همشهری آنلاین: اعضای مجمع عمومی سازمان ملل ادامه رأی‌گیری برای تعیین نماینده آمریکای لاتین در شورای امنیت را به روز پنجشنبه موکول کردند.

ایرنا به نقل از خبرگزاری‌ها گزارش داد: نمایندگان کشورهای حوزه آمریکای لاتین قرار است در ساعات آتی روز چهارشنبه 18 اکتبر (26 مهر) نشستی برگزار و درصورت توافق، نامزدهای دیگری معرفی کنند.

پیش از این نیز مجمع عمومی سازمان ملل بین سالهای ‪ ۱۹۷۹‬تا ‪ ۱۹۸۰‬برای انتخاب مکزیک ‪ ۱۵۵‬بار رای‌گیری انجام داد تا سرانجام آن کشور رای لازم را کسب کرد.

این در حالی است که در این دوره بیش از ‪ ۲۰‬بار رأی‌گیری بر سر انتخاب ونزوئلا و یا گواتملا بدون نتیجه خاتمه یافته‌است.

موافقان گواتمالا، مخالفان ونزوئلا

آمریکا در انتخابات کنونی از گواتمالا حمایت و تمامی امکانات خود را برای جلوگیری از ورود ونزوئلا به شورای امنیت بکار گرفته است.

انریکه بروگا" سفیر مکزیک در سازمان ملل نیز اعلام کرد: کشورش از گواتمالا حمایت می‌کند و اگر روند این رأی‌گیری ها به نتیجه نرسد کشورهای حوزه آمریکای لاتین نامزدهای دیگری را معرفی خواهند کرد.

وی روز سه‌شنبه در عین حال این ادعا را که مکزیک در جهت اهداف آمریکا گام برمی دارد، رد کرد و گفت مکزیک به‌طور مستقل عمل می‌کند و تاریخ هم همین‌طور نشان داده است.

بروگا برای اثبات گفته‌هایش اشاره کرد :مکزیک با کوبا رابطه دارد و در اتحاد علیه عراق شرکت نکرده‌است.

سفیر مکزیک با تکرار اظهارات "جان بولتون" همتای آمریکایی خود گفت: در زمان بن بست در رأی‌گیری، معمولاً کشوری که رأی کمتری دارد کناره‌گیری می‌کند، ولی ونزوئلا به دلایلی این کار را انجام نداده‌است.

وی گفت : نباید مجمع عمومی برای اهداف یک کشور به گروگان گرفته شود.

جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز می‌گوید : شکست ونزوئلا نزدیک است و کشورش همچنان از گواتمالا حمایت می‌کند.

وی در پایان بیش از ‪ ۲۰‬رای‌گیری بدون نتیجه مجمع عمومی به خبرنگاران گفت که ونزوئلا شانسی برای برد ندارد.

حمایت آشکار آمریکا در حالی از گواتمالا انجام می‌گیرد که‌بیش از ‪ ۷۵‬کشور جهان بدون تأثیرپذیری از آمریکا، قاطعانه در هر بار رأی‌گیری از ونزوئلا حمایت کرده‌اند.

لازمه پیروزی در این انتخابات، کسب ‪ ۱۲۴‬رأی است اما هر دو کشور تاکنون نتوانسته‌اند این میزان رأی را کسب کنند.

حامیان ونزوئلا

سزار مایورال‌ سفیر آرژانتین در سازمان ملل نیز تصریح کرد: کشورش از ونزوئلا حمایت می‌کند و به حمایت خود ادامه خواهد داد.

هرالدو مونیوس سفیر شیلی در سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت: هر دو نامزد می‌خواهند به این نبرد انتخاباتی ادامه دهند و باید صبر کرد و نتیجه را دید.

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت: این کشور در جلسه مشورتی روز چهارشنبه شرکت می‌کند چرا که مهم این است با آزادی تمام این انتخابات انجام شود.

وی در عین حال تصریح کرد: کاراکاس به حضور خود در این انتخابات ادامه می‌دهد.

کد خبر 6097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز