رئیس شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت گفت: ایران در شاخص‌های مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان زیر ۵ سال جزو ۱۰ کشور اول منطقه است.

جمعيت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، باقر لاریجانی رئیس شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در کارگاه ۲ روزه پایش نابرابری سلامت با بیان اینکه میانگین امید به زندگی در ایران از سال‌ها پیش همواره در حال افزایش بوده و در سال‌های اخیر به بیش از ۷۵ سال رسیده است، گفت: این میزان از میانگین منطقه بالاتر است.

وی عدالت را یکی از اصول مهم چهارگانه اخلاقی و از عمده‌ترین مباحث اخلاق پزشکی نوین و از تعهدات و الزامات حرفه پزشکی خواند.  

نایب‌ رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر افزود: نخستین قدم برای حل معضلات بهداشتی و دستیابی به عدالت در حوزه سلامت در سطح گسترده و برای تمام زیرگروه‌های جمعیتی، شناسایی موانع این راه و ریشه‌های ایجاد نابرابری‌هاست تا با برنامه‌ریزی و مدیریت درست، آنها را برطرف کرد.  

وی با بیان اینکه نخستین تلاش‌ها برای تعیین و بررسی شاخص‌ها و داده‌های مرتبط با عدالت در نظام سلامت کشور از سال ۸۸ آغاز شد، تصریح کرد: در سال‌های پس از آن، به همت پژوهشگران و دغدغه‌مندان نظام سلامت، دو مطالعه Urban HEART در سطح کلان انجام شد که نتایج آنها را می‌توان جزو اولین داده‌های مرتبط با عدالت در سلامت و نخستین محرک تعریف شاخص‌های منحصر به فرد در نظام بهداشتی جمهوری اسلامی ایران دانست.

لاریجانی افزود: ایران در شاخص‌های مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان زیر ۵ سال نیز جزو ۱۰ کشور اول منطقه است.

برابری نسبی هزینه‌های سلامت در ایران با میانگین منطقه 

لاریجانی تاکید کرد: در شاخص‌های مشارکت مالی و هزینه‌های سلامت، با وجود سیاست‌های کاهش پرداخت از جیب و طرح تحول سلامت، شاهد تغییرات مطلوب در میزان پرداخت از جیب و هزینه‌های کمرشکن سلامت بودیم. 

وی گفت: هرچند سرانه هزینه‌های سلامت در ایران کمی بیشتر از میانگین منطقه‌ای است، اما این تفاوت با هزینه‌کرد بیشتر دولت در بخش سلامت و با ارائه حق بیمه و یارانه‌های سلامت کنترل شده، به نحوی که میزان پرداخت از جیب در ایران پایین‌تر از میانگین منطقه است و نسبت هزینه‌های سلامت در ایران با میانگین منطقه تقریبا برابر است.  

لاریجانی خاطرنشان کرد: با وجود دستاوردهای چشمگیر در زمینه‌های بهداشتی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌های نظام سلامت، به دلیل مشکلات اندازه‌گیری، این شاخص‌ها هنوز آن‌گونه که باید در دستور کار قرار نگرفته و به صورت دوره‌ای و روتین در بسیاری از مراکز انجام نمی‌شود. از این رو، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران باید سیستمی را طراحی کنند که اخلاقی، کارا و اثربخش بوده و بر پایه شاخص‌های سنجش عدالت و داده‌های گردآوری‌شده آنان باشد.

اهمیت راه‌اندازی شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت 

 علیرضا اولیایی‌منش، رئیس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در آیین گشایش این کارگاه کشوری، رسالت این مرکز را توجه به عوامل اجتماعی تعیین‌کننده و نیازهای اساسی در این زمینه خواند تا با انجام تحقیقات در عرصه جامعه و تولید دانش مورد نیاز، در حفظ و ارتقای سلامت عمومی جامعه مشارکت کند.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت اقدامی مهم برای تبادل اطلاعات، دانش و تجارب موجود در مناطق مختلف کشور به‌ منظور ارائه تصویری مناسب برای اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در امر تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت و عدالت در سلامت است.  

جعفر حسین نماینده دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز با تاکید بر حمایت از فعالیت‌های این شبکه، تولید و شناسایی شواهد در مورد توزیع عادلانه سلامت را مستلزم همکاری بین بخشی و فرابخشی خواند که نتایج حاصل از آن می‌تواند برای سیاست‌گذاری در تمام ابعاد - نه‌تنها سلامت - مورد بهره‌برداری قرار گیرد.  

کارگاه ۲ روزه پایش نابرابری سلامت با همکاری دپارتمان تحلیل داده دفتر سازمان جهانی بهداشت مستقر در ژنو و دفتر نمایندگی این سازمان در تهران توسط مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با شرکت ۴۰ نفر از کارشناسان عدالت در حوزه سلامت امروز به صورت مجازی برگزار شد.

کد خبر 609657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha