رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین، کسانی را که نمی‌خواهند واکسن کوید۱۹ بزنند، تهدید کرد. 

رودریگو دوترته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، دوترته رئیس‌جمهور فیلیپین تهدید کرد افرادی را که حاضر به واکسیناسیون علیه ویروس کرونا نیستند، به زندان می‌اندازد، زیرا کشورش با بیش از ۱.۳ میلیون مورد ابتلا و ۲۳هزار مورد مرگ یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار ابتلا به کرونا در آسیا را دارد.

رودریگو دوترته روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی در مورد میزان مشارکت کم مردم در چندین سایت واکسیناسیون در مانیل پایتخت این کشور، گفت: انتخاب با شماست؛ یا واکسن بزنید یا شما را زندانی خواهم کرد.

اما این اظهارات دوترته با سخنان مقامات بهداشتی وی مغایرت دارد. آنها گفته‌اند در حالی که از مردم خواسته می‌شود واکسن کوید۱۹ را بزنند، اما این کار داوطلبانه بوده است.

با این حال دوترته گفت: این اشتباه را نکنید؛ در این کشور بحران وجود دارد. من از فیلیپینی‌ها دلخورم که چرا به دولت توجه نمی‌کنند.

از ۲۰ ژوئن، مقامات فیلیپین شروع به واکسینه افراد در برابر ویروس کرونا کردند. در این مدت ۲.۱ میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند. در حالی که هدف دولت برای ایمن‌سازی بیش از ۷۰ میلیون نفر از ۱۱۰ میلیون نفر در سال جاری است، روند واکسیناسیون در این کشور به‌کندی انجام می‌شود.

دوترته که به دلیل رویکرد خشنی که در مهار ویروس کرونا داشت مورد انتقاد قرار گرفته است، روی تصمیم خود مبنی بر عدم بازگشایی مدارس نیز پافشاری می‌کند.

تحقیق دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنگ مواد مخدر

در همان سخنرانی، دوترته حمله تندی به دیوان کیفری بین‌المللی کرد، پس از آنکه دادستان دیوان برای تحقیق کامل در مورد قتل‌های مربوط به جنگ‌ مواد مخدر در فیلیپین، از دادگاه اجازه گرفت.

دوترته که در مارس ۲۰۱۸ فیلیپین را از عضویت دیوان کیفری بین‌المللی خارج کرد، بارها گفته که در این تحقیق همکاری نخواهد کرد و دیوان کیفری بین‌المللی را با عباراتی توهین‌آمیز توصیف می‌کند.

رئیس‌جمهور فیلیپین که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶، یک جریان مبارزه با مواد مخدر راه انداخت که هزاران نفر در آن جان خود را از دست دادند، گفت: چرا من باید از خودم در برابر مردم سفیدپوست دفاع کنم یا با اتهامی از سوی آنها مواجه شوم. شما حتما عقل خود را از دست داده‌اید.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند مقامات فیلیپین مظنونان مربوط به مواد مخدر را به‌سرعت اعدام کرده‌اند، اما دوترته اظهار داشت این افراد به این علت کشته‌ شده‌اند که در مقابل دستگیری مقاومت خشونت‌آمیزی داشتند.

فادی ال عبدالله، سخنگوی دیوان کیفری بین‌المللی در این مورد گفت: دیوان یک نهاد قضایی مستقل است و در مورد بیانات سیاسی اظهار نظر نمی‌کند.
 

کد خبر 609432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha