ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات درباره سیاست خارجی دولت خود برجام، مذاکره با آمریکا و همچنین شاخص‌های انتخاب وزیران و تشکیل کابینه صحبت کرد.

رئیسی

به گزارش همشهری این نشست خبری با حضور ۳۸۰ نماینده از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود، ۱۸۲ نماینده از ۱۱۳ رسانه خارجی این برنامه خبری را پوشش می‌دهند.

ابراهیم رئیسی در اظهارات اولیه خود در ابتدای این نشست خبری گفت: پیام ملت ایران پیام تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی بود؛ پیام ملت ایران پیام مبارزه با فساد و فقر و تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در همه شئون زندگی آن ها بود. پیام ملت ایران پافشاری در همه ارزش های انقلاب اسلامی بود. 

وی درباره برنامه سیاست خارجی دولتش گفت:   سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود به برجام هم ختم نمی‌شود. او گفت اجازه نخواهیم داد مذاکره فرسایشی باشد و باید هر نشستی نتیجه داشته باشد و باید آورده‌ای برای ملت ایران باشد. 

رئیسی گفت: در روز آغاز به کار دولت اعلام خواهیم کرد که همه بسترهای فسادخیز باید جمع شود.  

وی در پاسخ به خبرنگار یورو نیوز درباره برجام گفت: برجام را باید کشورهای اروپایی و آمریکا نقض کردند. من تاکیدم بر اروپایی‌ها این است که تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرید و به تعهدات خودتان عمل کنید. ما حق مردم را احقاق خواهیم کرد. 

رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوالی درباره رونق اقتصادی گفت: برای کارهای غیرمولد مالیات می‌بندیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ان بی‌سی  درباره برجام و رفع کل تحریم‌ها گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش‌ها را بررسی کرده‌اند. تیم سیاست خارجی من هم مذاکرات را دنبال کنند. آمریکا موظف است همه تحریم‌های ظالمانه را علیه ملت ایران رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور سیاست خارجی ما خواهد بود. 

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره گزارش ۱۰۰ روزه گفت: وضعیت اقتصادی کشور چیز پنهانی نیست؛ در گزارش خود هم وضع موجود را تشریح می‌کنیم و هم وضع مطلوب را ترسیم می‌کنیم. وی گفت مردم و به ویژه نخبگان را در جریان خواهیم داد. 

خبرنگار الجزیره درباره قرار گرفتن رئیسی در فهرست تحریم‌ها و اتهامات حقوق بشری علیه او و تاثیر این موضوع بر تعامل رئیسی با رهبران دیگر کشورها پرسید. رئیسی گفت: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم. آنان که اتهام می‌زنند باید بدانند ما در جایگاه مدعی حقوق انسان قرار داریم. هر اقدامی انجام دادم همواره در جهت احقاق حقوم مردم بود. درباره کسانی که دست به اقدامات داعشی زدند؛ مدعی حقوق انسان‌ها بودم. امروز کسانی که نقض حقوق بشر می‌کنند باید پاسخگو باشند. 

خبرنگار جام جم درباره افزایش گلایه‌ها از مسئولان پرسید و گفت شما چه برنامه‌ای برای افزایش همبستگی اجتماعی دارید؟ رئیسی گفت من به عنوان رئیس جمهور خودم را خادم جمهوری می‌دانم و خودم را خادم همه ملت ایران می‌دانم، لذا نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را اقدام خواهم کرد.  

خبرنگار راپلی روسیه پرسید آیا در صورت لغو تحریم‌ها حاضر به ملاقات با بایدن رئیس جمهور آمریکا هستید که رئیسی در یک کلمه پاسخ داد: خیر! 

خبرنگار فارس درباره از بین رفتن سرمایه مردم در بورس پرسید که رئیسی جواب داد ما اعتماد مردم را درباره بازار سرمایه بازخواهیم گرداند. او گفت دولت بورس را به عنوان قلک خودش قرار نخواهد داد. تلاش خواهیم کرد تضمین‌های لازم را برای دارندگان سهام خرد ایجاد خواهیم کرد. سازوکارهای نظارتی را در بورس ایجاد خواهیم کرد. 

خبرنگار سی ان ان آمریکا گفت نظرتان را درباره ملاقات مستقیم با بایدن اعلام کردید اما نظر شما درباره مذاکره با دولت بایدن و پیشنهاد بایدن برای توافق جامع‌تر با ایران که شامل مسائل منطقه‌ای و موشکی می‌شود چیست؟ رئیس جواب داد چرا بایدن به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست؛ چرا به وظایف خودش نسبت به تعهداتی که برای دولت آمریکا ایجاد شده؛ پاسخگو نیست. پیشنهاد جدی من به آمریکا این است که تمامی تحریم‌ها را رفع کند و نشان بدهد که صداقت دارد. مسائل موشکی و مسائل منطقه‌ای قابل مذاکره نیست؛ درباره قرارداد برجام به تعهدات عمل نکردند چگونه می‌خواهند درباره مسائل جدید مذاکره کنند.  

خبرنگار پرس تی وی درباره سیاست دولت رئیسی درباره احیای برجام پرسید که رئیس جمهور منتخب جواب داد اقدامات ایران براساس اعلام‌های سازمان‌های بین المللی در چارچوب تعهدات و مقررات بوده است اما چرا موانع و مشکلاتی را پیش پای اقدامات هسته‌ای ایران ایجاد می‌کنند.  

خبرنگار AFP فرانسه پرسید که نسبت حکمرانی شما و شهید بهشتی چیست که رئیسی جواب داد چرا قاتل شهید بهشتی و شهید رجایی امروز در برخی کشورهای غربی پناه گرفته‌اند؟ آنان چه پاسخی به افکار عمومی جهان دارند؟ من به عنوان شاگرد مکتب بهشتی می‌گویم آنچه شهید بهشتی را شاخص می‌کرد مساله توجه او به مردم و مردمداری او بود. او مردم را باور داشت و سخنش از مردم تشریفاتی نبود. من هم به عنوان یک طلبه خدمتگذار توجه به مردم را ارزش قائلم. شهید بهشتی به ساختارسازی برای انقلاب ارزش قائل بود و من هم به این ساختارسازی اهمیت قائلم

خبرنگار ایسنا درباره کابینه رئیسی پرسید که وی پاسخ داد من مستقل وارد شدم و از همه گروه‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم. برای تشکیل دولت وامدار ملت خواهم بود. در تشکیل دولت نگاهم به کارآمد بودن؛ فسادستیز بودن؛ مردمدار بودن است. توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که گمانه زنی نکنند. سامانه‌ای اعلام خواهیم کرد و از همه مردم می‌خواهیم در این سامانه پیشنهادهای خودشان را نسبت به وزارتخانه‌های مختلف اعلام کنند. 

شبکه خبری المیادین به عنوان آخرین خبرنگار درباره فلسطین پرسید گفت: امروز آنکه ابتکار عمل در دستش است مجاهدان فلسطینی هستند. جمهوری اسلامی هم همواره حامی مظلومان خواهد بود و ما حامی فلسطین خواهیم بود. او درباره مساله یمن هم گفت: یمن هر چه زودتر باید توسط خود یمنی‌ها تدبیر شود و  هرگونه دخالت سعودی‌ها در یمن باید متوقف شود؛ جمهوری اسلامی بر توقف هر چه سریع‌تر جنگ علیه یمنی‌ها تاکید می‌کند. درباره رابطه با سعودی هم اعلام می‌کنم ما روابط با همه کشورهای دنیا را اعلام کردیم به ویژه کشورهای همسایه. درباره کشور عربستان هم بازگشایی سفارتخانه‌ها از طرف جمهوری اسلامی مانعی ندارد.  

رئیسی در پایان نشست گفت همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کنیم؛ آن‌ها ایرانی هستند و ورود ایرانیان به ایران باید تسهیل شود. سرمایه‌گذاری در کشور باید توسط ایرانیان باید در اولویت قرار گیرد. امنیت هم کاملا برای این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد.  

رئیسی گفت سامانه‌ای برای کسب ایده‌های نخبگان راه‌اندازی خواهد شد و بانک ایده تشکیل خواهیم داد. ارتباط مردم هم با من از طریق اقوام و خویشاوندان نباید انجام شود سامانه‌ای هم برای این منظور راه‌اندازی خواهد شد. 

کد خبر 609168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha