مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

آشنایی با این شیوه رأی‌گیری می‌تواند از سردرگمی شرکت‌کنندگان جلوگیری کند و موجب شود با سرعت عمل بیشتری مراحل رأی‌گیری را پشت سر بگذارند.

انتخابات الکترونیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری،  انتخابات شوراهای شهر و روستا امسال در ۳۳ شهر به شکل تمام الکترونیک برگزار می‌شود. برای کسانی که نخستین‌بار است در انتخاباتی با این شیوه شرکت می‌کنند، شاید نحوه اجرای آن سؤال‌برانگیز باشد.

واضح است که آشنایی با این شیوه رأی‌گیری می‌تواند از سردرگمی شرکت‌کنندگان جلوگیری کند و موجب شود با سرعت عمل بیشتری مراحل رأی‌گیری را پشت سر بگذارند.

دبیران ستادهای انتخاباتی در سخنان خود مدام توصیه می‌کنند که شهروندان پیش از رفتن به شعبه‌های رأی‌گیری نامزدهای شهر یا روستای خود را انتخاب و کد مربوط به آنان را نیز روی کاغذی یادداشت کنند تا هم در فرصتی مناسب شخصیت مورد نظرشان را انتخاب کرده باشند و هم با آرامش خیال رأی خود را ثبت کنند.
 

مراحل رأی‌گیری

اما رأی‌گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟ برخلاف آنچه ممکن است در ذهن هریک از ما باشد، این کار آنقدرها هم دشوار نیست. هنگام مراجعه به یک شعبه رأی‎گیری الکترونیکی، رأی‌دهنده باید ابتدا به شکل الکترونیک احراز هویت شود.

راهبران شعبه کارت ملی و شناسنامه رأی ‎دهنده را از او دریافت و سریال شناسنانه او را در دستگاه احراز هویت الکترونیک ثبت می‎‌کنند.

سپس یک کارت رأی‌گیری الکترونیک را برای او شارژ می‌کنند تا بتواند رأی خود را ثبت کند. این کارت برای هر ایرانی فقط یک‌بار شارژ می‌شود تا به این ترتیب هیچ‌کس نتواند ۲ بار رأی دهد.

در مرحله بعد رأی‌دهنده پای دستگاه رأی‌گیری الکترونیک حاضر می‌شود و کارت خود را روبه‌روی دستگاه می‎‌گیرد، دستگاه روشن می‌شود و فرد می‌تواند کد نامزدهای خود را وارد کند. با واردکردن هر کد تصویر و نام نامزد روی دستگاه ظاهر می‌شود.

هر شهر تعداد خاصی عضو در شورای خود دارد و به همین دلیل فرد رأی‌دهنده باید به همان تعداد کد نامزدهای مورد نظر خود را در دستگاه وارد کند.

با رسیدن تعداد نامزدها به عدد تعیین‌شده دستگاه از رأی‌دهنده تأیید می‌خواهد و با تأیید اوست که برگه رأی را چاپ می‌کند، در صندوق می‌اندازد و پایان رأی‌گیری را اعلام می‌کند.

رأی‌دهنده در پایان این فرایند کارت خود را به مسئول شعبه تحویل می‌دهد و مدارک خود را تحویل می‌گیرد. در این شکل از رأی‌گیری هم مانند رأی‌گیری دستی مهر انتخابات در شناسنامه فرد ثبت می‌شود.
 

مزایای رأی‎ گیری الکترونیک

رأی‎ گیری الکترونیک،‌ سریع و با ضریب خطای بسیار اندک برگزار می‌شود. نکته مهم دیگر درباره این شکل از رأی‌گیری آن است که به محض تمام‌شدن ساعت رأی‌گیری دستگاه می‌تواند گزارش رأی‌گیری را در اختیار ما قرار دهد؛ گزارشی که در آن تعداد افراد شرکت‌کننده و میزان رأی هر کاندیدا مشخص است.

در واقع اگر در همه شعب کشور، رأی‌گیری به این شکل برگزار می‌شد، با پایان ساعت انتخابات، برگزیدگان مردم هم مشخص می‎ شدند و می‌شد نتیجه را اعلام کرد.

کد خبر 607648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha