مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

طبق اعلام استانداری کهگیلویه وبویراحمد، امسال ۱۷۰روستای این استان با تنش آبی مواجه خواهند بود.  این در حالی است که میانگین بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد در سال عادی ۶۶۱میلی‌متر معادل ۳ برابر میانگین بارندگی در کشور است؛ عددی که امسال ۲۲درصد کاهش را نشان می‌دهد و این استان پرآب را در زمره استان‌های خشک کشور قرار داده است.  

بی آبی

همشهری آنلاین- مریم جعفری: مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مجموع بارندگی این استان در فصل بهار ۱/۳ میلی‌متر بوده است به همشهری می‌گوید: این عدد نسبت به بلندمدت بیش از ۹۸ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد و کهگیلویه و بویراحمد را از این نظر در جایگاه پنجمین استان خشک ایران قرار داده است. «رضا کاکاوند» مجموع بارش سال زراعی از اول مهر ۹۹ تاکنون را هم ۴۸۰ میلی‌متر عنوان می‌کند که نسبت به بلند مدت ۲۲درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد و استان را در جایگاه نهم خشک‌ترین استان‌ها قرار داده است.  

به گفته وی، میانگین دمای فصل بهار کهگیلویه و بویراحمد هم ۱/۲۱ درجه بوده است که ۴/۲ درجه نسبت به بلندمدت گرم‌تر شده.  

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد توضیح می‌دهد: افزایش دمای هوا در دمای شبانه بیشتر بود به طوری که میانگین دمای شبانه در سال زراعی جاری ۳/۱۵ درجه ثبت شد که نسبت به بلندمدت ۴/۳ درجه افزایش را نشان می‌دهد. از این نظر کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های کشور جایگاه اول در افزایش دمای شبانه فصل بهار را داشته است.  او همچنین میانگین دمای سال زراعی را طی ۹ ماه گذشته ۶/۱۵ درجه اعلام می‌کند که نسبت به بلندمدت ۲درجه افزایش یافته است.  کاکاوند تاکید می‌کند که کاهش بارندگی و افزایش دما، استان کهگیلویه و بویراحمد را در ماه‌های پیش رو در معرض تنش آبی قرار خواهد داد و هشدارهای لازم در این باره هم از سوی اداره آب صادر شده است.  

هشدار آبفا

کاهش بارندگی به حدی است که ماه گذشته ستاد بحران استان با حضور کمیته‌های آب، ‌ برق، ‌ اطلاع‌رسانی، کشاورزی، ‌ امنیتی و نیروی انتظامی تشکیل شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه در پی کاهش نزولات آسمانی و کم بارشی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ۶ شهر از جمله یاسوج و بیش از ۲۱۰ روستا در مناطق سردسیری و گرمسیری استان در وضعیت تنش آبی قرار دارند، می‌گوید: جمع‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز، مدیریت مخازن آب، ترمیم خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع در همه روستاها، الزام مشترکان به صرفه‌جویی در مصرف و نصب تانکر ذخیره آب از راهکارهای شرکت آب و فاضلاب برای مقابله با تنش آبی در استان است.

«اسفندیار برخه» تاکید می‌کند که شرکت آب فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر تامین آب آشامیدنی همه شهرهای استان، آب آشامیدنی مورد نیاز بیش از ۱۴۰۰ روستا را هم تامین می‌کند.

تاکید بر آب‌رسانی به ۴ شهر

پیش از این اعلام شده بود که احتمال تنش آبی در ۱۵۰روستا قابل پیش‌بینی است. این عدد بنابر اعلام آبفا بیش از ۲۰۰روستاست و حالا معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام می‌کند که ۱۷۰روستا با تنش آبی مواجه هستند.  

«کیامرث حاجی‌زاده» با بیان اینکه تمهیدات لازم برای این وضعیت اندیشیده شده است، می‌گوید: استانی که دومین حوضه آبریز و بارش کشور نسبت به مساحت را دارد باید دارای آب آشامیدنی مناسب باشد. معاون عمرانی استاندار با اشاره به اهمیت پروژه آب‌رسانی به کهگیلویه، چرام، لنده و سوق توضیح می‌دهد: انتظار داریم فاز اول و دوم آب‌رسانی به این مناطق به زودی به نتیجه برسد و انقلابی در این  پروژه اتفاق افتد. با توجه به اینکه با بحران خشکسالی و تنش آبی مواجه هستیم و اکثرا مردم در مناطق گرمسیری شامل شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با این بحران مواجه هستند،

قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) باید به عنوان مجری با همکاری دستگاه‌های اجرایی این پروژه را در اسرع وقت به سرانجام برساند. به گفته وی، این پروژه آب‌رسانی مهم‌ترین پروژه در حوزه آب‌رسانی در استان است که می‌تواند مشکل قسمت اعظمی از استان را برای تامین آب آشامیدنی رفع کند.

درخواست اعتبار 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در این باره به همشهری می‌گوید: با توجه به کم بارش بودن سال زراعی جاری ۱۳۹۹- ۱۴۰۰،  همه اداره‌های مرتبط با موضوع خشکسالی باید پیگیری لازم و جدی برای تامین اعتبار خشکسالی و سازگاری با کم آبی را داشته باشند.

«محمد محمدی» بررسی الگوی کشت و پیشنهاد کشت‌های جایگزین توسط سازمان جهاد کشاورزی استان را ضروری می‌داند و می‌افزاید: باید از هدررفت آب و مصرف بی‌رویه جلوگیری و مصرف آب را مدیریت کنیم.

کد خبر 609709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha