مجموع نظرات: ۲
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

پرونده کرمانشاه به عنوان شهر خلاق «خوراک» به یونسکو ارسال شده است و نتیجه آن تا یکی دوماه آینده اعلام می‌شود

غذا کرمانشاه

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

تلاش‌ها بر این است که بعد از رشت کرمانشاه دومین شهر خلاق خوراک کشور شود. از یکسال پیش شهرداری و میراث فرهنگی کرمانشاه دست به دست هم داده‌اند تا مقدمات کار برای قرارگیری نام کرمانشاه در لیست شهرهای خلاق یونسکو را فراهم کنند. پرونده کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک به یونسکو ارسال شده و قرار است طی یکی دوماه آینده نتایج این پرونده از سوی یونسکو اعلام شود. امیدواری برای پیوند کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک به یونسکو بالاست.

در کرمانشاه اما در کنار آثار منحصر به‌فرد تاریخی چون بیستون و طاق بستان، تنوع آب و هوایی، قومیت‌ها‏، تنوع غذاهای سنتی و محلی  این شهر و استان نیز قابل توجه است. رژیم غذایی مردم کرمانشاه پر از غذاها و شیرینی‌های سنتی است که با وجود گذشت قرن‌ها همچنان تهیه می‌شوند و محبوب هستند.  حضور ایل‌ها و قومیت‌های مختلف باعث تنوع غذایی برای این استان شده است. بیش از حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان ‌وعده‌های مختص در استان تهیه و پخت می‌شود که ظرفیت بالایی در این زمینه محسوب می‌شود.

از غذاهای سنتی و بومی این استان می‌توان به خورشت خلال بادام، کوفته کرمانشاهی، کوفته ریزه، هلوکباب، دنده کباب، پاغازه، ترخینه، دست‌پیچ، چنگال، پتله، کلانه، دوینه و... اشاره کرد . بژی، نان برنجی، نان خرمایی، کاک و.... نیز از جمله شیرینی‌های کرمانشاه است  که طرفداران خاص و ویژه خود را در کشور دارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در گفت و گو با همشهری صنعت گردشگری را اصلی‌ترین راهکار توسعه استان کرمانشاه می‌داند و می‌گوید: در برنامه‌های محور توسعه استان، آزمون و خطاهای بسیاری تاکنون صورت گرفته است. کشاورزی، مرز و ... طی این سال‌ها به عنوان ظرفیت و محور توسعه کرمانشاه قرار گرفته‌اند اما به دلیل مشکلات ساختاری تاکنون نتیجه مطلوبی از این برنامه‌ریزی‌ها حاصل نشده است. مهدی عبدالمالکی معتقد است تاثیر گردشگری در توسعه استان به مراتب بیشتر از دیگر محورهایی است که کرمانشاه آن را بارها تجربه کرده است. ظرفیت‌های گردشگری و توسعه آن می‌تواند اقتصاد مردم را متحول کند. توسعه با گردشگری موضوعی است که دنیا آن را پذیرفته است و ما نیز باید با توجه به ظرفیت‌های خوب تاریخی،  طبیعی و... به سمت و سوی آن گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیوستن شهرهای کشور به عنوان شهر خلاق به یونسکو از اصلی‌ترین وظایف شهرداری‌هاست، می‌گوید: برای  شهر خلاق ۷ مولفه تعریف شده است. موسیقی یکی از مولفه‌های کرمانشاه برای معرفی به یونسکو در ۳ سال پیش بود اما به دلیل برخی ناهماهنگی و با وجود ظرفیت‌های این استان در زمینه موسیقی، این برند به کرمانشاه نرسید و شهر سنندج به دلیل برنامه‌ریزی‌های خوب به عنوان شهر خلاق موسیقی به یونسکو پیوست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری درباره طرح کریدور گردشگری غرب کشور نیز می‌گوید: در این طرح استان‌های کرمانشاه، کردستان و همدان قرار دارند. سنندج شهر خلاق موسیقی است و همدان هم به دنبال ورود به بحث شهر خلاق صنایع دستی است و اگر کرمانشاه هم شهر خلاق خوراک شود، نوآوری جدیدی در حوزه گردشگری ایجاد می‌شود.

عبدالمالکی اجرای این طرح و قرار گرفتن سه شهر خلاق در یک مسیر  را طرحی منحصر به‌فرد در دنیا می‌داند و می‌افزاید: در صورت تایید از سوی یونسکو، این شهرها با برنامه‌های مناسبی که برای گردشگران دارند، می‌توانند 10 روز پذیرای آنها شوند. فراهم شدن چنین شرایطی می‌تواند  اقتصاد محلی این مسیر در کنار ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی که هر یک از این سه شهر دارند را متحول کند. این مقام مسئول خوراک را یکی از الزامات طرح کریدور گردشگری غرب کشور می‌داند و می‌افزاید: تفاهم‌نامه همکاری بین این سه استان منعقد شده که براساس آن قرار است همه ظرفیت‌ها و جذابیت‌های تاریخی، اقامتی، خوراکی را در یک مسیر درست و منطقی به مردم ایران و جهان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه امید زیادی برای تایید پرونده شهر کرمانشاه به عنوان شهر خلاق در حوزه خوارک وجود دارد، اضافه می‌کند:  تمام مستندات  به صورت تخصصی به یونسکو ارسال شده است.حدود ۱۳ ماه روی این پرونده به‌صورت اختصاصی کار شده است.

عبدالمالکی بر اتحاد و همگرایی همه دستگاه‌های متولی در کرمانشاه، برای کسب عنوان شهر خلاق خوراک تاکید می‌کند و می‌گوید: اواخر مرداد و یا اوایل شهریور نتیجه پرونده ارسالی از سوی یونسکو مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه با اشاره به اینکه رونق در گردشگری موجب رونق ۱۱ محور اصلی مانند حمل و نقل، اقامت، سوغات و خوراک می‌شود، اضافه می‌کند: اقتصاد اصفهان و درآمد مردم بعد  از گرفتن عنوان شهر خلاق صنایع دستی رشد کرد.  امیدواریم کرمانشاه نیز با گرفتن عنوان شهر خلاق خوراک به سمت توسعه پیش رود که نیازمند تغییر و نوع نگاه به این معقوله از سوی مسئولان است.

رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه  نیز در ادامه با اشاره به ارسال پرونده کرمانشاه برای قرارگیری در لیست شهرهای خلاق خوراک یونسکو، می‌گوید: معرفی کرمانشاه به عنوان شهر خلاق تصمیمی بود که براساس ظرفیت کرمانشاه در حوزه تنوع خوراکی گرفته شد.  

ایمان درخشی می‌گوید: از تیرماه سال گذشته مقدمات کار برای قرارگیری نام کرمانشاه در لیست شهرهای خلاق یونسکو در دستور کار قرار گرفت. هفته پیش پرونده کرمانشاه برای  داوری به کمیسیون ملی یونسکو ارسال شده است و از آنجا به پاریس ارسال می‌شود. پس از آن قرار است تا پایان مردادماه و یا اوایل شهریور داوری شهرهای خلاق انجام شده و نتایج آن اعلام می‌شود.

وی درباره ارکان اساسی پرپوزال ارسالی نیز می‌گوید: این طرح شامل افراد در برگیرنده، بودجه،  برگزاری رویدادهای مشترک داخلی و خارجی در حوزه مربوطه است. 

رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه  با بیان اینکه  تاکنون 37 شهر در جهان به عنوان شهرهای خلاق خوراک معرفی شده‌اند، می‌افزاید:  11 شهر خلاق خوراک  در آسیا و 5 مورد آن در خاورمیانه است. در ایران نیز تنها شهر خلاق خوراک، شهر رشت است و در صورت تایید یونسکو، کرمانشاه دومین شهر خلاق خوراک کشور خواهد بود.

وی رونق گردشگری را از تاثیرات مثبت پیوستن کرمانشاه به شهرهای خلاق می‌داند و می‌گوید: با ثبت عنوان شهر خلاق خوراک به کرمانشاه، جاذبه گردشگری خوبی در شهر ایجاد خواهد شد و باعث معرفی  تمام ابعاد شهر و ویژگی های آن توسط یونسکو در سطح کشورهای عضو  آن می‌شود. 
درخشی به تنوع بالای انواع خورش، میان وعده ها و سوپ‌ها و ... در کرمانشاه اشاره می کند  ومی افزاید: حتی قدیمی ترین فست فود جهان متعلق به کرمانشاه است که از آن به عنوان پپکه شوانه یاد می شود. از طرفی کرمانشاه قومیت‌های بسیاری در خود دارد از لک، جاف، کلهر، جمهور گرفته تا اقلیت‌هایی چون عرب و ترک و...   همین امر هم به تنوع غذایی آن کمک کرده است.

رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کرمانشاه اضافه می‌کند: روغن کرمانشاهی و بسیاری خوراکی‌های تهیه شده از آن مانند انواع شیرینی از جمله نان برنجی کرمانشاه در حال حاضر به یک برند تبدیل شده و همین‌ها ظرفیت خوبی است برای اینکه بتواند کرمانشاه را به شهر خلاق خوراک تبدیل کند.

وی از تاسیس مرکز خلاقیت خوراک بومی در کرمانشاه خبر می‌دهد و می‌گوید: کمیته اصلی شهر خلاق خوراک در کرمانشاه تشکیل شده است. این کمیته متشکل از اهالی فن، اساتید دانشگاه ، ایده‌پردازان و برخی ادارات مرتبط از جمله حوزه هنری است.  تلاش این کمیته  پیش بردن آکادمیک کارهای لازم در این حوزه است. 

محل تاسیس مرکز خلاقیت خوراک بومی مشخص شده است و بزودی افتتاح خواهد شد. در این محل قرار است از ایده‌های خلاقانه حوزه غذا حمایت شود.

کد خبر 609665
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha