دوز دوم واکسن تولید مشترک ایران و کوبا با چند روز تأخیر به داوطلبان همدانی تزریق می‌شود اما طبق نظر سازمان جهانی بهداشت اگر دریافت دوز دوم با چند روز تاخیر انجام شود، مشکلی پیش نمی‌آید.

واکسن کرونا

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: همدان جزو هشت استانی است که ماه گذشته کارآزمایی انسانی واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا در آن انجام شد. سه هزار همدانی به صورت داوطلبانه در این کارآزمایی شرکت کردند و قرار بود چند روز پیش دوز دوم واکسن خود را دریافت کنند که به علت تحویل‌ندادن واکسن از طرف وزارت بهداشت فعلا انجام نشده است. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت اگر دریافت دوز دوم با چند روز تاخیر انجام شود، مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر این تاخیر بیشتر از چند روز باشد، نگران‌کننده است.

محمد طاهری ادامه داد: از آن‌جایی که مشخص نیست چه کسانی دارو و چه کسانی دارونما دریافت کرده‌اند، نتایج نمونه به وزارت بهداشت ارسال شده و ارزیابی نتایج بر عهده این وزارتخانه است.

وی توضیح داد: معیار مرکز بهداشت استان همدان برای تزریق این واکسن به داوطلبان داشتن سن بالای ۱۸ سال، نداشتن بیماری زمینه‌ای و سکونت در شهر همدان بود. مسئولان این مرکز روزانه با ارسال پیامک به داوطلبانی که از پیش ثبت‌نام کرده بودند، زمان تزریق واکسن را اطلاع می‌دادند.

طاهری درباره عوارض احتمالی این واکسن برای داوطلبان گفت: تزریق این واکسن جز عوارض معمول مانند تب، لرز، افت فشار و تهوع آن هم به مدت ۴۸ ساعت، هیچ عارضه خطرناکی برای تزریق‌کنندگان نداشته است. از طرفی همین عوارض معمول هم اگر تا ۷۲ ساعت ادامه داشته باشد، جای بررسی دارد که چنین موردی هم گزارش نشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تأکید کرد: به طور کلی در واکسن‌ها سطح آنتی‌بادی دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن به سطح مطلوب می‌رسد و شاید برخی از افراد دریافت‌کننده این واکسن نیز کرونا گرفته باشند چراکه بالاترین اثربخشی واکسن‌ها ۹۲ درصد است اما به طور حتم میزان بیماری و فوت افراد دریافت‌کننده واکسن به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود تا ۴۰ میلیون ایرانی با این نوع واکسن در برابر کرونا ایمن شوند.

کد خبر 607537

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha