یک تحلیلگر ارشد ارزی بازارهای مالی موسسه اواندا گفت: پیش بینی می شود ارزش ریال در صورت احیای برجام مستعد صعود قابل توجهی باشد.

ارز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی برگزار شد که مذاکرات بین ایران و سایر اعضای برجام برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کماکان ادامه دارد. انتظار می‌رود که بازار نفت جهانی و بازار ارز در داخل ایران بیشترین واکنش را به حصول توافق مجدد از خود نشان دهند.

در رابطه با وقایع اخیر، ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد ارزی بازارهای مالی موسسه اواندا اظهار کرد: احیای اقتصاد ایران بستگی به پایبندی این کشور به توافق احیاشده هسته‌ای خواهد داشت. این که یک احیای بسیار سریع را شاهد باشیم خیلی محتمل نیست اما (در صورت احیای برجام) شاهد بهبود قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی در ایران در سه ماهه پایانی سال خواهیم بود.  

چشم انداز بازار نفت

مویا با اشاره به احتمال ورود مجدد نفت ایران به بازارهای جهانی پس از برداشته شدن تحریم‌ها گفت: با افزایش عرضه نفت شاهد کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی خواهیم بود. خوش‌بینی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت خیلی طول کشید و اکنون انتظار کاهش قیمت‌ها را داریم.

به گفته وی در نیمه دوم امسال تقاضا برای نفت شدت خواهد یافت اما کمبود در عرضه این محصول در مقایسه با دیگر کالاهای اساسی نظیر سویا، تخته چوب و فولاد کمتر خواهد بود. در بلندمدت اما با توجه به کم بودن سرمایه گذاری در میادین نفتی جدید و حرکت بسیاری از کشورها به سمت استفاده از انرژی های پاک چشم انداز قیمت نفت صعودی است.

بازار ارز در ایران و چشم انداز توافق هسته‌ای

به گفته این تحلیلگر اگر ایران به توافق هسته‌ای بازگردد، ارزش ریال می‌تواند شاهد یک تقویت چشمگیر باشد. وی معتقد است که بازارهای مالی منتظر رییس جمهور جدید هستند و معتقدند که در روند مذاکرات اخلالی ایجاد نخواهد شد.

کد خبر 608777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مولایی DE ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    3 0
    در تمام این 43 سال خود دولت قیمت ارز را بالا برده تا کسری بودجه را جبران کند دیگر این مسخره بازی را تمام کنید