مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره وضعیت تالاب آق‌گل هشدار دارد و از دستگاه‌های مدیریت منابع آب استان همدان خواست برای حل مشکل این تالاب به صورت جدی وارد شوند. تالاب آقگل، یکی از زیباترین تالاب‌های ایران با ویژگی‌های اکولوژیکی جالب و منحصر به فرد، از جاهای دیدنی استان همدان و استان مرکزی و یکی از جذاب‌ترین تالاب‌های ایران است.

تالاب آق‌گل

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان این‌که قبل از اجرای هر پروژه باید آن را با طرح آمایش سرزمین مطابقت دهیم، توضیح داد: در سال‌های گذشته پروژه‌هایی اجرا شده که کشور را با بحران مواجه کرده است و حالا باید کلی هزینه شود تا این بحران‌ها رفع شود. پروژه‌های مدیریت منابع آب از جمله این پروژه‌هاست که تالاب‌های کشور از جمله تالاب آق‌گل را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

محسن جعفری‌نژاد با اشاره به این‌که تالاب‌ها به عنوان یکی از منابع مهم زیستگاهی دچار مشکلات اساسی هستند، افزود: آق‌گل به عنوان یک تالاب مهم برای استان همدان از نظر موقعیت جغرافیایی، که ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد، مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته و باید به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: الگوهای کشاورزی در اطراف این تالاب باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و چاه‌های غیرمجازی که در محوطه آن حفر شده‌اند، مسدود شود. در حال از دست دادن یک اکوسیستم پایدار که می‌تواند اثرات مثبت زیادی بر زندگی مردم، متروکلیما و آب و هوای مردم داشته باشد، هستیم و برای حل این مشکل دستگاه‌های مدیریت آب باید به صورت جدی وارد شوند.

جعفری نژاد ادامه داد: تلاش ما این بوده که یک کانال آب‌رسانی در این تالاب ایجاد کنیم تا در صورت جاری شدن آب در آن به محض اولین بارندگی، انتقال آب راحت‌تر اتفاق بیفتد. مطالعه تالاب نهایی و به وزارت نیرو ارسال شده و این وزارتخانه باید هرچه سریعتر برای آب‌رسانی به آن تصمیم‌گیری کند. طرح مدیریت زیست‌بومی هم با کمک جوامع محلی و مشارکت مردم نهایی شده و ما امیدوارم این سند در شورای برنامه‌ریزی دو استان مرکزی و همدان مصوب شود، چراکه این سند تکلیف دو استان مذکور را برای احیای تالاب آق‌گل مشخص کرده است.

وی افزود: امسال هم یک دریچه کنترل تالاب فصلی احداث خواهد شد که این دریچه‌ها به ورود سیلاب‌ها به تالاب کمک شایانی می‌کنند تا دچارل بحران‌های بعدی نشویم.

گفتنی است این تالاب از سال‌ها قبل به علت اختلافات دو استان مرکزی و همدان در تأمین آب آن، کاملا خشک شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان همچنین از ابلاغ سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که 3 دی 98  در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب شد، خبر داد و گفت: هدف اصلی این سند حفاظت از محیط زیست کشور و حفظ شرایط طبیعی آن از طریق ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست جامعه است.

جعفری‌نژاد ادامه داد: افزایش آگاهی عمومی  برای آشنا شدن تمامی افراد جامعه با نقش خود در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و مشارکت در حفاظت از محیط زیست کشور، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مشارکت آحاد جامعه برای حفظ مطلوب محیط زیست و منابع طبیعی و ارتقای نقش دستگاه‌های مختلف و سمن‌ها و مجموعه‌های مردمی برای فرهنگسازی در جهت حفاظت آگاهانه و داوطلبانه از محیط زیست اهداف کلی تنظیم این سند را تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد: بر این اساس کارگروه استانی ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور در سطح استان همدان نیز تشکیل می‌شود و نیاز است در شورای فرهنگی استان این سند تبیین و وظایف دستگاه‌ها ابلاغ شود.

کد خبر 607307

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha