مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس سازمان فضایی ایراناز پیوستن ایران به جمع معدود کشورهای صاحب فن‌آوری پرتاب ماهواره و از پرتاب مجموعه ماهواره‌های امید با ماهواره‌بر ایرانی در آینده خبر داد.

وی از پیگیری و برنامه‌ریزی طراحی ماهواره مشترک کشورهای اسلامی برای پرتاب توسط ایران، ادامه فعالیت‌ها برای دستیابی به امکان پرتاب ماهواره به مدارهای بالاتر و پیگیری پرتاب ماهواره مصباح به‌رغم کارشکنی‌ طرف‌های خارجی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهندس رضا تقی‌پور که در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سفیر امید، با بیان این‌که تعداد کشورهایی که توانایی پرتاب و قراردادن ماهواره در مدار را دارند،‌ از تعداد انگشتان دست هم کمتر است، گفت: این در حالی است که کشورهایی که از ماهواره‌های خریداری شده یا اجاره‌ای‌ استفاده می‌کنند، در دنیا بسیار زیاد هستند؛ بنابراین برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی دارد که توانسته به این توانمندی دست یابد.

وی ادامه داد: این موفقیت در شرایطی به دست آمده که قدرت‌های غربی می‌کوشند به دلایل سیاسی و بدون جنبه‌های علمی و صنعتی، ایران را از بسیاری از فن‌آوری‌های پیشرفته‌ محروم می‌کنند و از این رو این اتفاق با توجه به این دو علت، برای ایران بسیار با ارزش است. مضافا این‌که دستیابی به این قابلیت مستلزم برخورداری از فن‌آوری‌های‌ بسیار پیچیده، ‌متنوع و گسترده‌ است و چندین رشته از علوم و فنون باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا چنین پروژه بزرگی به مرحله اجرا در آید.

رییس سازمان فضایی خاطرنشان کرد: اگر هند را جزو کشورهای منطقه محسوب نکنیم، در پرتاب ماهواره بر اول هستیم؛ ‌البته مالزی در ساخت و طراحی ماهواره و قزاقستان در پرتاب ماهواره‌برهای روس بسیار فعال هستند.

تقی‌پور افزود: البته در خاورمیانه کشورهای همسایه ما علیرغم این که در طراحی و ساخت ماهواره فعالیت کرده‌اند قابلیت پرتاب ماهواره را ندارند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که مدیریت و انجام پروژه‌ای به این گستردگی نیز بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: طراحی و ساخت ماهواره بر و آزمایش آن با توجه به اهمیت حصول درجه اطمینان 100 درصدی در آزمایش‌های فضایی و دستیابی به فن‌آوری‌های مربوط به راه‌اندازی پایگاه‌های پرتاب 2 نکته بسیار مهم در انجام این پروژه محسوب می‌شود.

مهندس تقی‌پور با بیان این که در این پروژه مسایل مختلف شامل شبکه ارتباطات، سیستم‌های کنترل ناوبری، تله‌متری و تله‌کامن به خوبی صورت گرفت، عنوان کرد: در این راستا این ماهواره‌بر به خوبی طول مسیر را طی کرد و کنترل لازم بر روی آن اعمال شده و با موفقیت به مدار مورد نظر رسید و ماموریت خود را انجام داد.

وی با بیان این که کشور ما با توجه به دستیابی به این فن‌آوری در رتبه‌های بین 6 تا 8 اول جهان قرار گرفته گفت: قرار داشتن آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و هند در فهرست کشورهای صاحب فن‌آوری پرتاب ماهواره، مسجل است اما در مورد معدود کشورهای دیگر فهرست به لحاظ بومی بودن یا دریافت کمک از کشورهای خارجی اختلاف نظر وجود دارد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به دستیابی ایران به فن‌اوری پرتاب ماهواره های مدار پایین با این ماهواره بر گفت: در این راستا پروژه‌های مختلف طراحی و ساخت ماهواره را در دست داریم که از جمله آنها پروژه ماهواره‌های دانشگاهی است که برنامه‌ریزی برای پرتاب آنها در طول امسال و سال آینده انجام می‌شود؛ بنابراین کشور حداقل در پرتاب ماهواره های مدار پایین از خارج خودکفا شده است.

تقی‌پور با بیان این که ماموریت ماهواره‌بر پرتاب شده اعلام حضور در مدار زمین بود، اظهار کرد: ماهواره‌بر سفیر امید قابلیت پرتاب ماهواره امید و همانند آن را دارد و این کار را انجام خواهیم داد.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به این که ماهواره‌ها به لحاظ سایز و مدار طبقه‌ بندی‌های مختلفی دارند به ایسنا گفت: ماهواره بر سفیر امید تنها برای ماهواره‌های مدار پایین است، ‌اما در برنامه‌های صنایع فضایی کسب فن‌آوری پرتاب ماهواره‌های مدار بالاتر نیز وجود دارد و در حال حاضر نیز تا حدود زیادی مقدمات آن طی شده است.

تقی‌پور خاطر نشان کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته در قالب سازمان کنفرانس اسلامی قرار است با همکاری کشورهای اسلامی به صورت مشترک یک ماهواره ساخته شود که در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی طراحی آن هستیم تا با مشارکت کشورهای اسلامی و پس از ساخت توسط ایران در مدار قرار گیرد.

وی با بیان این که کاربرد ماهواره امید ارتباطی تعریف شده است، درباره مدار استقرار ماهواره امید گفت: مدار استقرار ماهواره‌ها با توجه به پارامترهای مختلف مانند زمان پرتاب آن تعیین می‌شود.

تقی‌پور درباره مراحل ماموریت ماهواره‌بر سفیر امید تصریح کرد: به طور کلی ماهواره‌برها معمولا چند مرحله(بخش) دارند و یک سری از مراحل آن در مسیر از بین می‌رود. مرحله دوم این ماهواره بر پس از رسیدن به چهار هزار و 500 متر بر ثانیه پرتاب شد؛ بنابراین پس از رسیدن مرحله دوم به فضا، ماهواره‌بری باقی نمی‌ماند و اگر ماهواره‌ای همراه داشته باشد، آن را در مدار قرار می‌دهد.

وی درباره ماهواره مصباح توضیح داد: متاسفانه کارشکنی‌های زیادی حتی در فعالیت‌های علمی و در زمینه فضا صورت گرفته است و ماهواره مصباح ساخته شده و آماده پرتاب است و ما از طریق چند کشور اقدام کرده‌ایم اما همکاری لازم را انجام نداده اند؛ ‌البته امیدواریم قبل از این که مجبور شویم برای پرتاب مصباح هم خودمان اقدام کنیم، هماهنگی‌هایی که از قبل وجود داشته به نتیجه برسد و بتواند در مسیر خود پرتاب شود.

تقی‌پور با بیان این که سازمان فضایی با 7 دانشگاه در زمینه هوافضا قراردادهای مشخص همکاری دارد، خاطر نشان کرد: بسیاری از آنها دانشکده‌های هوافضا را راه‌اندازی کرده‌اند و در حال حاضر فارغ التحصیل هم داده‌اند و در زمینه پروژه‌های فضایی هم برنامه‌های گسترده‌ای با دانشگاهها داریم. البته 3 دانشگاه صنعتی‌ امیرکبیر، صنعتی‌شریف و علم و‌صنعت مشغول ساخت ماهواره‌های دانشجویی هستند که جزو برنامه‌های ملی فضایی بوده که در این سال‌ها به نتیجه خواهد رسید.

وی در پایان اعلام کرد: ماهواره امید به صورت یک سری ماهواره مانند امید1 و امید2 خواهد بود که در قالب ماهواره‌های کوچک ارتباطی و سنجش از دور به مدار پرتاب می‌شوند.

کد خبر 60901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز