مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

انتخابات در هر کشور نماد دموکراسی و مردم سالاری در آن کشور است و در عرصه بین المللی سلامت سیاسی هر کشور را تعیین می کند از این رو حساسیت های زیادی درباره برگزاری انتخابات و صحت و سقم آن وجود دارد.

image-20210616094638-1.jpeg

یکی از مهمترین دلایل این موضوع می تواند بودجه های دولتی باشد که در راه تبلیغ های انتخاباتی صرف می شود که این موضوع نیازمند قانونمندی و نظم بر روند مهم انتخابات است؛ در این راستا قانون گذار قوانینی مانند قانون انتخابات ریاست جمهوری و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است. در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰ شاید برای شما هم جالب باشد که درباره جرایم انتخاباتی بدانید پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

جرایم مرتبط با کیفیت انتخابات:

بر هر انتخابات سالمی اصولی مانند اصل شفاف سازی و اصل عدم تبعیض حاکم است که باید رعایت شود تا درستی آن توسط تمام افرادی که در این پروسه درگیر هستند را تضمین کند. نهادهایی نیز مسئولیت نظارت بر رفتارهای انتخاباتی را دارند اما همانطور که میدانیم تا عملی در قانون جرم انگاری نشود تعقیب توسط محاکم قضایی ممکن نخواهد بود.. طبق ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری اعمال زیر کیفیت انتخابات را از بین می برد و جرم تلقی می شود:

۱ - خرید و فروش رأی.

۲ - تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات.

۳ - تهدید یا تطمیع در امر انتخابات.

۴ - رأی دادن با شناسنامه جعلی.

۵ - رأی دادن با شناسنامه دیگری.

۶ - رأی دادن بیش از یک بار.

۷ - اخلال در امر انتخابات.

۸ - کم و زیاد کردن آراء یا تعرفه‌ ها.

۹ - تقلب در رأی‌گیری و شمارش آراء.

۱۰ - رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد.

۱۱ - توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی از طرف اعضاء شعبه اخذ رأی یا هر فرد دیگر محل صندوق رأی.

۱۲ - تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل برگ رأی و صورت جلسات و تلکس و تلفنگرام ها و تلگراف ها.

۱۳ - باز کردن و یا شکستن قفل و محل نگهداری و لاک و مهر صندوق های رأی بدون مجوز قانونی.

۱۴ -  جا به جایی، دخل و تصرف یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی.

۱۵ - با سند مجعول، دخالت در امر انتخابات.

۱۶ - ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات.

۱۷ - دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول و یا به هر نحو غیر قانونی.

البته با توجه به اینکه تشکیلات قضایی و هیات های اجرایی با هماهنگی ناظرین شورای نگهبان بر پیشگیری از وقوع جرم در حوزه های انتخاباتی نظارت کامل دارند اغلب این جرایم به مرحله ظهور نمی رسد اما در صورت وقوع نیز رسیدگی به این قسم جرایم انتخاباتی اصولا در دادگاه های کیفری خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد از این رو، وکلای کیفری می توانند نقش بسیار مهمی در پیشبرد رسیدگی به این جرایم در دادگاه ها داشته باشند.

جرایم و تخلفات انتخاباتی در دعاوی امور کیفری

ایجاد رعب و وحشت در حوزه انتخاباتی

طبق قانون هر عملی که برای رای دهندگان ایجاد وحشت کند جرم است و فرقی بین اینکه ایجاد وحشت با استفاده از اسلحه باشد یا نه وجود ندارد. البته اینکه فرد ایجاد کننده ترس در بین افراد از اسلحه استفاده کرده باشد یا نه بر مجازات او اثر خواهد گذاشت به این ترتیب که اگر مرتکب بدون اسلحه ایجاد رعب و وحشت نماید به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد اما در صورتی که ایجاد رعب و وحشت خواه به تحریک یا بالمباشره همراه با اسلحه باشد و عنوان محاربه صدق ‌کند مرتکب به شلاق تا ۷۴ ضربه و یا حداکثر تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

دخالت در انتخابات به طور غیر قانونی

اگر شخصی با سمتی جعلی یا به هر طریق غیر قانونی دیگر در انتخابات دخالت کند مجرم است و مجازات او با توجه به کیفیت جرمش مشخص می شود. مجازات کسی که با اتخاذ سمت مجعول در انتخابات دخالت کند (‌موضوع بند ۱۷ ماده ۳۳) در قانون انتخابات تا ۵۰ ضربه شلاق مقرر شده است و هرگاه ‌مرتکب سندی هم در این باره جعل نموده باشد، مجازات جعل و تزویر را نیز خواهد داشت. چنانچه دخالت مرتکب مؤثر در سرنوشت انتخابات باشد و مسیر انتخابات یک بخش و یا یک شهرستان و یا یک استان را بر هم بزند مرتکب از یک تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.

عدم انجام وظایف قانونی توسط اعضای هیات های اجرایی

افرادی که به عنوان اعضای هیات اجرایی انتخابات پذیرفته می شوند ملزم هستند وظایف قانونی خود را انجام دهند و در جلسات شرکت کنند در غیر اینصورت مطابق قانون مجازات خواهند شد.

تغییر غیرقانونی محل شعب اخذ رای

طبق قانون انتخابات "محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی مندرج در آگهی انتخابات غیر قابل تغییر است مگر این که دائر نمودن شعبه در محل ‌اعلام شده قبلی، به علت حوادث غیر مترقبه و یا هر علت دیگری مقدور نباشد که در این صورت مراتب تغییر شعب ثبت نام و اخذ رأی توسط هیأت‌ اجرایی و ناظران شورای نگهبان با ذکر علت، صورت جلسه شده و شعبه ثبت نام و اخذ رأی جدید در کوتاه‌ترین فاصله نسبت به شعبه سابق به نحوی‌ دایر خواهد شد که خللی در مراجعه رأی دهندگان و تشخیص محل شعبه ایجاد نشود و تبدیل شعبه باید به اطلاع مردم محل برسد."

جرایم و تخلفات انتخاباتی در دعاوی امور کیفری

هتک حرمت نامزدهای انتخاباتی

نامزدهای ریاست جمهوری و طرفداران آنان در تبلیغات انتخاباتی خود به هیچ وجه  نمی توانند اقدامی که منجر به هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی دیگر شود  ‌انجام دهند. در صورت ارتکاب این اعمال اگر عنوان افترا یا نشر اکاذیب داشته باشد همان مجازات افترا یا نشر اکاذیب اعمال خواهد شد و در غیر این صورت  مجازات‌ آن تا سه ماه حبس خواهد بود.

تبلیغات غیر قانونی

از زمان تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه عمومی و رسمی دارد ممنوع است. علاوه بر این هیچ اداره و سازمان و ارگان دولتی و اعضای آنها حق ندارند با ذکر سمت خود له یا علیه هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی تبلیغ کنند. افرادی که از این قانون سرپیچی کنند و همچنین کسانی که از طریق رادیو و تلویزیون با برنامه زنده و مستقیم اقدام به تبلیغ انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخاباتی نمایند و متصدیان برنامه در پخش غیر مستقیم به مجازات از یک تا شش ماه حبس محکوم خواهند شد.

از بین بردن آگهی ها و پوسترهای تبلیغاتی

هیچ کس حق ندارد آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محل های مجاز نصب شده است را در مدت  قانونی تبلیغات ‌پاره کند و یا محو نماید. علاوه بر این نصب اعلامیه، عکس، پوستر، هر گونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستانها، تابلوی مدارس و سایرمؤسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت ممنوع است و با افراد متخلف مطابق قانون رفتار خواهد شد. ماموران انتظامی در صورت رویت این موارد حق جلب متخلف را دارند و در صورتی که اقدامات لازم را انجام ندهند مجازات خواهند شد.

حذف آگهی های تبلغاتی قبل از شروع به رای

مطابق قانون هر گونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی توسط اعضاء شعبه محو گردد در غیر این صورت عضو متخلف به محرومیت از عضویت در شعبه ثبت نام برای دو دوره مجازات می شود.

جهت گیری اعضای شورای نگهبان

طبق اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه برگزاری انتخابات با شورای نگهبان است به همین دلیل ناظرین شورای نگهبان باید در طول دوره مسئولیت خود بی طرفی را حفظ نموده و از ابراز جانبداری نسبت به یکی از کاندیداها خودداری کند اگر نه به مجازات شش ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی یا شش ماه تا یک سال زندان محکوم خواهند شد.

در جرایم انتخاباتی با توجه به شرایط ویژه ای که این جرایم دارند قاضی اختیار دارد در هر مورد مرتکب را به مجازاتی که مناسب او می باشد محکوم کند و مجازاتهای مقرر در قانون انتخابات منحصر نمی باشند بنابراین با توجه به تمام این مسائل لازم است اگر درگیر جرایم انتخابانی شدید به وکیل کیفری مراجعه نموده و با احتیاط و اطمینان روند رسیدگی را طی کند گروه وکلای عدل ایرانیان یکی از معتبرترین موسسات حقوقی است که برای مشاوره تلفنی رایگان می توانید با شماره ۰۲۱۴۷۷۸۳ تماس بگیرید.

کد خبر 607937

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha