نویسنده و کارگردن سریال "جلال" گفت: فیلمنامه‌ "شاه اسماعیل" را نوشته‌ام که ۱۲ جلد کتاب است، اما با وجود تأکید رئیس سازمان صداوسیما، نمی‌گذارند تا ساخته شود، رئیس سازمان هم هربار بنده را می‌بینند می‌گویند این سریال را بسازید.

حسن نجفی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حسن نجفی از نمایشنامه‌نویس‌های کاربلد حوزه تئاتر است که اولین حضور خود را در سال ۱۳۵۷ تجربه کرد و با نمایش "نیستان" بیشتر شناخته شد. او را به اجرای خیابانی تئاتر هم می‌شناسیم و سال ۱۳۷۶ که وارد عرصه سینما شد. عمده مضامین کارهای حسن نجفی در مقام کارگردانی دینی و مذهبی است؛ چرا که "آسمان هشتم" و "سهم گمشده" دو فیلمی‌اند که هرچند مذهبی اما رویکرد نزدیکی دو کشور ایران و آذربایجان و بیان فرصت‌های همکاری بیشتر را فراهم کرده است. 

نجفی در این سال‌ها کارهای مشترکی هم در مقام دستیار کارگردان و برنامه‌ریز با مجید مجیدی داشته که می‌توان به "بید مجنون" و "پابرهنه تا هرات" و حتی "باران" اشاره کرد و همچنین همکاری او با مجتبی راعی در "جنگجوی پیروز" و "تولد یک پروانه" اتفاق افتاد. اما در طول یکی دو سال اخیر، بیشتر نامِ او به عنوان نویسنده و کارگردان سریال "جلال" به گوش می‌رسد؛ سریالی که در دهه فجر روی آنتن رفت و ماجرای آن به دهه فجر سال ۱۳۹۹ هم کشید و حتی قرار است تا فصل ششم هم ادامه پیدا کند. 

فصل ابتدایی این سریال از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۵۶ در تبریز را به تصویر می‌کشید و قیام مردم آذربایجان شرقی را در این سال‌ها روایت می‌کرد. همچنین رخدادهای اجتماعی و روزهای انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به بهمن ۱۳۵۶ در آذربایجان شرقی از قصه‌های اصلی این سریال است. اما در فصل ۲ شاهد رویدادهای تاریخی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ خواهید بود.

عمار تفتی یکی از بازیگران قدیمی تلویزیون و سینما است اما تا به حال کم پیش آمده تا در یک اثر شاخص بازی کند و نقشی این‌چنین محوری داشته باشد. اما او با بازی در سریال جلال توانایی بازی خود را نشان داد. او در قالب این نقش چند برهه مختلف زمانی و با چند گریم و در چند موقعیت را تجربه کرد. علاوه بر بازیگران اصلی این سریال تعداد زیادی نیز بازیگران بومی در فصل دو جلال نقش آفرینی کردند. همچنین گروه تولید و پشت دوربین این سریال ۷۰ درصد بومی تبریزند.

در فصل دوم این مجموعه تلویزیونی علاوه بر محوریت داستان، به زندگی شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبائی (اولین شهید محراب انقلاب اسلامی) و ترور شهید آیت‌الله میر اسدالله مدنی دهخوارقانی (دومین شهید محراب انقلاب اسلامی) ورود شده است. در این میان ناگفته نماند که بازیگران جدیدی هم به فصل دوم اضافه شدند که ترکیب قابل تأملی را ایجاد کرده‌اند. بازیگرانی همچون  همایون ارشادی، مهدی فقیه، هادی افتخارزاده، مهران آتش‌زا، رضا آبپاک، ثنا پورسفیدی، جواد قامتی، صدرا راعی، مهدی فقیه، شهرام خزرایی، شهرام عبدلی و شیوا خسرومهر اشاره کرد.

بنابر اعلامِ مدیرکل سیمای استان‌های صداوسیما که با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفت‌وگویی داشت، فصل سوم "جلال" بعد از عید نوروز کلید خواهد خورد. سریالی که طراحی ۵ فصل دارد و بعد از تولید موفق فصل اول و حتی روزهای خوبِ فصل دوم در ابتدای سال ۱۴۰۰ تولید فصل سوم این سریال را آغاز خواهد کرد. اما به هر حال این اتفاق فعلاً نیفتاده است؛ به همین خاطر با حسن نجفی گفت‌وگو کردیم که او حرف‌های گفتنی و جدیدی داشت که قابل تأمل و توجه‌اند.

نجفی: باوجود تأکید رئیس صدا و سیما نمی‌گذارند سریال شاه اسماعیل را بسازم

به تعبیر کارشناسان، در سریال "جلال" عشق واقعی نسبت به انقلاب و دفاع مقدس خلق شد؛ این سریال داستان زندگی زنانی است که همسرانشان در جنگ شهید شده‌اند و آن‌ها عاشقانه زندگی می‌کنند. ۵ فصل برای این سریال طراحی شده است که امیدواریم با همین شور و شوق ادامه پیدا کند. این اثر وحدت‌بخش بوده و وفاداری یک مرد به همسرش در این سریال مطرح شده که در خیلی فیلم‌های دنیا وجود ندارد. این سریال اوج نمایش خانواده طراز اسلامی و ایرانی است که در حوزه تاریخی و مستندات دفاع مقدس وجود دارد.

در تبریز مردانی بزرگ و رویدادهایی مهم داریم که سریال "جلال" بخشی از آن را به نمایش می‌گذارد. در فصل دوم سریال از ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ تا آزادی سوسنگرد را نشان خواهیم داد و در فصل‌های بعد نیز ادامه تاریخ مانند شهدای مدافعان حرم به نمایش گذاشته می‌شود.

حسن نجفی نویسنده و کارگردان سریال "جلال" درباره ساخت فصل سوم این مجموعه تلویزیونی، تأکید کرد: من فیلمنامه را آماده کرده‌ام چون قرار است ۶ فصل ساخته شود اما ترجیح می‌دهم که ابتدا مبالغ معوقه فصل‌های قبلی این سریال تسویه شود و پس از آن تولید فصل بعدی "جلال" را آغاز کنم. هنوز تسویه نکردند و هر وقت این اتفاق افتاد تولید را شروع می‌کنیم. البته سریال بزرگ‌تری که ۱۵۶ قسمتی است به نام "فشنگ‌های یخ‌زده" را هم در مرحله نگارش دارم و کار مهمی است. 

او درباره داستان فصل سوم "جلال" توضیح داد: "جلال" در قسمت خوبی تمام شده و فصل سوم آن داستان‌های جذابی خواهد داشت که بیشتر در حوزه جنگ و پایان جنگ می‌گذرد. من همیشه استراتژیک کار می‌کنم و بحث ایران برایم اهمیت دارد و وارد کارهایی می‌شویم که پتانسیل و ظرفیت داشته باشند و کسی سراغ‌شان نرفته باشد. "فشنگ‌های یخ‌زده" به اتفاقات آذربایجان در زمان اشغال آن از سوی شوروی سابق می‌پردازد؛ این سریال در صورت موافقت مسئولان سیما در ۶ فصل ساخته می‌شود و هم اکنون فیلمنامه ۳۰ قسمت از آن آماده شده است.

نجفی خاطرنشان کرد: کار تاریخی که مشغول نگارشش هستم و البته فصل اول آن که ۳۰ قسمتی است را به پایان رسانده‌ام قصه‌اش از سال ۱۳۱۸ آغاز می‌شود، بازیگران مهمی خواهد داشت و هنوز شبکه‌اش مشخص نیست. در گیر و دارِ کارهای اداری است و هرکدام مقدمات تولیدش فراهم شد به سراغِ تولیدش خواهیم رفت؛ اگر "جلال" مقدمات فصل سومش فراهم شد و یا "فشنگ‌های یخ‌زده" هر دو کار مهمی‌اند. برای من ایران و اتفاقات تاریخی‌اش اهمیت دارد چون خیلی‌ چیزها هست که جوانان و نسل جدید ما از آن بی‌خبرند و باید این ناگفته‌ها را ببینند و بشنوند و دانشش نسبت به کشور و میهن‌شان بالاتر برود. 

نویسنده و کارگردن سریال "جلال" درباره ساخت سریال "شاه اسماعیل" هم گفت: فیلمنامه‌ "شاه اسماعیل" را نوشته‌ام که ۱۲ جلد کتاب است. دوره صفویه برای ما خیلی اهمیت دارد اما نمی‌دانم با وجود تأکید رئیس سازمان صداوسیما، نمی‌گذارند و مقدماتش فراهم نمی‌شود تا ساخته شود. در راهروهای مربوط به مراحل اداری باقی‌مانده است؛ رئیس سازمان هم هربار بنده را می‌بینند می‌گویند این سریال را بسازید. یک بار باید بگویند چرا نساخته‌اند؟ و یا چه عواملی باعث شده این اتفاق نیفتد؟ من توضیح بدهم که چقدر این دوران صفویه برای ما اهمیت دارد و ما نمی‌توانیم درباره‌اش فیلم و سریال کار کنیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره انگلیس هم نمی‌شود کار کرد چون قطعاً با مشکل مواجه می‌شود همچنان که برای ساخت دوران صفویه این اتفاق افتاده است. کسانی که درباره انگلیس فیلم می‌سازند یک جایی گیر می‌افتند؛ این همه درباره اتفاقات تاریخی گذشته و معاصر فیلم ساختیم اما صفویه را نساختیم. در حالی که رمز دوره تاریخی انقلاب ما در دوره صفویه است. 

کد خبر 609739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha