مرکز نوآوری رسانه همشهری امروز به‌صورت رسمی کارش را آغاز می‌کند، اما در جهان شرکت‌های خلاق و نوآور چطور شرایط را تغییر داده‌اند؟

استارتاپ

همشهری - ساسان شادمان‌منفرد: جهان با سرعت خیره‌کننده‌ای به سمت توسعه در حرکت است و در این میان یکی از مهم‌ترین ارکان این توسعه بر دوش استارت‌آپ‌ها قرار دارد. همه‌روزه شاهد راه‌اندازی استارت‌آپ‌های جدید در نقاط مختلف جهان هستیم که با هدف توسعه در یک کسب‌وکار جدید کارشان را با سرمایه‌ای اندک آغاز می‌کنند و توسعه‌دهندگان برای پیشبرد اهداف استارت‌آپ در حالی مشغول کار و برنامه‌نویسی هستند که مدیران نیز در پی جذب منابع مالی در جلسه‌های مختلف شرکت می‌کنند. اما امروز، نخستین مرکز نوآوری رسانه کشور، با ابتکار مؤسسه همشهری، همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌صورت رسمی آغاز به‌کار می‌کند. این مرکز تحولی دیجیتال در رسانه‌های کشور به‌شمار می‌آید که در دنیا نمونه‌های مشابهی نیز داشته است. در اینجا به بررسی چند استارت‌آپ خارجی فعال در حوزه‌های مختلف رسانه می‌پردازیم.

روزنامه‌نگاری با استفاده از هوش مصنوعی

استارت‌آپ انگلیسی Contentyze راه‌حل‌های تولید زبان طبیعی (NLG) را با کاربردهایی در صنایع مختلف توسعه می‌دهد. نویسنده مبتنی بر هوش مصنوعی این استارت‌آپ با ارائه پیشنهادهای کلمه‌ای در زمان واقعی و متن اصلی کاملا تولید شده توسط هوش مصنوعی، اتوماسیون محتوا را امکانپذیر می‌کند. علاوه بر این، نویسنده مبتنی بر هوش مصنوعی امکان تولید محتوای بسیار مقیاس‌پذیر و سریع را فراهم می‌کند. محصول دوم این استارت‌آپ، روزنامه‌نگاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که به روزنامه‌نگاران و توسعه‌دهندگان محتوا کمک می‌کند تا تعداد زیادی از مطالب روزمره را خودکار کنند. این شامل خودکارسازی و به‌روزرسانی‌های مربوط به بورس در زمان واقعی، اخبار محلی برای چند مخاطب، خلاصه بازی‌های ورزشی و تفسیر آنها و همچنین ارسال پست‌های وبلاگ و... است.

تجزیه و تحلیل آگهی‌ها

یکی از مهم‌ترین موارد برای حمایت مالی و تبلیغات، اثربخش بودن آن است. درواقع کسی که می‌خواهد یک آگهی را در رسانه‌ای دیجیتال سفارش دهد، باید بداند که تا چه اندازه دیده می‌شود. استارت‌آپ Wiser که دفتر مرکزی آن در لس‌آنجلس واقع شده است از فناوری بینایی رایانه‌ای جهت اندازه‌گیری اثربخشی حمایت مالی برای برندها، خبرگزاری‌ها، صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی و همچنین تیم‌های ورزشی استفاده می‌کند. مجموعه راه‌حل‌های تجزیه و تحلیل این استارت‌آپ شامل ارزیابی پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، محک‌زنی (بنچ‌مارکتینگ) کمپین، اندازه‌گیری ورزش و مشارکت استودیوی دیجیتال است. این پلت‌فرم تجزیه و تحلیل داده‌ها را از سیستم‌های بینایی رایانه‌ای مانند اندازه، دید، موقعیت و برجسته بودن لوگو و قرار گرفتن در رسانه‌های اجتماعی، پخش در تلویزیون و جریان آنلاین می‌گیرد.

تبلیغات خودکار

Datasys یک استارت‌آپ آمریکایی است که یک بستر تبلیغاتی و ارسال ای‌میل خودکار را ارائه می‌دهد که کاربرد آسانی دارد. پلتفرم  Datasys ۳۶۰ با صرفه‌جویی به کاربران امکان دسترسی به بیش از ۲۸۰ میلیون پروفایل مصرف‌کنندگان را ارائه می‌دهد و با برنامه‌ریزی ساده یک کمپین، گزارش‌های دقیقی را ارسال می‌کند. رابط کاربری آسان آن، بیش از ۲۵۰ سبک زندگی منحصر به فرد و رفتارهای مختلف هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان را پوشش می‌دهد. راه‌ حل Datasys ۳۶۰ به مؤسسات رسانه‌ای و برندها اجازه می‌دهد، کانال‌های قوی ارتباط با مشتری را ایجاد کنند. در اصل با استفاده از پلتفرم‌های ارائه‌شده توسط این استارت‌آپ و با شناختن رفتارهای مشتری و سبک زندگی آنها، تبلیغات مناسب برای‌شان ارسال می‌شود.

همه گزارشگر هستند

استارت‌آپ «فرسکو نیوز» (Fresco) قـــدرت‌هـــای بــاورنکــردنـی دستگاه‌های تلفن همراه را با نیازهای محتوایی رسانه‌های خبری جهانی ترکیب می‌کند. بسیاری از کاربران در اینجا می‌توانند اخبار خود را به اشتراک بگذارند. درواقع می‌توان اینگونه بیان کرد که ماموریت استارت‌آپ فرسکو این است که اجازه دهد همه گزارشگر باشند و واقعا از طریق کانال‌هایی که قبلا در دسترس افراد عادی نبوده است، موارد مهم را به اشتراک بگذارند. این استارت‌آپ که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک واقع شده، در فوریه سال ۲۰۱۴ شروع به‌کار کرده و هم‌اکنون سرمایه آن بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است.

تبلیغات مؤثر در شبکه‌های اجتماعی

«هالام» (Hallam) یک آژانس نوین در رسانه‌های اجتماعی است که دفتر آن در شهرهای ناتینگهام و لندن قرار دارد و به رونق مشاغل انگلستان در دنیای دیجیتال کمک می‌کند. آنها به‌عنوان یک آژانس رسانه اجتماعی که برنده جایزه هم شده‌اند، مشاوره و مدیریت استراتژیک را در همه حوزه‌های مرتبط با رسانه‌های اجتماعی به‌منظور تجارت و درآمدزایی ارائه می‌دهند. آنها تجربه بسیاری در همه سیستم‌عامل‌های بزرگ ازجمله فیسبوک، لینکدین، توییتر و اینستاگرام داشته و به‌خوبی می‌دانند که چگونه شما را در مقابل افراد مهم قرار دهند. اگر کسی تصمیم بگیرد که با هالام به‌عنوان آژانس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کار کند، می‌تواند از طریق وب‌سایت‌شان به‌راحتی با آنها تماس بگیرد.

ارائه اخبار هواشناسی دقیق

اســــتارت‌آپ Climavision رویکرد فوق‌العاده‌ای را در زمینه فناوری اقلیمی با راه‌حل‌های مربوط به آب و هوا ارائه می‌دهد که به کاهش خطرات اقتصادی تغییر اقلیم برای شرکت‌ها، دولت‌ها و جوامع گوناگون کمک می‌کند. آنها قدرت یک رادار هواشناسی و شبکه ماهواره‌ای با وضوح بالا، با مدل‌سازی پیشرفته پیش‌بینی هوا و چندین دهه تخصص صنعت را گردهم آورده‌اند. با ترکیب ارتفاع کمتر، داده‌های اختصاصی با یادگیری ماشینی پیشرفته و فناوری هوش مصنوعی، پیشنهاد منحصر به‌فردشان، ۱۰ برابر وضوح بالاتر و پیش‌بینی دقیق‌تر را فراهم می‌کند تا شکاف‌های پوشش مهم باقی مانده از شبکه‌های راداری موجود در ایالات‌متحده برطرف شود و درنتیجه بهبود دقت پیش‌بینی وضعیت آب و هوا شکل بگیرد.

اخبار هوشمندانه

بحث به‌کارگیری هوش مصنوعی در تولید خبر به یکی از مهم‌ترین بـرنــامه‌هـــای خبــرگـــزاری‌ها، روزنامه‌ها و مؤسسات رسانه‌ای در جهان تبدیل شده است. اسمارت‌نیوز
(Smart News) یک استارت‌آپ ژاپنی است که چندین جایزه را فتح کرده است و با استفاده از یادگیری ماشین به ارائه محتوای خبری ویژه می‌پردازد. اسمارت‌نیوز که در سال ۲۰۱۲ شکل گرفته است، بیش از ۴۰ میلیون کاربر از سرتاسر جهان دارد و طبق آخرین آمارها، تعداد ماهانه کاربران فعال‌شان از مرز ۱۰ میلیون گذشته است. این استارت‌آپ فعال در حوزه رسانه به‌غیر از توکیو در شهرهای سان‌فرانسیسکو و نیویورک هم دفتر دارد. این استارت‌آپ برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در تلفن‌های همراه اپلیکیشن دارد.

پخش آنلاین

استارت‌آپ مین اســـتریمینگ (Main Streaming) که دفتر مرکزی آن در شهر میلان ایتالیا قرار دارد، شبکه‌های مختلف تلویزیونی و سایر رسانه‌هایی از این دست را قادر می‌سازد تا پخش آنلاین خود را در سطحی جهانی به مخاطبان ارائه دهند. این استارت‌آپ که در صف اول توزیع ویدئوی آنلاین قرار دارد، یک پلتفرم مبتنی بر ابر نوآورانه ارائه می‌دهد که محتوای ویدئویی تازه را با کیفیت بالا، حداکثر سرعت و امنیت قوی در هر نقطه از جهان ارائه می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که این استارت‌آپ ایتالیایی روش نوینی در پخش آنلاین ایجاد کرده است.

کد خبر 608776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    تا ابد هوادارتیم همشهری یادم نمیره تو تمام این بیست و هشت سال و خوردی یه تیتر علیه مردم نزدی و همیشه پشت ما بودی فارغ از اینکه چه حزبی سرکاره یه روزنامه واقع گرا بودی. امیدوارم در عرصه تحولات مجازی و نوآوری های دنیا هم بدرخشی