بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد حضور زنان در کرسی‌های شوراهای شهر ۳۱ مرکز استان کاهش ۱۵ درصدی داشته است؛ درحالی‌که این آمار در مجموع شوراهای اسلامی شهر و روستا ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

انتخابات

همشهری - سیده‌زهرا عباسی: بررسی فهرست منتشر شده شوراهای شهر ۳۱ مرکز استان نشان می‌دهد زنان سهم بسیار اندکی از کرسی‌های مدیریت شهری را به‌خود اختصاص داده‌اند. در مجموع از ۴۰۵ کرسی شورای شهر در مراکز استان‌ها، فقط ۳۵ کرسی سهم زنان شده است درحالی‌که این آمار در دوره قبل ۴۱ و در دوره چهارم ۶۳ مورد بود.

رتبه اول بوشهر

بعد از تهران با ۴ عضو شورای شهر زن، بوشهر با سهم ۳۳/۳۳ درصدی زنان از کرسی‌های شهر در رتبه اول مشارکت زنان و بعد از آن به‌ترتیب یزد، زاهدان، قزوین و بیرجند قرار دارند.

شورای شهر بوشهر ۹ منتخب دارد که از این تعداد ۳ نفر زن هستند درحالی‌که این عدد در دوره گذشته ۲ مورد بود و این نشان می‌دهد بوشهر علاوه بر داشتن بیشترین سهم زنان در کرسی‌های شورای شهر، با افزایش اقبال به زنان هم روبه‌رو بوده. در یزد و زاهدان هم ۳ کرسی از ۱۱ کرسی شورای شهر، سهم زنان شده و در قزوین و بیرجند این سهم ۲ از ۹ کرسی است.

۱۰ مرکز استان بدون منتخب زن

همچنین از ۳۱ مرکز استان، ۱۰ شهر منتخب زن در شورای ششم ندارند درحالی‌که این عدد در دوره پنجم شوراهای شهر و روستا ۹ مورد بود. بعد از ایلام، سمنان، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم‌آباد، ساری و همدان که نامی از زنان در فهرست شوراهایشان دیده نمی‌شود، کمترین مشارکت سهم کلانشهر مشهد است. مشهد ۱۵ کرسی در شورای شهر دارد که در دوره پنجم ۲ کرسی از این تعداد سهم زنان بود و این بار فقط یک جایگاه به زنان رسیده است که ۶۶/۶درصد از کل کرسی‌های شوراست.

مشارکت پایین زنان در انتخابات

حضور کمرنگ زنان اما فقط محدود به کرسی‌های شوراهای شهر نیست و به حضور کم‌ این قشر درنامزدی انتخابات هم برمی‌گردد. در دوره پنجم شوراهای شهر و روستا بیش از ۲۶۹ هزار مرد در انتخابات شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که حدود ۷/۹۳ درصد کل ثبت‌نام‌کنندگان بود، اما زنان فقط ۳/۶ درصد این آمار را به‌خود اختصاص دادند یعنی فقط ۱۸ هزار زن برای حضور در انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند. در مجموع در دوره پنجم ۳ هزار نفر از بانوان عضو اصلی و بقیه عضو علی‌البدل شوراهای اسلامی شهر و روستا بودند.

***

آمار مشارکت و ثبت نام زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا امسال هم قابل توجه نبود و در حدود ۷ درصد اعلام شد. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد در مجموع بیش از ۹۹ درصد صندوق‌های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که شمارش آن به تأیید مراجع ذیربط رسیده، بیش از ۵۹۹۰ زن انتخاب شده‌اند که بیش از ۵۷۰ نفر آن مربوط به اعضای شوراهای شهر(شهرهای بزرگ و کوچک) و مابقی مربوط به شوراهای روستاست که البته این عدد نسبت به دوره قبل افزایش حدود ۵۰درصدی را نشان می‌دهد.
این در حالی است که بررسی اعداد حضور زنان در کرسی‌های شورای شهر مراکز استان کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مورد استثنایی بوکان

انتخابات اخیر شوراهای شهر و روستا در کنار همه اعداد عجیب و متفاوت از حضور زنان، اتفاقات جالبی هم داشت. در انتخابات شورای شهر این دوره بوکان ۳ زن توانستند در یک رکوردشکنی وارد شورای این شهر شوند. از بین ۷ نماینده‌ شورای شهر بوکان، ژیلا عبدی رأی اول بود. جایگاه نفر ششم و هفتم هم به‌ترتیب به ۲ زن دیگر به نام‌های گلاویژ حسنی و پخشان سلیمی رسید. از بین اعضای علی‌البدل هم یک زن دیگر توانست به شورای شهر این دوره راه پیدا کند.

زنان منتخب شورای شهر بوکان

از این اتفاقات کم نیست، اما در همه دوره‌های فعالیت شوراهای شهر و روستا، سهم زنان نه‌تنها از کرسی‌های شورای شهر و روستا که از مشارکت در نامزدی این انتخابات هم پایین‌تر بوده است.  عوامل فرهنگی و اجتماعی، مهم‌ترین چالش زنان در ورود به عرصه‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود. با وجود این، مورد بوکان یا شهرداری زنان در شهرهای کوچک می‌تواند الگویی برای شکستن  این تابو باشد. 

زنان در کدام شهرها صندلی های پارلمان شهری را گرفتند؟ | بوشهر و بوکان شگفتی ساز انتخابات

کد خبر 609559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    4 4
    اگه بوکان پناهندگی میده من میرم بوکان .
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    8 5
    خانمی که اینقدر به فکر آرایش و خود نمایی هست کی وقت میکنه به مشکلات شهر با روستا رسیدگی کنه ؟!!!