مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر از درخواست کمک یک میلیون فرانکی از فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌ احمر برای مقابله با خشکسالی در ۴ استان کشور خبر داد.

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن اسفندیار مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر گفت: یکی از وظایف معاونت امور بین الملل و حقوق بشر دوستانه در جمعیت هلال احمر این است که بتواند تسهیلات لازم را در تعاملات و همکاری‌های بین المللی جمعیت فراهم کند. این امر کمک می‌کند که بتوان برخی چالش‌های موجود در کشور را به کمک نهادهای بین‌المللی حل و فصل کنیم.

وی افزود: تلاش ما این است در ایامی که تحریم ها تاثیر منفی زیادی بر فعالیت‌های انسان‌دوستانه جمعیت هلال احمر گذاشته، از کمک‌های بین‌المللی در این راستا استفاده کنیم. امروز جمعیت هلال احمر ایران در حالی که ارسال‌کننده کمک‌ها در عرصه بین‌المللی است، دریافت‌کننده کمک‌های بین‌المللی بوده و این امر ایران را از سایر کشورها متمایز می‌کند که این اتفاق به علل مختلف در حال رقم خوردن است.

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی خاطرنشان کرد: توانمندی قابل توجه ایران در عرصه بهداشت و درمان اضطراری سبب شده جمعیت هلال احمر ایران بتواند نقش‌آفرینی مثبتی در سوانح برون‌مرزی داشته باشد.

تغییرات اقلیم و آب و هوا؛ چالش امروز ایران

اسفندیار ادامه داد: امروز با توجه به استقرار نماینده فدراسیون بین‌المللی در ایران تلاش می‌شود چالش‌ها و بحران‌های پیش رو با تعاملات بین‌المللی حل و فصل شود. یکی از این چالش‌ها که امروز نیز کشور ما را به طور جدی تهدید می‌کند، مقوله تغییرات اقلیم و آب و هواست. ایران نیز از ابتدای سال ۹۸ به شدت درگیر این تغییر اقلیم شده به گونه‌ای که اثرات آن را در زندگی روزمره خود مشاهده می‌کنیم. بخشی از این تاثیرات با سیل‌های نوروز دو سال پیش آغاز شد.

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر گفت: پس از وقوع سیل‌های ویرانگر فروردین ۹۸ که خسارت‌های زیادی را به کشور تحمیل کرد، خشکسالی در شرق و جنوب کشور تداوم پیدا کرد. از این رو در راستای مقابله با این پدیده در تلاش هستیم از امکانات فدراسیون بین‌المللی استفاده بیشتری داشته باشیم. درخواستی در همین راستا تحت عنوان صندوق امداد اضطراری ارائه شد که ۴ استان کشور که بیشتر درگیر مساله خشکسالی هستند، تحت پوشش این برنامه قرار گیرند. خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اکنون در اولویت برای آغاز مرحله نخست این طرح هستند.

وی افزود: در راستای کمک به این استان‌ها پروپوزالی آماده شده و مبلغ یک میلیون فرانک سوئیس در مرحله اول درخواست شده است که این مبلغ در صورت تخصیص به مقوله معیشت خانوارهای متاثر، تامین منابع آب شرب و توسعه زیرساخت‌های آبرسانی در این مناطق اختصاص خواهد یافت. در مرحله دوم کمک‌های بین‌المللی بیشتری برای مناطق محروم در استان‌های مذکور درخواست خواهد شد. در همین راستا ارزیابی میدانی صورت می‌پذیرد و هر استان اطلاعات دقیق و جزئی از سطح آسیب‌دیدگی را برای فدراسیون ارسال می‌کند.

برخی روستاها تخلیه شده‌اند

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی با تاکید بر وقوع فاجعه به دنبال خشکسالی در برخی مناطق این ۴ استان اظهار کرد: امروز شاهد هستیم به دنبال خشکسالی، برخی روستاها تخلیه شده و مردم به حاشیه شهرها مهاجرت کرده و معضلاتی به دنبال این اتفاق رقم خورده است. این اقدام هم گره‌ای از مشکلات مردم باز می‌کند و هم اقدامی جدی خواهد بود که می‌تواند اعتباری منحصربه‌فرد به جمعیت هلال احمر در سطح بین‌المللی بخشد.

اسفندیار خاطرنشان کرد: مقابله با خشکسالی و تامین منابع آب برای مناطق آسیب‌دیده از دیرباز در هلال احمر سابقه داشته و در سال ۷۹ پروژه‌ای در همین رابطه به مدت ۵ سال در استان سیستان و بلوچستان عملیاتی شد و اقدامات موثری در آن استان به انجام رسید که علاوه بر ساکنین ایرانی، اتباع خارجی ساکن در آن مناطق نیز از این خدمات بهره‌مند شدند.

او گفت: با توجه به همین پیشینه، بار دیگر به دنبال حل این معضل در استان‌های آسیب‌دیده در کشور هستیم. خشکسالی یک پدیده و حادثه ناگهانی نیست، بلکه به صورت تدریجی و مداوم پدیدار می‌شود و به تدریج زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این امر خشکسالی را از حوادث دفعی که به صورت ناگهانی زندگی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، متمایز می‌سازد، اما نتیحه آن بروز اختلال در زندگی مردم است.

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر با اشاره به مغفول ماندن خشکسالی در کشور اظهار کرد: پروژه‌ای که امروز در دستور کار قرار گرفته است، می‌تواند سبب شود مسئولان کشوری نیز نگاهی جدی‌تر به مقوله خشکسالی بیندازند. در همین راستا جمعیت هلال احمر همکاری‌های خود را با سازمان‌های همکار بیرونی از جمله وزارت نیرو، سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران آغاز کرده تا این طرح با بررسی تمامی جوانب انجام پذیرد.

اسفندیار گفت: در راستای بهره‌گیری از تحقیقات علمی و به‌روز، از تحقیقات آکادمیک دانشگاه اصفهان نیز بهره برده شده که بتوان پروژه‌ای دقیق و علمی را در دستور کار قرار داد. از این رو، در نظر است طبق برنامه‌ریزی انجام شده، بتوان از همه ظرفیت‌ها در راستای کمک به مردم استان‌هایی که در معرض خشکسالی قرار گرفته‌اند، استفاده کرد.

کد خبر 607403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha