مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

روزهای گرم پیش از آغاز تابستان به دغدغه شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان تبدیل شده و ضرورت مدیریت مصرف برای جلوگیری از قطع برق در پیک را دوچندان کرده است.

کشف ماینر در اهواز

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: دمای هوای برخی شهرهای خوزستان در چند روز گذشته بیش از ۵۲ درجه اعلام شد در حالی که اخبار غیررسمی این دما را بیش از ۶۰ درجه زیر نور مستقیم آفتاب می‌دانند. وضعیتی که موجب شده است روزهای گرم پیش از آغاز تابستان به دغدغه شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان تبدیل شود و ضرورت مدیریت مصرف برای جلوگیری از قطع برق در پیک را دوچندان کند. هر چند کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کاهش نزولات جوی و افزایش استفاده از دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) مانند سایر استان‌ها برق پایدار خوزستان را با مشکلاتی مواجه کرده است. علیرضا شکرخدایی، سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق اهواز در گفت‌وگو با همشهری در این باره توضیحاتی ارائه کرد.  

 افزایش بیش از حد دما در اهواز 
سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق اهواز با بیان اینکه خوزستان با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی سال‌هاست تجربه گرما در ماه‌های متفاوت را دارد، اظهار کرد: در یکی دو سال گذشته شاهد افزایش بیش از حد دما در کلانشهر اهواز هستیم و این شهر حتی گاهی به عنوان گرمترین شهر جهان نیز شناخته شده است. شکرخدایی با بیان اینکه هر سال برنامه‌های منسجم و منظم با هدف عبور از پیک بار اجرا می‌شود، گفت: همراهی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت مصرف برق نیاز است. طی چند سال گذشته یکی از طرح‌های اجرا شده در استان کاهش زمان کاری اداره‌ها بود. امسال با توجه به افزایش بی‌سابقه دمای هوا نسبت به سال‌های گذشته و کاهش چشمگیر تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی ناشی از کاهش نزولات جوی در فصل سرد سال گذشته و بهار امسال، این زمان تا ۱۲:۳۰ در دستگاه‌های اجرایی دولتی تعیین شده است.

 نصب کنتورهای هوشمند 
سخنگوی شرکت توزیع برق اهواز از نصب کنتورهای هوشمند در اداره‌های دولتی استان خبر داد و تاکید کرد: اداره‌ها موظف هستند از ساعت ۱۱ به بعد بار مصرف را ۵۰ درصد کاهش دهند و از ساعت ۱۲:۳۰ یا همان پایان کار هم این مصرف باید تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند. هر ارگانی هم که الزام فعالیت داشته باشد باید از زمان تعیین شده به بعد با استفاده از ژنراتور و خارج از شبکه وارد مدار نیاز به برق مجموعه را تامین کند. این مسئول هم‌زمانی مصرف برق و گرمای هوا را یکی از عوامل افزایش بار شبکه و زمینه‌ساز آسیب به تجهیزات برقی به ویژه در ساعت‌های پیک یا اوج مصرف می‌داند که به خوبی از سوی مردم درک شده. از سوی دیگر تجهیزات قرار گرفته در معرض نور آفتاب در زمان همزمانی مصرف و اوج گرما موجب گداختگی شده و ممکن است حوادث غیرمترقبه هم روی شبکه برق ایجاد کند.
شکرخدایی همچنین عنوان کرد: طبق آمار سال ۹۹ تعداد ۳۳۶۰ مورد حادثه اشکال در تجهیزات جعبه کنتور نصب شده در داخل منزل مشترکان ناشی از اتصالات سست بوده است. حوادثی چون فیوز سوزی، مشتعل شدن کابل سرویس مشترک، کابل برگشتی داخل جعبه کنتور و همچنین مشتعل شدن دستگاه اندازه‌گیری ناشی از رعایت نکردن الگوی مصرف از سوی برخی شهروندان بوده که در سامانه فوریت برق ۱۲۱ ثبت شده است.

 تفاهم‌نامه‌های تشویقی 
مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: با توجه به ساختار شبکه توزیع و با توجه به نوع قرارداد، مشترک معین با میزان آمپراژ تعریف شده در یک محل مشخص از یک دستگاه ترانس برق تغذیه می‌کنند. هنگامی که مشترکان در یک منطقه مشخص نسبت به توصیه‌های کارشناسان اهتمام نداشته باشند، حوادث از سطح خانگی به سمت شبکه فشار ضعیف ۲۲۰ ولت سوق داده می‌شود و زمینه آسیب به تجهیزات منصوب روی شبکه مذکور را فراهم می‌کند و عملا موجب بروز حادثه روی ترانس مربوطه می‌شود. این جریان می‌تواند منجر به سیم یا کابل‌سوزی، خرابی ترانس و یا فیوزهای شبکه فشار متوسط بالای ترانس شود و زمینه قطع برق را در یک نقطه فراهم کند.  
وی ادامه داد: هنگامی که شدت مصرف به نوعی گسترده شود و شاهد افزایش بار چند ترانس روی یک خط شبکه فشار متوسط ۱۱ یا ۳۳ هزار ولت باشیم، حجم خاموشی از یک محل، چند منطقه را در برخواهد گرفت. در سال ۹۶ در اثر افزایش بیش از حد مصرف در چند منطقه همجوار، شاهد بروز حادثه بسیار مخرب در یکی از ایستگاه‌های تغذیه کننده بخش وسیعی از برق اهواز بودیم که موجب شد چند روز شهروندان برق مستمر و پایدار نداشته باشند. آن زمان لازم بود به صورت شبانه‌روزی مجموعه صنعت برق بار مصرف ایستگاه مربوطه را چند نوبت در روز روی ایستگاه‌های مجاور منتقل کند که خاموشی‌های ناخواسته‌ای را رقم می‌زد.
این مسئول اولویت شرکت توزیع برق اهواز را کنترل بار شبکه در ساعت اوج مصرف و ایجاد شبکه برق مستمر و پایدار عنوان کرد و گفت: بهترین اتفاق این است که بتوانیم در بحث رفاه و آسایش شهروندان اقداماتی اساسی را در شرایط بحرانی انجام دهیم. بر این اساس علاوه بر مدیریت مصرف برق در اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی از دیگر صنوف از جمله اتحادیه‌ها، کسبه بازار هم برای مدیریت مصرف برق در ساعت پیک درخواست شده است. همچنین با دعوت از کشاورزان و صنایع تفاهم‌نامه‌های تشویقی برای خاموش کردن و کاهش بار مصرفی خود به ویژه در ساعت‌های پیک یا اوج مصرف، از ساعت ۱۲ تا ۱۸ در نظر گرفته شده است.

 توقیف ۲ هزار دستگاه ماینر
شکرخدایی به فعالیت آسیب‌زای ماینرها در مرکز استان هم اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۲ هزار ماینر با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و مراجع قضایی کشف و ضبط شد. فقط در یک روز ۱۷ دستگاه استخراج رمز ارز  در یک مکان تجاری اهواز توقیف شد که مصرف برق این تعداد ماینر معادل مصرف ۱۷ کولر گازی ۲۴ هزار است. در مناطق گرم و به ویژه اهواز، کولر حکم اکسیژن را برای مردم به ویژه در این ایام انتشار ویروس کرونا دارد. هر قدر که شبکه را با راهکارهای مدیریت مصرف کنترل کنیم و پایدار نگه ‌داریم برای سلامت افراد و مراکز درمانی که بیماران کرونایی دارند، بهتر است.  

 مصرف لوازم غیرضروری 
به گفته سخنگوی شرکت توزیع برق اهواز، در حال حاضر برنامه اعمال خاموشی در دستور کار نیست ضمن اینکه جدول احتمالی روی سایت این شرکت برای بروز هر گونه اشکال یا حادثه غیرمترقبه و یا کاهش بار، بارگذاری شده است.
وی تاکید کرد: علاوه بر همراهی و همکاری نهادها و اصناف، صنایع و کشاورزان در مدیریت مصرف برق، مردم هم باید همراهی لازم را برای برون‌رفت از بحران خشکسالی و در نتیجه کاهش تولید برق با شرکت توزیع داشته باشند. درخواست ما از شهروندان این است که لوازم غیرضروری مانند جاروبرقی، لباسشویی و اتو را در ساعت‌های اولیه صبح یا ساعت‌های پایانی شب وارد مدار کنند. بر این اساس اگر هر مشترک در کلانشهر اهواز به طور مثال معادل یک لامپ ۱۰۰وات را در ساعت پیک یا اوج مصرف از مدار خارج کند، ۶۰ مگاوات ذخیره انرژی خواهیم داشت. براساس برآورد کارشناسان صنعت برق ۸ درصد برق مصرفی کشور مربوط به لوازمی است که استفاده نمی‌شوند ولی در مدار برق قرار دارند. شکرخدایی توصیه‌های کارشناسان صنعت برق را رفاه و آسایش شهروندان و برخورداری از برق به صورت مستمر و پایدار و باکیفیت برای همه عنوان کرد و گفت: هر آنچه خارج از توصیه کاربردی باشد و همچنین بی‌توجهی به مدیریت مصرف برق می‌تواند منجر به خسارت‌های عمده‌ برای خود شهروندان باشد و علاوه بر آن منازلی را با کمبود برق مواجه کند. بر این اساس توصیه می‌شود که روشنایی و سرمایش مداوم را با خاموش کردن لوازم اضافی و غیر ضروری در این فصل گرم سال به دیگران هدیه کنیم.

کد خبر 607471

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha