نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که آسیب جبران ناپذیر به DNA می‌تواند روند پیری را تسریع نماید.

آلاینده

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از ساینس دیلی، بدن ما هر روز با طیف وسیعی از اشعه ماوراءبنفش، ازن، دود سیگار، مواد شیمیایی صنعتی و سایر خطرات روبرو می‌شود.

این مواجهه می‌تواند منجر به تولید رادیکال‌های آزاد در بدن شود که به DNA و بافت‌های بدن آسیب می‌رساند. مطالعه جدید محقق دانشگاه ویرجینیای غربی با همکاری دانشگاه مینه سوتا، نشان می‌دهد که آسیب‌های جبران نشده DNA می‌تواند روند سرعت پیری را افزایش دهد.

وقتی در معرض آلاینده‌ای مانند اشعه برای درمان سرطان قرار بگیریم، انرژی وارد آب بدن شده و آب را متلاشی می‌کند. این روند موجب ایجاد مولکول‌های بسیار واکنشی موسوم به رادیکال‌های آزاد می‌شود که به سرعت با مولکول دیگر تعامل کرده تا الکترون بدست آورند. هنگامی که این رادیکال‌های آزاد با مولکول‌های زیستی مهم مانند پروتئین یا DNA تعامل برقرار کنند، باعث آسیب می‌شود که می‌تواند مانع از عملکرد مناسب آن مولکول زیستی شود.

آلودگی هوا با پوست چه می‌کند؟ | راه‌های مراقبت از پوست در برابر هوای آلوده

قرار گرفتن در معرض برخی از آلاینده‌ها اجتناب ناپذیر است، اما چندین انتخاب در سبک زندگی وجود دارد که باعث افزایش قرار گرفتن در معرض آلودگی و در نتیجه افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی از طریق خطرات شغلی، همه باعث افزایش قابل توجه رادیکال‌های آزاد می‌شود.

اگرچه داروهایی به نام «سنولیتیک» وجود دارد که به کُند شدن روند پیری کمک می‌کند، اما محققان معتقدند که بهتر است از طریق تغییر سبک زندگی از پیری زودرس جلوگیری شود.

به گفته محققان، تمرکز بر کاهش روند پیری از طریق اقدامات پیشگیرانه می‌تواند عوارض هر بیماری را بهبود بخشد و سالهای عمر سلامت تری را به زندگی افراد اضافه کند.

کد خبر 609838
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha