مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

پروژه کتابخانه مرکزی زنجان بعد از 12 سال کمتر از 30 درصد پیشرفت داشته است

کتابخانه زنجان

پوپک قاسمی-همشهری آنلاین:

توسعه متوازن نیازمند توسعه فرهنگی است و صاحبنظران معتقدند اساسی‌ترین گام در توسعه فرهنگی هر جامعه افزایش سرانه مطالعه با تامین زیرساخت‌های لازم است.

کتابخانه مرکزی در کنار کتابخانه‌های عمومی را می‌توان مهم‌ترین زیرساخت برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و توسعه دانش فردی و اجتماعی دانست اما استان زنجان تا کنون کتابخانه مرکزی که بتواند نیازهای علاقمندان به مطالعه و پژوهش را برآورده کند نداشته است.

پروژه کتابخانه مرکزی زنجان از سال 88 آغاز شده است اما تا کنون فقط اسکلت‌های آهنی این پروژه را شاهد هستیم و در طول این سال‌ها پیشرفت محسوس و امیدوارکننده‌ای نداشته است.این کتابخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۵۷۲ مترمربع، با ۱۸ هزار و ۵۵۰ مترمربع زیربنا در شش طبقه احداث می‌شود.

دغدغه شهروندان

فاطمه امینی دانشجوی زنجانی در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: هر چند مطالعه نیاز اساسی و روزانه همه شهروندان است اما دانشجویان برای پژوهش‌های خود نیازمند منابعی هستند که خرید این منابع هزینه زیادی به دانشجویان تحمیل می‌کند و اگر کتابخانه مجهز با امکانات روز در این شهر راه اندازی شود بسیاری از مشکلات پژوهشی دانشجویان حل می شود.

نوید کلانتری دیگر شهروند زنجانی عنوان می‌کند: فضا و منابع کتابخانه‌های عمومی شهر زنجان برای مطالعه به روز و جذاب نیست و در حالی که مشتاقان مطالعه زیادی را سراغ دارم اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات رابطه بین مردم و کتاب روز به روز سردتر شده است.

نیاز به پیگیری جدی

امیرعلی نیک بخش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به همکاری مسئولان برای تکمیل این پروژه تاکید می‌کند و می‌افزاید: باید پیگیری جدی برای حل مشکلات بودجه‌ای پروژه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شود.

وی با اشاره به جلساتی که با نمایندگان مجلس برگزار شده است ابراز امیدواری می‌کند با پیگیری‌های نمایندگان مشکل اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی زنجان که 12 سال از شروع عملیات آن می‌گذرد حل شده و تکمیل آن تسریع شود.

نیک بخش درباره میزان پیشرفت فیزیکی پروژه عنوان می‌کند: این پروژه در حال حاضر کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما با حمایت و تامین اعتبار می‌توان در آینده نزدیک این پروژه را در اختیار علاقمندان به کتاب قرار داد.این مسئول اظهار می‌کند: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه حدود 4 میلیارد تومان و برای تکمیل آن به بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین نشدن اعتبار یا تزریق قطره چکانی باعث توقف اجرای پروژه در طول سال های گذشته شده است.وی در مورد امکان واگذاری پروژه به بخش خصوصی می‌گوید: واگذاری این پروژه به بخش خصوصی در برنامه بود اما با وجود اینکه فراخوان زده شده استقبالی صورت نگرفت. حذف کتاب از سبد خانواده‌ها نیک بخش با بیان اینکه در حال حاضر ۹۷ باب کتابخانه عمومی در استان فعال است عنوان می‌کند: هر چند این تعداد کتابخانه و فضای مطالعه ایده آل نیست و کمبودها احساس می‌شود اما سعی کرده‌ایم فضا را طوری برای علاقمندان به مطالعه مهیا کنیم تا کمبودها کمتر احساس شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 5/8درصد از جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، می‌گوید: این جمعیت بیش از 80 هزار نفر را شامل می‌شود و امیدواریم با تامین زیرساخت‌های لازم تعداد اعضا به میزان قابل قبول برسد.نیک بخش با اشاره به تاثیر وضعیت اقتصادی در سبد فرهنگی خانواده‌ها عنوان می‌کند: در سال‌های اخیر شاهد کاهش اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان بوده‌ایم که متاثر از روند گرانی‌ها است و مردم که در تامین معیشت و تامین نیازهای اولیه دغدغه دارند کتاب را از سبد خرید خانواده حذف کرده‌اند.

مطالبه بحق شهروندان

استاندار زنجان تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی را جزو مطالبات به حق شهروندان زنجانی عنوان می‌کند و می‌افزاید:  برای تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان لازم است با بررسی همه جوانب یک طرح قابل انجام و مطابق با واقعیت‌ها تدوین شود.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه جز نیم درصد درآمد شهرداری‌ها، اعتبارات دیگری برای کتابخانه‌های عمومی استان محقق نشده است، می‌گوید: باید برای وصول اعتبارات کتابخانه های عمومی استان تلاش شود.

کد خبر 609731

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha