روند کنونی نشانه‌ای از احتمال رشد قیمت کالاها در ماه‌های پیش‌رو است و احتمال این را که با ادامه روند فعلی نرخ تورم تا قبل از پاییز سال آینده کاهش یابد، سخت‌تر می‌سازد.

تورم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم نقطه به نقطه درماه نخست دولت آینده ایران به ۵۰ درصد برسد. مرکز آمار ایران دیروز اعلام کرده که نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه به ۴۷.۶ درصد رسیده و میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم درماه گذشته طی ۱۲‌ ماه منتهی به خرداد امسال ۴۳ درصد برآورد شده است.
 

روایت رسمی از تب قیمت‌ها

مرکز آمار می‌گوید: نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٣ درصد رسیده که نسبت به اردیبهشت ماه ۲ واحد درصد بر درجه تب قیمت‌ها افزوده شده است. این روایت رسمی از روند قیمت‌هاست که نشان می‌دهد خانوارهای ایرانی در خرداد امسال به‌طور میانگین ۴۷.۶ درصد بیشتر از خرداد پارسال پول پرداخت کرده‌اند تا بتوانند یک سبد کالا و خدمات یکسان را خریداری کنند. به‌گفته مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٤٠٠ در مقایسه باماه قبل ۷ دهم واحد درصد افزایش یافته و به ۴۷.۶ درصد رسیده است. افزون بر این که نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با افزایش ١.٢ واحد درصدی به ٦٢.٣درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش نیم واحد درصدی به ٤٠.٨ درصد رسیده است. این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۶.۹ درصد در خردادماه برآورد شده که نسبت به‌ماه قبل ۸ دهم درصد رشد کرده درحالی‌که نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی ٥١.٥ درصد بوده که نسبت به‌ماه قبل تنها نیم واحد درصد قد کشیده است.
 

شتاب دوباره قیمت‌ها

مرکز آمار ایران می‌گوید: میانگین قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی مردم ایران در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ رشدی ۲.۵ درصدی داشته که نسبت به تورم ماهانه اردیبهشت رشدی ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، این روند نشانه‌ای از احتمال رشد قیمت کالاها در ماه‌های پیش‌رو است و احتمال این را که با ادامه روند فعلی نرخ تورم تا قبل از پاییز سال آینده کاهش یابد، سخت‌تر می‌سازد. به‌ویژه این که تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به‌ترتیب ٣.٢ درصد و ٢.٢ درصد برآورد شده است.
 

تورم از روستا تا شهر

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه مناطق شهری ایران از ۷ دهم درصد در اردیبهشت به ۲.۵ درصد در خردادماه رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه هم از ۴۶.۱ درصد به ۴۶.۹ درصد و نرخ تورم سالانه هم از ۴۰.۵ درصد به ۴۲.۵ درصد رشد کرده است. بر این اساس در فاصله اردیبهشت تا خرداد امسال نرخ تورم ماهانه در روستاها از ۷ دهم درصد به ۲.۶ درصد، نقطه به نقطه از ۵۱ درصد به ۵۱.۵ درصد و نرخ تورم سالانه از ۴۳.۲ درصد به ۴۵.۶ درصد رسیده است.
 

کدام کالاها تورم را شتاب دادند؟

براساس آمارهای رسمی در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت در خردادماه به گروه سبزی شامل گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و بادمجان، در گروه میوه و خشکبار و گروه قند، شکر و شیرینی به‌ویژه بستنی پاستوریزه، نبات و شکر مشاهده شده است و در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه پوشاک و کفش، گروه کالاها و خدمات متفرقه به‌ویژه طلای ١٨ عیار و دستمال کاغذی و گروه هتل و رستوران نظیر غذاهای سرو شده در رستوران بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. این در حالی است که در گروه ارتباطات مردم شاهد ارزان‌تر شدن گوشی تلفن همراه بوده‌اند. به‌گفته مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۲.۳ درصد برای دهک ششم تا ٤٩.١ درصد برای دهک دهم برآورد شده است. 

دولت آینده با تورم ۵۰ درصد چه کار می‌کند؟

کد خبر 609569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha