراوان و با مشکلات فراوان برای مردم تامین می شد مانند آنکه میلیون ها سیلندر گاز را مردم به دوش می کشیده و به خانه ها می بردند ما این سوخت را به خانه های آنان برده و تحویل داده ایم.

عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: با کاهش مصرف سوخت در نیروگاه ها از ۴۳ درصد در سال ۹۲ کل سوخت حدود ۲۰درصد درسال ۹۹ که یک سال استثنایی بود به دلیل مصرف بالای برق در کشور انتشار آلاینده ها در هوا کاهش یافته و گاز رسانی زمینه سازی افزایش رفاه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست شده است.

زنگنه با بیان اینکه اکنون دیگر برای هیچ کس صرف نمی کند برود از هیزم و بوته ها استفاده کند گفت: این کاری است که در سال های آینده آثار زیست محیطی بسیار تعیین کننده آن نمایان خواهد شد.

وی افزود: برخی انتقاد می کنند که چرا به روستاها گاز داده شده و اینکارباعث کمبود و ناترازی در مصرف با تامین می شود و این درحالی است که کل گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک کمتراز مصرف سه تا چهار نیروگاه است.

وزیر نفت ادامه داد: اشتغال فراوانی در اجرای این طرح ها ایجاد شد و امکان توسعه کسب و کارهای کوچک در روستاها مانند گلخانه ها و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی که به انرژی نیاز دارند شده است.

زنگنه افزود: یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآروده های مایع درسل های اخیر همین توسعه گاز رسانی بوده است که توانستیم حجم زیادی از فرآورده ها را صرفه جویی و صادر کنیم.
وی گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود ۶ میلیارددلار آزاد شده است.

عضو هیات دولت افزود: صاردات فرآورده های نفتی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ بیش از چهار برابر شده است.

زنگنه با اشاره به طرح های گاز رسانی که امروز توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسمی می رسند، این طرح را شامل گاز رسانی به  ۲۱ شهر  در ۹ استان، ۲ هزار و ۸۰۹ روستا در ۳۱ استان و چهار هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی در ۲۷ استان دانست.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری انجام شده برای این طرح ها ۶ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: درحال حاضر گاز رسانی به ۲ هزار و ۵۰۰روستا مشتمل بر ۱۷۰ هزار خانوار و ۲۷ شهر مشتمل بر ۱۲۷ هزار خانوار در دست اجرا است که ازجمله آنها می توان به طرح تکمیل انتقال گاز به زابل را نام برد.

زنگنه گاز رسانی به خاش، چابهار، میرجاوه، بندرلنگه و جزیره کیش از ازجمله دیگر طرح ها ذکر کرد و گفت: انتظار می رود در بحث گاز رسانی به استان سیستان وبلوچستان که همواره مورد توجه بوده گاز رسانی به منطقه سیستان، خاش، پالیزان و میرجاوه در مجموع با هزینه بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طی ماه های آتی به بهره برداری برسد.

وی پیشرفت فیزیکی خط ایرانشهربه کنارک و چابهار را ۸۲ درصد عنوان کرد که می بایست تا پایان سال به نتیجه برسد.

عضوهیات دولت ادامه داد: با یک طرح ابتکاری گاز رسانی به نیروگاه های چابهار و کنارک را از طریق سی. ان. جی که از خط ایرانشهر تامین می شود به انجام رسیده است.

زنگنه خاطرنشان ساخت: در هرمزگان که مدت ها بود شبکه داخلی گازرسانی بندرعباس اجرا شد بود ولی به دلایلی ا استقبال مردمی روبرو نبود امید است با دستور ریاست جمهوری برای اعطای وام قرض الحسنه به مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای هر مشترک تسهیل شود.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر به دلیل غیر واقعی بودن قیمت گاز و برق، برق به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده گاز در بخش صنعتی رشد غیر قابل پیش بینی مصرف گاز دربخش تجاری و خانگی داشته ایم افزود: این امر موجب تشدید عدم توازن بین رشد مصرف و تولید شده است.

وزیر نفت گفت: بدون شک بهینه سازی مصرف گاز و افزایش و حفظ ظرفیت تولید گاز از ملزومات حفظ آثار اقدامات این دولت است.
 
زنگنه ادامه داد: درکنار اقدام های تشویقی و تنبیهی برای ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان گاز به اجرای طرح هایی مانند بهنیه سازی سامانه های موتورخانه ها و دیگر طرح های بهینه سازی برای ریل گذاری برای آینده به تدوین سندهای تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران تا افق ۱۴۲۰ و سند نحوه بهره گیری حداکثری از ظرفیت پالایشگاه گازی منطقه عمومی غرب خلیج فارس و سند نگهداشت تولید میدان پارس جنوبی اقدام شد.

وی گفت: این اقدام ها ریل گذاری برای دولت آینده است و دربردارنده همه تجارب این دولت و صنعت نفت است که در این مجموعه ها تدوین شده است.

عضو هیات دولت افزود: صرفه جویی و بهینه سازی در تمام این برنامه ها یک الزام و اجبار است و انتخاب نیست که بدون آن تامین گاز کشور درآینده میسر نخواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه ما یک پارس جنوبی بیشتر نداریم تا بتوانیم از آن ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز استخراج کنیم ادامه داد: از این به بعد باید تولید این منطقه حفظ شود.

وی بر اجرای طرح های بهینه سازی در نیروگاه های حرارتی تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: بدون این اقدام نخواهیم توانست در آینده ناترازی بین تولید و مصرف گاز را حل کنیم.

وزیر نفت گفت: یارانه پرداختی عملی در بخش داخلی و در بخش گاز حدود بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار در سال است.

زنگنه افزود: علاوه بر آنچه در باره گاز رسانی به شهرها عنوان شد امروز چهار ایستگاه تقویت فشار هم ا مجموع سرمایه گذاری حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

وی این طرح ها را شامل تاسیسات تقویت فشارصفا شهر، بیدبلند، حسینیه و توقیت فشار فراشبند است و علاوه بر آنها طرح شیرین سازی مجتمع بوعلی سینا با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن در سال با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی بهره برداری می شود.

وزیر نفت همچنین از مدیران قبلی و جدید شرکت ملی گاز که زحمات زیادی محتمل شده اند، تقدیر کرد.

کد خبر 609898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha