جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس یا دنیای توسعه‌یافتهٔ دی‌سی ( DC Extended Universe) یک فرنچایز چندرسانه‌ای در یک دنیای مشترک بر محوریت مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی است.

دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس

آشنایی با دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس همشهری آنلاین- مهدی تهرانی:  نام دی‌سی مخفف کمیک‌های کارآگاهی (Detective Comics) می‌باشد که خود از سری‌های مشهور دی‌سی کامیکس است. جایی که که شخصیت بتمن در آنجا متولد شد. در دنیای دی‌سی مانند دنیای سینمایی مارول با شخصیت‌های ابرقهرمانی طرفیم.

ماجراهای این ابرقهرمانان طی درگیری با ضدقهرمانان و افراد شرور و قسم خورده آن‌ها سرو شکل می‌گیرد. در واقع هرچه ابرقهرمان باید دارای شخصیت تثبیت شده باشد، دشمن وی نیز باید دارای پیشینه قوی باشد.

 سینمای ابر قهرمانی (Superhero) عمدتا برای تجلیل و روایت از فردی مثبت که دارای قدرت‌های ویژه ای‌است ساخته می‌شود.  

به مانند همیشه ابرقهرمان‌ها؛ سوپر استارهایی هستند که با تکیه بر قدرت جسمانی و گاهی فوق بشری خود در مقابل نیروهای شریر قرار می‌گیرند تا جامعه بشری را از فساد پذیری نجات دهند.

آشنایی با دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس

در ژانر قهرمانی بیش از هر مقوله‌ای بحث خوش ساخت بودن و ایفای نقش کاراکترهااست که اهمیت دارد. چرا که داستان در این ژانر اهمیت خود را از دست داده و چشم نوازی باورپذیر؛ بهترین راهکار و احتمالا جزو قوانین نانوشته ژانر شده است.

البته در میان خیل عظیم ابرقهرمانان این روزهای سینما مانند «بتمن»، «سوپرمن»، «اسپایدرمن»، «آیرون من»، «کاپیتان آمریکا»، «ایکس من» و چه آنهایی که موردی می‌آیند و می‌روند مثل «دایورجنت» و «لاک پشت‌های نینجا» فرهنگ غالب؛ جهانشمول نیست. با اینهمه فیلم‌های ابرقهرمانی اگر داخل سیاست نشوند می‌توانند فیلم‌هایی بشدت سرگرم کننده از کار دربیایند.

پیشینه مطبوعاتی

شرکت دی‌سی کامیکس در سال ۱۹۳۴ تشکیل شد و ناشر کتاب‌های کمیک و یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید داستان مصور در آمریکا است. این شرکت بخش انتشاراتی دی‌سی انترتیمنت (دی‌سی سرگرمی) به‌شمار می‌رود که خود از زیربخش‌های برادران وارنر است. از مشهورترین شخصیت‌هایی که دی‌سی کامیکس آن را خلق کرده‌است می‌توان به سوپرمن، بتمن، واندروومن، فلش، گرین لنترن، نایت وینگ، آکوامن، گرین ارو، زاتانا، جان کنستانتین، شزم، سایبورگ، استارگرل، سوپرگرل، پلاستیک‌من، اتم، بلک کنری، مارشن من‌هانتر، سوپربوی و رد تورنادو، بتگرل، جونا هکس، وی، دریم، رورشاک، دکتر منهتن، کمدین، رد هود، بامبلبی، بلو بیتل (منتقل شده)، کاپیتان اتم، بوستر گلد دکتر فیت، اشاره کرد.

آشنایی با دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس

پیشینه سینمایی

دنیای توسعه‌یافتهٔ دی‌سی  یک فرنچایز چندرسانه‌ای در یک دنیای مشترک بر محوریت مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی است و به وسیلهٔ برادران وارنر پیکچرز منتشر می‌شوند و بر اساس کمیک‌بوک‌های آمریکایی دی‌سی کامیکس ساخته می‌شوند. این دنیای مشترک، همانند دنیای دی‌سی در کمیک‌بوک‌ها، با عناصر داستانی، بازیگران و شخصیت‌های مشترک شکل گرفته‌است. این فیلم‌ها از سال ۲۰۱۱ توسط برادران وارنر در مرحله تولید قرار گرفتند و از آن زمان ده فیلم منتشر شده و بسیاری از فیلم‌ها در حال توسعه است. این یازدهمین فرانچایز پرفروش سینما است و بیش از ۵٫۴۸ میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی فروخته‌است. پرفروش‌ترین فیلم آن آکوامن است که بیش از ۱٫۱۵ میلیارد دلار در جهان فروخت و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم دی‌سی تا این زمان شد.

فیلم‌ها توسط تیم بزرگی از افراد نوشته و کارگردانی می‌شوند. هنری کویل، بن افلک، گل گدوت، ایمی آدامز، مارگو رابی، ازرا میلر، جیسون موموآ، جسی آیزنبرگ، ری فیشر و زکری لی‌وای هر کدام در چندین فیلم نقش آفرینی کردند. با این حال برخلاف دنیای سینمایی مارول خطوط داستانی بی‌ربطی دارد که آزادگی بیشتری را برای فیلم‌سازان ایجاد کرده تا فیلم‌های مستقل بسازند. مرد پولادین(۲۰۱۳)، نخستین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی بود و توسط بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (۲۰۱۶)، جوخه انتحار (۲۰۱۶)، زن شگفت‌انگیز (۲۰۱۷)، لیگ عدالت (۲۰۱۷)، آکوامن (۲۰۱۸)، شزم! (۲۰۱۹)، پرندگان شکاری (۲۰۲۰) و زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ (۲۰۲۰) و لیگ عدالت زک اسنایدر (۲۰۲۱) ادامه یافت. این فرانچایز توسط جوخه انتحار (۲۰۲۱)، بلک ادم (۲۰۲۱)، فلش، شزم! خشم خدایان، بتمن، آکوامن۲ (۲۰۲۲) ادامه خواهد یافت.

آشنایی با دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس

فیلم‌های منتشرشده در دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس

فیلم اکران کارگردان بودجه به میلیون دلار فروش جهانی به میلیون دلار
مرد پولادین ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ زک اسنایدر ۲۲۵ ۶۶۸
بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت ۲۵ مارس ۲۰۱۶ زک اسنایدر ۲۵۰ ۸۷۳
جوخه انتحار ۵ اوت ۲۰۱۶ دیوید آیر ۱۷۵ ۷۴۶
زن شگفت‌انگیز ۲ ژوئن ۲۰۱۷ پتی جنکینز ۱۴۹ ۸۲۱
لیگ عدالت ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ جاس ویدون ۳۰۰ ۶۵۷
آکوامن ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸ جیمز وان ۱۶۰ ۱٬۱۴۸
شزم ۵ آوریل ۲۰۱۹ دیوید اف. سندبرگ ۱۰۰ ۳۶۵
پرندگان شکاری ۷ فوریه ۲۰۲۰ کتی یان ۸۴.۵ ۲۰۱
زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ پتی جنکینز ۲۰۰ ۱۶۶ 
لیگ عدالت زک اسنایدر ۱۸ مارس ۲۰۲۱ زک اسنایدر ۷۰ اکران آنلاین

شناسنامه دنیای سینمایی دی‌سی

  • بر پایه: شخصیت‌های اثردی‌سی کامیکس
  • شرکت تولید: دی‌سی فیلمز، رت‌پک انترتینمنت، اطلس انترتینمنت، کروئل اند آنیوژوال فیلمز، لجندری پیکچرز، سینکاپی فیلمز، پرل استریت فیلمز، سون باکس پروداکشن و لاکی‌چپ انترتینمنت
  • شرکت توزیع‌کننده: برادران وارنر
  • تاریخ‌های اکران: ۲۰۱۳–تاکنون
  • محصول: ایالات متحده
  • زبان:انگلیسی
  • هزینهٔ کل آثار تولیدی فیلم:۱/۵۳۶ میلیارد دلار
  • فروش کل گیشه: ۶/۷۱۹ میلیارد دلار

شخصیت‌های دنیای سینمایی دی‌سی و بازیگران نقش‌ها

نام شخصیت در دنیای دی سی بازیگر
بری آلن فلش ازرا میلر   
آنتیوپ رابین رایت
آرس   دیوید تیولیس 
آتلان      جولیان لویس جونز 
آکوامن     جیسون موموآ
ریک فلگ یوئل کینامان
کاپیتان بومرنگ  جای کورتنی
هیپولیتا  کانی نیلسن
جوکر   جرد لتو
مارشن من‌هانتر هری لنیکس
کال-ال / کلارک کنت سوپرمن   هنری کویل
جاناتان کنت    کوین کاستنر
مارتا کنت   داین لین
لوئیس لین   ایمی آدامز
لکس لوتر     جسی آیزنبرگ
مرا       امبر هرد
آلفرد پنی‌ورث      جرمی آیرونز
شاهزاده دایانا واندر وومن        گل گدوت
هارلین کوئینزل هارلی کوئین    مارگو رابی
استپن‌ولف          کیران هایندز
سیلاس استون    جو مورتون
ویکتور استون سایبورگ   ری فیشر
استیو ترور    کریس پاین
نیودیس ولکو   ویلم دفو
آماندا والر      وایولا دیویس
بروس وین بتمن   بن افلک
پری وایت    لارنس فیشبرن
اسلید ویلسون دث‌استروک      جو منگنیلو
زئوس    سرجی کنستنس
زاد مایکل شانون

آشنایی با دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس

کد خبر 608422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha