مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

«سوخت‌بری» یکی از روش‌های قاچاق سوخت در کشور است، به این روش که یک فرد به وسیله خودرو یا هر نوع وسیله نقلیه دیگر، مقداری از سوخت را از هر نوع که باشد، خریداری و سپس بدون کسب مجوزهای قانونی به یکی از کشورهای همسایه منتقل کند.

قاچاق سوخت

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: یکی از دلایل اصلی قاچاق سوخت در استان خراسان جنوبی تفاوت فاحش قیمت‌ فرآورده‌های نفتی در داخل کشور و کشورهای همسایه است.

قربانعلی مردانی افزود: سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان خراسان جنوبی کشف شد و در سال ۹۹ به دلیل نوسات نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا قاچاق سوخت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل قاچاق سوخت در خراسان جنوبی ۲۱/۰۶ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: در گذشته شاهد بیشترین رقم قاچاق بنزین در شهرستان مرزی نهبندان به سمت سیستان و بلوچستان بودیم که با تشدید اقدامات مقابله‌ای اکنون به کمترین میزان خود رسیده است.

مردانی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد سوخت قاچاق در استان خراسان جنوبی از نوع نفت‌گاز (گازوئیل) بوده و قاچاق بنزین کمتر از ۱۰ درصد است، ادامه داد: راه‌اندازی و ارتقاء سامانه‌های کنترلی از جمله سامانه ifam سامانه هوشمند سوخت، سامانه سدف، شیوع ویروس منحوس کرونا، نوسان قیمت ارز و سامانه‌های کنترل باک دیجیتالی در مرز ماهیرود از دلایل مهم کم شدن آمار قاچاق سوخت در استان است.  

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه سال ۱۳۹۹ پنج هزار و ۳۷۶ مورد بازدید و کنترل کمی و کیفی در استان انجام شده است، گفت: در این مدت ۱۳ جلسه کمیته تخلفات برگزار شده که ۳۷۳ پرونده رسیدگی و ۱۰ میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۶۰۲ هزار ریال غرامت اخذ و به خزانه دولت واریز شده است.

مردانی افزود: کاهش قاچاق سرمایه ملی تحت تاثیر عوامل مختلف دستاورد مهمی است که برای حفظ و تداوم آن باید تلاش کرد و در این زمینه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به جوامع محلی نیز نقش بسیار اثرگذاری دارد.

کد خبر 608823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha