یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

کمیسیون ملی بهداشت چین روز یکشنبه اعلام کرد شمار دوزهای واکسن کرونا در این کشور از مرز یک میلیارد عبور کرده است که شاخص مهمی برای بزرگترین برنامه واکسیناسیون جهان در کشوری است که می‌خواهد مردم را در برابر عفونت‌های واراداتی حفاظت کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چین برنامه ملی واکسیناسیون در این کشور را به طور قابل‌توجهی شتاب بخشیده است و در هفته‌های اخیر شمار روزانه واکسیناسیون در چندین روز از مرز ۲۰ میلیون دوز عبور کرده است و شمار کلی واکسیناسیون از ۲۳ مه (۲ خرداد) دو برابر شده است.

شمار کلی واکسیناسیون کرونا در جهان هفته پیش از مرز ۲.۵ میلیارد دوز گذشت و سرعت واکسیناسیون در روز جمعه به ۳۷ میلیون دوز در روز رسید. میزان میانگین روزانه واکسیناسیون در چین در این ماه بالای ۱۸میلیون دوز بوده و بالاترین میزان ثبت‌شده آن مربوط به روز جمعه می‌شود که بالای ۲۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

هدف چین این است پیش از ماه ژوئیه (اوائل تیر) ۴۰ درصد از جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری‌اش را واکسینه کند و تا پایان سال این رقم را دست کم به ۷۰ درصد جمعیتش برساند و برای این کار صرفا بر واکسن‌های تولید داخل متکی است.

اما چین با چالش سختی برای واکسینه کردن بزرگترین جمعیت جهان مواجه است و هنوز روشن نیست که چه تعدادی از جمعیت این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند، چرا که داده‌ها ندرتا به تفکیک بیان می‌شوند.

از هفت واکسن کرونای تایید شده برای بازار یا مصرف اضطراری پنج واکسن نیاز به دو دوز تزریق دارند و باید با فاصله هشت هفته تزریق شوند و یک واکسن دیگر نیاز به سه تزریق دارد.

چهار واکسن از این هفت واکسن مجوز ورود به بازار را دارند که از جمله شامل دو واکسن از نوع غیرفعال‌شده ساخته‌شده بوسیله شرکت دولتی سینوفارم و شرکت سینوواک و یک واکسن بر اساس ناقل ویروسی ساخت شرکت کان‌سینو بایولوجیکز است.

سه واکسن دیگر شامل واکسن‌های ساخته شده بوسیله شرکت «آنهویی ژیفی لانگ‌کام»، انستیتو زیست‌شناسی پزشکی آکادمی علوم پزشکی چین و شرکت کانگاتی بایولوجیکز مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند.

 برنامه واکسیناسیون در چین به خصوص پس از شیوع‌های اخیر محلی در این کشور از جمله در شهر بزرگ بندری گوانگ‌ژو و ایالت اطرافش گوانگ‌دونگ که از اوائل اردیبهشت تا به حال بیش از ۱۰۰ مورد عفونت کرونا در آن شناسایی شده است، جنبه اضطراری بیشتری پیدا کرده است.

تخمین زده می‌شود که واکسن‌سازان در چین در سال جاری  ۲۰۲۱ بتوانند دست کم سه میلیارد دوز واکسن بسازند و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۲۲ تا ۵ میلیارد دوز افزایش یابد.

کد خبر 608968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha