مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

رئیس کل دادگستری استان کردستان از رسیدگی به ۳۷۴ هزار پرونده قضایی در سال ۱۳۹۹ در این استان خبر داد.

پرونده قضایی

حجت الاسلام سید حسین حسینی در گفتگو با همشهری آنلاین از فعال شدن دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد و افزود : تاکنون حدود ۲۵۰۰ نفر در سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) ثبت نام کرده‌اند. ۱۵۰۰ نفر نیر به صورت گمنام فعالیت می‌کنند که در این راستا حدود ۱۰۰۰ گزارش مردمی تاکنون به سامانه واصل شده و ۶۰۰ فقره از این گزارشات به واحدهای مربوطه ارجاع و پیگیری لازم انجام شده است.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹، بیش از ۳۷۱ هزار پرونده به دادگستری استان وارد شده است، افزود: بیش از ۳۷۴ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است و این بدین معنی است که علاوه بر پرونده‌های وارده، حدود ۲ هزار و ۸۰۰ پرونده از موجودی دادگستری استان کسر شده است.  

حجت الاسلام حسینی به آمار مقایسه دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال قبل نیز اشاره کرد و گفت: در دو ماهه اول سال ۱۳۹۹، حدود ۴۸ هزار پرونده ورودی داشتیم که در همین مدت و در سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۶۲ هزار پرونده رسیده است و این میزان ورودی پرونده رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.  

رئیس کل دادگستری کردستان اعلام کرد: الکترونیکی کردن پرونده‌های بایگانی راکد دادگستری استان از دیگر اقدامات انجام شده است که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹۸ هزار پرونده الکترونیکی شد. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود ۲۸۵ هزار پرونده راکد، الکترونیکی شده است.  

وی اضافه کرد: ۹۲ درصدی ابلاغات در محاکم قضایی استان بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

حسینی در ادامه از کاهش ۳۲ درصدی ورودی به زندان‌های استان خبر داد و گفت: اشتغال زندانیان۱۵۶ درصد و عفو زندانیان ۴۴ درصد از ابتدای جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.   

رئیس کل دادگستری کردستان به فعالیت ۱۳۰ شعبه شوراهای حل اختلاف در استان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹ شاهد صلح و سازش ۲۶ درصدی پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف بودیم که نسبت به سال پیش از آن رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد.  

حجت الاسلام حسینی اجرای برنامه تحول قضایی به صورت مستمر، توجه به کمیت و کیفیت رسیدگی‌ها، کاهش پرونده‌های موجودی، کاهش جمعیت کیفری زندان ها با نگاه اصلاحی و تربیتی، حرکت به سمت دستگاه قضایی هوشمند و دادرسی تمام الکترونیک از جمله این اولویت‌های دادگستری استان دانست و بیان کرد : تحول از رویکرد سنتی به رویکرد فناورانه، حفظ کرامت انسانی و تکریم ارباب رجوع، مبارزه با فساد، رفع موانع تولید و بهبود امنیت اقتصادی، حفظ حقوق عامه و افزایش اعتماد عمومی و اعتماد سازی اجتماعی از دیگر اولویت‌های دادگستری استان کردستان است.

کد خبر 609675
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha