مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست، تهران را در میان 17 پایتخت و شهر بزرگ در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، به‌عنوان ارزان‌ترین شهر از لحاظ هزینه‌های زندگی معرفی کرد.

این مؤسسه، هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف منطقه را براساس شاخص‌هایی همچون خوراک، پوشاک، انرژی، خدمات رفاهی و حمل‌ونقل مقایسه کرده است. این بررسی مربوط به متوسط هزینه‌های زندگی 17‌شهر بزرگ منطقه است.

براساس گزارش اکونومیست، قیمت 7 گروه کالایی در تهران از سایر شهرهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ارزان‌تر است و فقط از لحاظ قیمت پوشاک است که تهران پس از دمشق، در رتبه دوم ارزان‌ترین‌ها قرار گرفته است.

این گزارش حاکی است، شهرهای استانبول ترکیه، امان (پایتخت اردن) و کازابلانکا (شهر مهم تجاری مراکش) به‌ترتیب گران‌ترین شهرهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.

دوبی، ابوظبی، دوحه، کویت، منامه، مسقط، ریاض، الخبر، قاهره، جده، دمشق، الجزیره و تونس به‌ترتیب دیگر شهرهای گرانقیمت منطقه هستند و تهران در رده آخر قرار دارد.

پوشاک و مواد غذایی

براساس گزارش اکونومیست، از لحاظ هزینه پوشاک، دمشق ارزان‌ترین شهر منطقه است و تهران از این لحاظ، گران‌تر از دمشق است. از سوی دیگر، امان پایتخت اردن گران‌ترین شهر منطقه از این جنبه است و استانبول، ابوظبی، ریاض، کازابلانکا، منامه و دوبی نیز به‌ترتیب دیگر شهرهای گران منطقه از لحاظ قیمت پوشاک هستند.

تهران از لحاظ قیمت مواد خوراکی، ارزان‌ترین شهر منطقه است و نقطه مقابل آن، استانبول قرار دارد که گران‌ترین شهر محسوب می‌شود. دوبی و دوحه نیز رتبه‌های دوم و سوم منطقه را از لحاظ هزینه بالای مواد خوراکی به‌خود اختصاص داده‌اند.

حمل‌ونقل

بررسی‌های اکونومیست نشان داده که تهران از لحاظ قیمت حمل‌ونقل نیز ارزان‌ترین شهر منطقه محسوب می‌شود. 

از لحاظ هزینه خدمات رفاهی و تسهیلات زندگی همچون آب، برق، گاز و تلفن، تهران بسیار ارزان‌تر از سایر شهرهای منطقه است. مسقط و دوبی هم پرهزینه‌ترین شهرهای منطقه از لحاظ خدمات رفاهی هستند.

کد خبر 60937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز