رفع آلودگی هوا، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، اشتغال، پایین بودن سرانه درآمد خانوار و رسیدگی به مشکلات کارگران از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است.

آلودگي هوا - صنايع

روح‌الله کریمی-خبرنگار

استان مرکزی قطب چهارم صنعتی کشور محسوب می‌شود اما جوانان این استان از بیکاری رنج می‌برند. آلودگی هوا، تعطیلی کارخانه‌ها، کمبود آب، پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی، بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی و... از جمله مشکلات این استان است که در گفت‌وگوی خبرنگار همشهری با مردم و یکی از کارشناسان عنوان شد. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از مردم این استان در مورد مهم‌ترین انتظارات از دولت آینده پرس و جو کردیم.

آلودگی صنایع و نبودزیرساخت‌ها

یکی از شهروندان اراک آلودگی هوا را از مهم‌ترین مشکلات ساکنان این کلانشهر عنوان کرد و به همشهری گفت: در بسیاری از روزها شاهد آلودگی هوا و هشدار به گروه‌های آسیب‌پذیر هستیم. مرکزی یک استان صنعتی است و آلودگی ناشی از صنایع بزرگ آن مانند کارخانه پتروشیمی مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است. با این حال ساکنان این استان سودی از درآمدهای ناشی از این صنایع بزرگ نبرده‌اند. علاوه بر آلودگی هوا، بیکاری درد دیگری است که گریبان‌گیر جوانان این استان شده. امیدواریم دولت آینده از طریق الزام صنایع به رفع آلودگی، توسعه فضای سبز و اشتغالزایی برای جوانان بومی به این مسائل رسیدگی کند.

حسین ابراهیمی یکی دیگر از اولویت‌های استان مرکزی را تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دانست و افزود: پل شهرک پردیس از سال ۹۱ تاکنون تکمیل نشده است. زیان‌های ناشی از نیمه کاره بودن پروژه‌های عمرانی به طور مستقیم زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی از اهالی شهرستان فراهان نیز ضعف زیرساخت‌های ارتباطی را از مهم‌ترین مسائل روستاهای این شهرستان ذکر کرد و گفت: در برخی از روستاها آنتن‌دهی تلفن همراه بسیار ضعیف است. هنوز برخی مناطق روستایی تلفن ثابت ندارند و اینترنت هم فعال نمی‌شود. این مساله در مناطق روستایی سایر شهرستان‌های استان مرکزی هم وجود دارد و با وجود این که وزیر ارتباطات پیگیر این مشکلات بود اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

مصطفی فراهانی گفت: امسال دانش آموزان مناطق روستایی برای شرکت در کلاس‌های مجازی با مشکلاتی مواجه بودند و امیدواریم رئیس جمهور آینده با اختصاص منابع مالی برای سرمایه گذاری در حوزه‌های ارتباطی این مشکل را برطرف کند.

عباس دستجانی یکی از شهروندان کمیجان گفت: شهرستان کمیجان از نظر سطوح توسعه یافتگی در رتبه آخر شهرستان‌های استان مرکزی قرار دارد و در حوزه‌های زیربنایی، بهداشت و درمان، آموزش و کشاورزی نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی است. این شهرستان به دلیل محرومیت از امکانات، شبیه یک روستای بزرگ است و روند توسعه را طی نکرده.

زهرا روشنایی یکی از بانوان اراک نیز با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان گفت: مرکزی مثل یک چشمه می‌ماند که شهروندان از نعمت‌های آن محروم هستند. این استان ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، حمل و نقلی و... خوبی دارد اما متاسفانه از آنها برای حل مسائل مردم به خوبی استفاده نمی‌شود.

بیکاری جوانان در استانی که قطب صنعت است قابل توجیه نیست. یکی از شهروندان ساوه به حاشیه‌نشینی و وجود بافت فرسوده در قسمت‌هایی از این شهرستان اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از جمعیت ساوه در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده زندگی می‌کنند که دولت با اختصاص مشوق‌های مناسب و حمایت اعتباری از شهرداری می‌تواند به این مسأله رسیدگی کند.

ناکارآمدی مدیریت

مدیرکل اسبق استاندارد استان مرکزی مهم‌ترین مشکل استان را ناکارآمدی و بی‌ثباتی مدیریتی دانست و گفت: متاسفانه نگاه سیاسی در انتخاب مدیران حاکم است و کسانی انتخاب می‌شوند که نگاه سیاسی آنها با سلیقه سیاسی رأس دولت همخوانی داشته باشد. این گونه است که دایره انتخاب مدیران در استان محدود می‌شود در حالی که باید از مدیران متخصص، توانمند و پاکدست استفاده کرد ولو اینکه همسو با نگاه سیاسی مدیریت ارشد استان نباشند.

«سید سعید میرنظامی» افزود: به دلیل سوء مدیریتی که در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، جابجایی مدیران زیاد است. این مساله باعث می‌شود که دستگاه اجرایی روی ریل توسعه قرار نگیرد و هدف مشخصی را دنبال نکند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بومی‌گزینی در انتخاب مدیران، اظهار کرد: در برخی دستگاه‌های کلیدی و مهم به دلیل انتخاب مدیران غیرمتخصص، حاشیه‌هایی ایجاد شده و پرونده قضایی برای این مدیران تشکیل شده است. بنابراین در انتخاب مدیران باید به تخصص، پاکدستی و شناخت کافی آنها از استان توجه شود.

میرنظامی بیان کرد: استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعتی کشور است. صنعتی بودن این استان، هم فرصت خوبی برای توسعه آن محسوب می‌شود و هم مسائلی برای استان به وجود می‌آورد.

تعطیلی کارخانه‌ها

میرنظامی تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را یکی دیگر از مسائل این استان ذکر کرد و افزود: برای فعال کردن کارخانه «هپکو» پیگیری‌های زیادی صورت گرفت ولی وعده‌ها محقق نشد زیرا تخصص لازم در این زمینه وجو نداشت. صنایع سنگین اگر احیا شود می‌تواند در اشتغالزایی و تولید محصولات تاثیرگذار باشد.

میرنظامی تاکید کرد: مرکزی یک استان کارگری است و مسائل کارگری در این استان باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. در بسیاری از دستگاه‌ها حاشیه‌هایی وجود دارد که آن دستگاه فرصت پیدا نمی‌کند منطبق با برنامه حرکت کند.

وی مسائل زیست محیطی را مورد توجه قرار داد و گفت: به دلیل صنعتی بودن مرکزی، آلودگی هوا باعث اذیت و آزار مردم این استان می‌شود. علاوه بر این، مصرف آب در بسیاری از صنایع زیاد است. دولت جدید باید نگاه متوازنی نسبت به مسائل مختلف داشته باشد.

این کارشناس مسائل استان افزود: یکی دیگر از مشکلات استان مرکزی میانگین پایین‌ درآمد خانوار نسبت به سرانه کشور  است. دلیل این مسأله باید آسیب شناسی شود. ثروتی که در مرکزی تولید می‌شود باید در این استان گردش مالی به وجود بیاورد در صورتی که حساب بانکی بعضی از صنایع بزرگ در خارج از استان است.

میرنظامی خواستار توجه به محصولات دانش بنیان شد و گفت: الزاما تولید نباید همراه با دود و سوخت باشد. توجه به محصولات دانش بنیان و استقرار صنایع کم آب‌بر نیز می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را برطرف کند.

وی تاکید کرد: مردم استان در بحث بهداشت و درمان و مسائل اجتماعی و کارگری مشکلاتی دارند با وجود این از مواهب صنعتی بودن به اندازه کافی بهره‌مند نمی‌شود.

پروژه‌های نیمه کاره

مدیرکل اسبق استاندارد استان مرکزی، پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی و پروژه‌های نیمه کاره را از دیگر مشکلات مردم استان ذکر کرد و افزود: در دولت‌های قبلی و فعلی تلاش شده که پروژه‌های بیمارستانی به بهره‌برداری برسند. اگر طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک که پروژه بزرگی است به بهره برداری برسد سرانه تخت‌های بیمارستانی این استان بهبود می‌یابد. پروژه‌هایی همچون موزه دفاع مقدس و تالار مرکزی اراک هم سال‌هاست نیمه‌کاره رها شده است.

میرنظامی افزود: به نظر من تکمیل بانک‌های اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف باید مهم‌ترین اولویت مدیران جدید باشد تا کارهای اجرایی با درنظر گرفتن منابع موجود آغاز شود.

کد خبر 607801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha