مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

چند سالی ‌است که وقوع حوادث کوهستانی در استان البرز با رشد زیادی همراه است.

حوادث کوهنوردی

به گزارش همشهری آنلاین، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با بیان آمار بیشترین ماموریت مرتبط با حوادث کوهستان در استان‌ها اظهار کرد: استان البرز پس از استان تهران  با ۶۵ ماموریت و اختصاص ۹ درصد از کل ماموریت‌های کوهستان کشور در رده دوم قرار گرفته است.

محمد باقر محمدی گفت:استان تهران با ۹۸ ماموریت و اختصاص ۱۳ درصد از کل ماموریت‌های کوهستان به خود در ردیف نخست و استان فارس با ۵۳ مورد ماموریت، ۷ درصد از کل ماموریت‌های کوهستان کشور به خود در رده سوم این فهرست قرار دارد.

دلایل وقوع حوادث در البرز

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز در گفت و گو با خبرنگار همشهری در این‌باره گفت: البرز دارای مناطق کوهستانی زیادی است که صعود از کوه‌ها و رفتن به دامنه‌های کوهستانی در این سال‌ها بیشتر شده و متعاقبا هم حوادثی در این مناطق روی می‌دهد که نیروی‌های ما پس از کسب اطلاع از حوادث پیش آمده سریعا خود را برای امداد رسانی به منطقه مورد نظر می‌رسانند و کار امداد را انجام می‌دهند.

امیرعباسپور گفت: مناطق کوهستانی طالقان> کوه نور کرج و مناطق کوهستانی جاده چالوس از جمله نقاط پرحادثه کوهستانی کرج هستند.

وی با بیان اینکه براساس تعاریف هلال احمر بین حادثه دیده و مصدوم تفاوت‌هایی وجود دارد تصریح کرد: مواردی که برای افراد در مناطق کوهستانی پیش می‌آید متفاوت است. حوادث گاهی مربوط به افراد محلی است، گاهی مربوط به مردم عادی و گردشگران و گاه هم برای کوهنوردان هست که همین موارد نوع ماموریت‌های امدادی ما را تعیین می‌کند.

عباسپور توضیح داد: مثلا در مناطق کوهستانی طالقان برخی افراد برای چیدن قارچ و انواع سبزی‌ها به مناطق کوهستانی می‌روند و دچار حادثه می‌شوند. مواردی به  گم شدن افراد در کوهستان‌ها مربوط می‌شود و در برخی مواقع هم بر اثر ریزش کوه یا سر خوردن کوهنوردان مصدوم می‌شوند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز ادامه داد: هرحادثه‌ای که به هلال احمر استان اطلاع داده می‌شود نیروهای امدادی حاضر در نزدیکترین پایگاه امدادی به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی همچنین بیان کرد: به عنوان مثال کوه در کرج از مناطق پرحادثه استان است که هلال احمر در این نقطه یک پایگاه دائمی برای امداد رسانی دارد.

بی‌توجهی به قوانین و نکات فنی

یک فعال رسانه‌ای در امور کوهنورد هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: حوادث کوهستان از پرچالش‌ترین مسائل در بخش امداد و نجات است  به همین دلیل و برای جلوگیری و کاهش حوادث کوهستان، مجلس شورای اسلامی قانونی را به تصویب رسانده  که براساس آن فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی و هیات‌های کوهنوردی در استان‌ها در کنار سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و فدراسیون نجات غریق و غواصی متولی امر ساماندهی حوادث کوهستانی شناخته شده‌اند. همچنین این فدراسیون و هیات‌ها طبق قوانین از اعضای ستاد بحران در استان‌ها هستند که متاسفانه غیر از تهران سایر استان‌ها در این رابطه فعالیتی ندارند.

امیر حسین رحیمی گفت: یکی از مشکلات عمده در استان البرز در این زمینه مربوط به مدیریت هیات کوهنوردی در استان و مرکز آن است که چندان از جنس خانواده کوهنوردی نیستند و این مساله در حوادث پیش آمده بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: به تازگی مسابقه دو کوهستان در منطقه طالقان برگزار شدو از آنجا که برنامه‌ریزی‌ها طبق اصول نبود تعدادی از دوندگان در مسیرهای تعیین شده گم شدند.

افزایش آمار حوادث در کوهستان  

 سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو کوه‌نورد افزود: در چند سال اخیر تعداد بسیار زیادی از اقشار جامعه به ورزش پیاده روی، کوهپیمایی و کوهنوردی و صعودهای ورزشی در مناطق کوهستانی علاقه پیدا کرده‌اند و به طبعیت و مناطق کوهستانی می‌روند و از آنجا که این افراد شناخت دقیقی از فنون کوهنوردی ندارند، شاهد رشد حوادث کوهستانی هستیم.

وی ادامه داد: افرادی که به مناطق مورد اشاره می‌روند اطلاع دقیقی از برنامه‌های خود ندارند. اغلب آنها نمی‌دانند فرق کوه‌رو، کوهنورد، گردشگر و طبیعت‌گرد چیست. کوه‌رو کسی که هیچ آموزشی در خصوص کوةنوردی ندیده و براساس تجربه فردی به مناطق مرتفع صعود می‌کند، این درحالی‌است که کوهنورد به کسی می‌گویند که باید کلاس‌های مختلف اعم از صخره‌نوردی، اسکی و یخ‌نوردی و دیگر آموزش‌های مربوط را گذرانده باشد. همچنین طبیعتـگرد نباید طبق تعاریف به ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متر صعود کند و گردشگر هم نباید به ارتفاعات برود.

این فعال رسانه‌ای حوزه کوه‌نوردی بیان کرد: به عنوان مثال کوه نور در کرج از مناطق پرحادثه مورد بحث در استان است که گاه مشاهده ‌می‌شود افراد بدون کفش کوهنوردی از این ارتفاع بالا می‌روند، بی‌شک این دست افراد که شناختی از ضروری‌ترین ابزار و وسایل کوه‌نوردی که همان کفش مخصوص و دیگر تجهیزات لازم است ندارند آسیب‌پذیرتر از دیگر افرادی هستند که با تجهیزات به کوه می‌روند.

هیات کونوردی استان قدرت اجرایی ندارد

رئیس هیات کوهن‌نوردی استان البرز هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: البرز با داشتن ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰ هزار متر از استان‌های پرظرفیت و پراستعداد در زمینه‌ کوه‌نوردی است که این مساله باعث شده تا افراد برای رفتن به مناطق مرتفع استقبال کنند.

سیدرضا فیض درباره وقوع حوادث کوهستانی در استان بیان کرد: بحث وقوع حوادث بیشتر مربوط به افرادی به صورت آزاد و کوه‌رو و خارج از حوزه فعالیت‌های هیات کوه‌نوردی به مناطق صعود می‌کنند که متعاقبا به دلیل نداشتن شناخت کافی از فنون کوة نوردی با مشکل و حوادث روبه‌رو می‌شوند.

وی که شهردار یکی از مناطق کرج است درباره اینکه هیات چه برنامه‌ای برای کاهش حوادث در دستور کار دارد گفت: هیات کوه‌نوردی یک تشکل است و قدرت اجرایی ندارد. یکی از اقدامات برای کاهش حوادث کوهستان دستورالعملی است که از سوی  وزارت ورزش و جوانان صادر و براساس آن مجوز کلیه گروه‌های کوه‌نوردی ابطال شده است. براساس این دستور همه افراد باید عضو باشگاه‌های کوه‌نوردی باشند و زیر نظر باشگاه فعالیت کنند با این توصیف هنوز شاهدیم که گروه‌ها همچنان فعالیت می‌کنند و در این رابطه باید دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارت ورزش و دستگاه قضا ورود کند.

کد خبر 607191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha