مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

چین برای نخستین بار پس از تقریبا پنج سال قرار است یک ماموریت فضایی سرنشین‌دار را به سوی ایستگاه فضایی جدید این کشور در مدار زمین بفرستد.

ROCKET

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com به گفته مقامات فضایی چین پرتاب سفینه شنژو-۱۲ حامل این فضانوردان در ساعت ۹:۲۲ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد به وقت پکن (۵:۵۲ صبح به وقت تهران) از «مرکز پرتاب ماهواره‌ جین‌کوآن» در شمال غرب چین انجام می‌شود.

سفینه شنزو-۱۲ با یک موشک «لانگ مارچ 2F» به فضا پرتاب خواهد شد و سه فضانورد را به به مدول مرکزی ایستگاه فضایی چین به نام «تیانهه» (به معنی هارمونی آسمان‌ها) خواهد رساند.

نام‌های سه فضانورد مردی که با شنژو-۱۲ به فضا فرستاده می‌شوند، اعلام شده‌اند: نی هایشنگ، لیو بومینگ و تانگ هونگبو. «نی» قبلا دوبار به فضا رفته است، یک بار در ماموریت شنژو-۶ در سال ۲۰۰۵ و دیگری با سفینه شنژو-۱۰ در سال ۲۰۱۳. «لیو» در سال ۲۰۰۸ با سفینه «شنژو-۷» پرواز کرده است و «تانگ» برای نخستین بار است که به فضا می‌رود.

آخرین پرواز فضایی سرنشین‌دار چین، «شنژو-۱۱» در اکتبر ۲۰۱۶ انجام شد. این ماموریت برای انتقال سه فضانورد به آزمایشگاه فضایی «تیانگونگ-۲» بود که پیش‌ساز اولیه ایستگاه فضایی فعلی برای اقامتی یک‌ماهه بود.

اما سرنشینان شنزو-۱۲ سه ماه را در مدول «تیانهه» خواهند گذراند که در ۲۸ اوریل به مدار پایینی کره زمین فرستاده شد. گرچه این مدول کمتر از دو ماه هست که به فضا فرستاده شده است، اما در همین مدت یک بازدیدکننده رباتی داشته است- سفینه باربری تیانژو-۲» که ۶.۶ تن ملزومات را اواخر ماه پیش به آن منتقل کرد.

مقامات چینی می‌گویند شنژو -۱۲ سومین ماموریت از یازده ماموریت لازم برای کمل کردن ایستگاه فضایی جدید چین است. دو ماموریت از این ماموریت‌ها مدول‌های بیشتری را به ایستگاه خواهند افزود که به دو طرف مدول مرکزی «تیانهه» متصل خواهند شد. همچنین سه ماموریت باربری رباتی  و سه پرواز سرنشین‌دار دیگر هم در طول مرحله ساختن ایستگاه که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل شود، انجام خواهد شد.

فضانوردان شنژو-۱۲ در طول مجموعه‌های ازکارهای تعمیراتی و نگهداری در طول اقامت سه‌ماهه‌شان در مدول ۱۶.۶ متری «تیانه» انجام خواهند داد و برخی از این کارها باید از بیرون مدول انجام شود.

ساختن ایستگاه فضایی بخشی از یک ارتقای گسترده‌تر برنامه فضایی چین است که با راه انداختن یک سفینه ماه‌نورد در طرف دور کره ماه و فرود ماه گذشته مریخ‌نورد «ژورونگ» روی کره مریخ ادامه دارد.

چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی شراکت ندارد. در واقع قوانین آمریکا از سال ۲۰۱۱ همکاری سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و «اداره سیاست علم و فناوری کاخ سفید» را با شرکای چینی در فعالیت‌های فضایی ممنوع کرده است، مگر اینکه این فعالیت‌ها قبلا در کنگره آمریکا تصویب شده باشند.

کد خبر 608143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha