به گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان استاندارد مصرف آب در کشور برای هر خانواده 150 لیتر در شبانه روز است اما در همدان این مقدار 197 لیتر است و این یعنی همدانی‌ها 50 لیتر بیشتر نسبت به استاندارد آب مصرف می‌کنند. 60 درصد شهروندان همدانی مشترکان پرمصرف و 40 درصد مشترکان خوش‌مصرف و حتی زیر مصرف استاندارد هستند.

نشست خبری مدیرعامل آبفا همدان

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان در نشست خبری خود به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: 30 شهر استان و با توجه به یکپارچه‌سازی در حوزه روستاها، 870 روستا نیز تحت پوشش خدمات شبکه آب قرار دارند که شامل حدود یک میلیون و 700 نفر جمعیت می‌شود و 76 درصد از این جمعیت تحت پوشش خدمات فاضلاب نیز هستند.

کاهش بارندگی‌ها

سید هادی حسینی‌بیدار با بیان این‌که کاهش بارندگی‌های امسال در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: امسال متوسط بارندگی در استان همدان 233 میلی‌متر است در صورتی که در سال گذشته 414 میلی‌متر بود و این کاهش 44 درصدی بارندگی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و این مقدار نسبت به بلندمدت حدود 31 درصد است.

وی افزود: همدان از آغاز سال 1400 تاکنون نزدیک به 110 میلی‌متر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کاهش بارندگی داشته است. در حالی که بارندگی مناسب در این سه ماه می‌توانست کمک زیادی به ما بکند و باعث می‌شد کشاورزان موتور چاه‌های خود را خاموش کنند و کمترین میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی را داشته باشند.

کاهش شدید ذخایر آبی

حسینی‌بیدار با اشاره به این‌که سد اکباتان، آبشینه، رودخانه عباس‌آباد و چاه‌ها محل تأمین آب شرب شهر همدان هستند، توضیح داد: سال گذشته در این بازه زمانی حجم سد اکباتان کاملا پر بود و 35 میلیون مترمکعب در این سد ذخیره آب داشتیم اما امسال 60 درصد آن پر است و فقط 19 میلیون مترمکعب آب دارد. سد آبشینه سال گذشته 5 میلیون مترمکعب آب داشت اما امسال 6/3 دهم آب دارد که نشان‌دهنده یک وضعیت دشوار و عجیب است. همکاران من در شرکت آب و فاضلاب توانستند در فصول غیرزراعی از رودخانه‌ها و مکان‌هایی که هدررفت آب در آن‌ها بالاست برداشت کنند و به همین دلیل برداشت از سد کمتر بود وگرنه حجم فعلی سد کمتر از میزان فعلی بود. مدیریت فشار در شبکه، یکی دیگر از اقدامات ما برای کاهش برداشت آب از سد بود. شهروندان معمولا از کاهش فشار آب در برخی ساعات شبانه‌روز گلایه دارند در حالی که این اقدامات اثر ویژه‌ای در کاهش مصرف آب دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان این‌که همدان پایلوت مدیریت فشار آب در شبکه است، و این اقدامات است که به ما در مدیریت تولید و مصرف آب کمک کرده است، توضیح داد: همه روستاهای استان پایش شده‌اند و با قراردادهای 500 میلیارد تومانی در روستاها کار می‌کنیم.

مصرف بیش از استاندارد

حسینی‌بیدار افزود: استاندارد مصرف آب در کشور برای هر خانواده 150 لیتر در شبانه روز است اما در همدان این مقدار 197 لیتر است و این یعنی همدانی‌ها 50 لیتر بیشتر نسبت به استاندارد آب مصرف می‌کنند. 60 درصد شهروندان همدانی مشترکان پرمصرف و 40 درصد مشترکان خوش‌مصرف و حتی زیر مصرف استاندارد هستند. اصلاح این روند نیاز به کار رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی دارد. اگر شهروندان همدانی‌ 50 لیتر اضافه مصرف بر میزان استاندارد را کاهش دهند، کمک زیادی به ما در تأمین آب می‌کنند.

وی توضیح داد: تامین آب در شهرهای بزرگ بر عهده شرکت آب منطقه‌ای و وظیفه ما توزیع آب است اما در برخی شهرها با حفر چاه به تأمین آب کمک کرده‌ایم اما دیگر در شهر همدان حفر چاه هم کمکی به ما نمی‌کند و دیگر نمی‌توان آب همدان را از طریق حفر چاه تأمین کرد.

استفاده از پساب در صنعت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان درباره شرایط تأمین آب برای نیروگاه شهید مفتح توضیح داد: پساب آب مصرفی شهروندان همدانی در تصفیه‌خانه تصفیه می‌شود. با شهرک صنعتی ویان قرداد تأمین آب از این طریق بسته‌ایم و قول داده‌ایم برای هر سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت آب تأمین کنیم تا صنعت استان توسعه یابد. 

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان مقدار مطالبه آبفا را از مشترکان ۲۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این مقدار طلب 6/16 میلیارد به مشترکان خانگی و 6/2 میلیارد نیز به مشترکان اداری مرتبط است.
حسینی بیدار هدر رفت واقعی آب شرب را ۱۳ درصد در استان عنوان و گفت: مدیریت فشار شبکه و کاهش فشار شبانه آب پیشگیری کننده از هدر رفت بوده است؛ امسال نیز یک هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال برای عمران، زیرساخت‌ها و توسعه شبکه آبرسانی استان هزینه خواهد شد.

کد خبر 607346

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha