نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: باوجود افزایش نرخ تورم و هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت هرعدد کنسرو ماهی در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی نداشته است.

تن ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود بختیاری درباره نرخ کنسرو ماهی، افزود: سقف قیمت هر عدد کنسرو ماهی در پایان سال ۱۳۹۹ برای مصرف کنندگان ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ نیز تغییری نخواهد داشت.

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار کرد: این درحالی است که علاوه بر سایر هزینه‌های تولید شامل روغن، قوطی، درب، بسته‌بندی، کارتن وکارگری)، فقط قیمت ماده اولیه همچون ماهی در طول یک سال اخیر بیش از  ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

بختیاری تصریح کرد: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت کنسرو ماهی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد که تولیدکنندگان برای ادامه حیات تولید خود ناچار به این افزایش قیمت هستند.

وی، درباره ماده اولیه کنسرو همچون ماهی گفت: اکنون در انتهای فصل صید تون ماهیان داخلی هستیم، بنابراین در صورتی که ناچار به واردات شویم ممکن است شاهد افزایش ۳۰ درصدی نرخ ماهی باشیم.

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران، تخصیص ارز رسمی به واردات تون ماهیان و همچنین  تخصیص سهمیه روغن به این صنعت را برای ادامه حیات تولیدکنندگان کنسرو ماهی خواستار شد و افزود: پارسال با حمایت دولت در سه نوبت سهیمه روغن به کارخانجات کنسرو ماهی ارائه شد، اما امسال هنوز روغن سهمیه ای در اختیار این کارخانجات قرار نگرفته است.

به گفته وی، سال گذشته سه نوبت روغن سهمیه ای به کارخانجات ارائه شد که دو نوبت آن توسط سندیکا و یک نوبت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع شد که مرحله سوم توزیع برای تولیدکنندگان چندان رضایتمندانه نبوده است.

بختیاری ابراز امیدواری کرد: با توزیع روغن سهیمه‌ای، صنعت امسال نیز با مشکل کمبود روبه‌رو نشود.

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین صنعت فولادی کشور خواست برای رفع مشکل صنایع کنسرو کشور با صنعت قوطی سازی و درب سازی تعامل داشته باشد، زیرا  واردات ورق نزدیک به صفر شده است.

وی اضافه‌کرد: اکنون کارخانجات تولیدکننده قوطی و درب کنسرو نیازمند ورق تین پلیت و تین فری استیل هستند و مکاتبات متعددی در این خصوص داشته‌ایم تا صنعت غذای کشور دچار چالش جدی نشود.

 براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هر عدد کنسرو ماهی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵.۳ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت یک قوطی ۱۸۰ گرمی ماهی تن در اردیبهشت سال ۹۹ حدود  ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در فرودین و ۲۶ هزار و ۷۰۰ در اردیبهشت ماه امسال رسیده است.

حداقل قیمت خرید کنسرو ماهی تن در ماه گذشته حدود ۲۴ هزار و حداکثر آن بیش از ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده است.

کد خبر 607591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha