نزدیکی ارتفاعات تهران به فضای شهری، این منطقه کوهستانی را هم برای کوهنوردان و هم برای افراد آماتور به تفرجگاهی محبوب تبدیل کرده است.

شاهین فتحی

 شیوع کرونا و بسته شدن مسیرهای بین شهری، محدود شدن مقصدهایی که می‌توان برای استراحت از روزمره به آنها مراجعه کرد را به همراه داشته است. همین عامل باعث شده که بعد از شیوع کرونا در کشور، بر شمار افرادی که به مناطق کوهستانی تهران مراجعه می‌کنند اضافه شود. طبیعی است که افزایش‌ تردد و حضور مردم در منطقه کوهستانی، افزایش حوادث را هم به دنبال دارد. گرچه اغلب این حوادث توسط افراد آماتور رقم می‌خورد اما کوهنوردان حرفه‌ای هم در این مناطق حوادث حرفه‌ای و پیچیده‌ای به بار می‌آورند. تنها در ۳ ماهه نخست امسال شاهد ۹۸ مأموریت امدادی در کوهستان‌های شمیران توسط امدادگران هلال‌احمر بودیم. این آمار ۱۳‌درصد از کل عملیات‌های کوهستان کشور را تشکیل داده و ارتفاعات تهران را به‌عنوان پرحادثه‌ترین منطقه کوهستانی کشور معرفی می‌کند.
گستردگی مأموریت‌های امدادی در منطقه کوهستان باعث شده تا هلال‌احمر شمیرانات شیفت‌های امدادی بیشتر و همچنین تیم‌های عملیاتی کارکشته‌ای را برای مدیریت این حوادث بسیج کند. امروز بخش قابل توجهی از حادثه‌دیدگان کوهستان تهران زنده از دایره خطر خارج می‌شوند. دلیل این امر هم حضور پزشکان حاذق در کنار نجاتگران سرعتی هلال‌احمر است که نقش مهمی در نجات جان حادثه‌دیده‌ها دارند.
گرچه امدادرسانی در حوادثی که در کوهستان رخ می‌دهد برعهده هلال‌احمر و دیگر ارگان‌ها و نهادهای امدادرسان است اما قبل از همه اینها افرادی که به کوهستان مراجعه می‌کنند می‌توانند با آگاهی و آموزش، از وقوع حادثه جلوگیری کنند. اغلب حوادث رخ داده در کوهستان‌های شمیران با رعایت موارد ساده‌ای از جمله انتخاب تجهیزات و لباس مناسب کوهنوردی، اطلاع از وضع آب و هوا، استفاده از تجهیزاتی مثل جی. پی. اس و آشنایی با کمک‌های اولیه و... قابل پیشگیری است. این آموزش‌ها در مراکز مختلف از جمله هلال‌احمر و هیأت کوهنوردی به مردم ارائه می‌شود.
پیش‌بینی می‌کنیم با ادامه داشتن محدودیت‌های کرونا در کشور و آغاز تابستان و افزایش گرما، ‌ تردد بیشتری را در کوه‌های شمیران شاهد باشیم. به شهروندان توصیه می‌کنیم برای کاهش احتمال ابتلا به کرونا از حضور در مناطق کوهستانی و فضاهای عمومی خودداری کنند. افرادی هم که به این مناطق می‌روند امکانات اولیه لازم از جمله لباس و کفش مناسب همراه داشته باشند و برای جلوگیری از گم شدن در کوهستان یا حوادث دیگر، در مسیرهای تعریف شده‌ تردد کنند.

کد خبر 609639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha