حل معضل پسماند، تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی، ساماندهی زنجان‌رود و حل معضل بیکاری از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است

استان زنجان

پوپک قاسمی-همشهری آنلاین:

استان زنجان در همسایگی با 5 استان مرزی کشور قرار دارد. این استان علاوه بر موقعیت جغرافیایی مناسب، با وجود ظرفیت‌های معدنی، گردشگری و کشاورزی توسعه چندانی نداشته است. اهالی این استان در حال حاضر که روزهای پایانی دولت دوازدهم است مطالبات به جا مانده زیادی دارند و امیدوارند دولت سیزدهم بتواند مطالباتشان را محقق کند.

ساماندهی پسماند

شهرام مهدوی از شهروندان زنجانی در این باره اظهار می‌کند: ما زنجانی‌ها همیشه برای سرافرازی میهن اسلامی حضور پرشور در صحنه داشته‌ایم و انتظار داریم مسئولان نیز به مشکلات ریز و درشت این استان توجه داشته باشند. وی اظهار می‌کند: در حال حاضر ساماندهی وضعیت پسماند کارخانه روی که بارها در مورد آن وعده داده شده از مطالبات شهروندان زنجان است زیرا این معضل با سلامت و زندگی مردم ارتباط دارد.

زیرساخت های فرهنگی

سمانه اشرفی دیگر شهروند زنجانی عنوان می‌کند: شهر زنجان از نظر زیرساخت‌های فرهنگی نیازهای زیادی دارد که باید دولت آینده روی آن تمرکز داشته باشد. وی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی می‌افزاید: پروژه ساختمان کتابخانه مرکزی بیش از 10 سال نیمه‌کاره مانده است. در حالی که بسیاری از شهرستان‌های کوچک استان‌های همسایه کتابخانه مرکزی دارند.

اشرفی در ادامه می‌گوید: ساختمان تئاتر شهر نیز از پروژه‌های نیمه‌ تمامی است که اهالی فرهنگ و هنر درخواست تسریع در اتمام این پروژه را از دولت آینده دارند. فرید امینی‌فر دیگر شهروند اهل خرمدره نیز عنوان می‌کند: اقلام خوراکی مانند گوشت در زنجان قیمت بالاتر از میانگین کشوری دارند و انتظار داریم مسئولان دولت آینده با نظارت و مدیریت بهتر بتوانند از گرانی و تحمیل هزینه به خانوارهای استان بکاهند.

مطالبات زیست محیطی

رامین کلانتری از شهروندان شهرستان ابهر نیز از نبود فضای ورزشی کافی گلایه می‌کند و می‌افزاید: پروژه‌های بزرگی مانند استادیوم 15 هزار نفری از سه دولت پیش شروع شده ولی تا کنون به پایان نرسیده است. این حق جوانان زنجان است تا بتوانند از فضای ورزشی کافی و با کیفیت استفاده کنند. خدیجه سرداری دیگر شهروند زنجانی از دغدغه‌های زیست محیطی زنجان می‌گوید. وی عنوان می‌کند: 10 سال قبل ساماندهی زنجان‌رود و تبدیل آن به مرکز تفریحی و گردشگری در جنوب شهر زنجان مطرح شد و در مرحله نخست مسئولان شهری به سرعت ضلع غربی پل بیجار تا پل میربها را ساماندهی و ظرف سه ماه از آن بهره برداری کردند اما عملیات عمرانی برای ساماندهی این رودخانه در همین مرحله متوقف شد. به دلیل اهمیت زیست محیطی این رودخانه، از دولت آینده انتظا رداریم ساماندهی آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. وی همچنین به مشکل بحران آب اشاره می کند و می افزاید: یک سوم جمعیت این استان در بافت روستایی قرار دارند و در حال حاضر به دلیل نبود مدیریت اصولی، روستاهای این استان با کم آبی روبرو هستند و دولت آینده باید راهکاری برای حل مشکل کم آبی روستاها داشته باشد.  تقی سرافراز دیگر شهروند زنجانی عنوان می‌کند: زنجان در مسیر عبور استان‌های همسایه به مرکز کشور است و از سوی دیگر 5 استان همسایه زنجان در مرز کشور قرار دارند و به همین دلیل تامین زیر ساخت‌های حمل و نقل مانند دوخطه کردن ریل آهن قزوین- زنجان باید مورد توجه باشد. وی می‌افزاید: گردشگری زنجان آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. طارم بهشت پنهان ایران زمین هنوز هم برای گردشگران ناشناخته است از دولت آینده توجه به توسعه گردشگری زنجان را می‌خواهیم.

مطالبات از نظر کارشناس

ابوالحسن صادقی جهانی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و از مدیران کل سابق استان در گفت و گو با خبرنگار همشهری درباره معضلات و مطالبات استان عنوان می‌کند: در مورد مطالبات از دولت آینده می‌توان به دو نگاه اشاره کرد که یکی نگاه مردم و مشکلات معیشتی آنهاست که در شرایط اقتصادی کنونی در تامین مایحتاج اولیه زندگی مشکل دارند و دیگری وجود مطالبات استانی مانند پروژه‌های نیمه تمام است.  وی ادامه می‌دهد: درست است برخی پروژه‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و تکمیل آنها می‌تواند تا حدودی در توسعه زنجان موثر باشد اما اولویت اول ساماندهی معیشت مردم است و باید تمام توان بر رفع موانع اقتصادی متمرکز شود. صادقی جهانی می‌افزاید: دولت آینده باید از روز شروع تا پایان خدمت، برنامه جامع داشته باشد و نگاه پروژه محور نداشته باشد زیرا در نگاه پروژه محور چند پروژه کلنگ‌زنی و بهره‌برداری می‌شود اما در این شرایط رشد اقتصادی پایدار اتفاق نمی‌افتد. وی با اشاره به اولویت اشتغال در استان ادامه می‌دهد: استان زنجان دارای آمار بالای تحصیل‌کرده بیکار است و باید فرصت عادلانه اشتغال بین شهروندان ایجاد شود تا نیروهای جوان مولد که فرصتی برای توسعه هستند به نیروی مصرف کننده و تهدید اقتصاد خانواده تبدیل نشوند. صادقی جهانی می‌گوید: شایسته سالاری و مبارزه با رانت می‌تواند مدیریت امور را در مسیر صحیح پیش ببرد. حدودا سهم بخش خدمات از اشتغال این استان 33 درصد، صنعت و معدن 33 و بخش کشاورزی 34 درصداست.

کد خبر 607261

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha