شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: میخائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهوری گرجستان موافقتنامه آتش بس با روسیه امضا کرد.

به نوشته ال موندو، ساکاشویلی موافقتنامه آتش بس را پس از دیدار با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا امضا کرد و اعلام کرد که این موافقتنامه را به منظور پایان دادن به خشونت‌ها در منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی امضا کرده است.

رایس اما در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور گرجستان خواستار خروج سریع نیرو‌های روسی از گرجستان شد: "وظیفه اضطراری ما امروز بر خروج سریع نیرو‌های روسی و بازگشت این نیرو‌ها به روسیه استوار است."

رایس در ادامه به این که اذعان کرد که آتش بس توافقی میان روسیه و گرجستان مکانیزمی است که در کوتاه مدت به منظور بازگشت امنیت به منطقه اتخاذ شده است. اما این آتش به مثابه پایان مناقشات ارضی که منجر به نبرد دو طرف شد، نخواهد بود.

میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان این کنفرانس خبری بخشی از مسئولیت وقوع درگیری با روسیه را متوجه غرب و ناتو دانست، او ادعا کرد:"ما چندین هفته پیش از آغاز درگیری‌ها نسبت به احتمال حمله روسیه هشدار داده بودیم، اما غرب چندین و چندین بار نسبت به هشدار‌های ما با بی اعتنایی برخورد کرد.

ساکاشویلی در ادامه با مطرح کردن ادعای تکرای درباره این که روسیه در حال انجام طرح پاکسازی قومی در گرجستان است، ناتو را نیز طی اظهاراتی انتقاد آمیز خطاب قرار داد و گفت: در اجلاس ناتو که در بوخارست برگزار شد، این سازمان با ورود گرجستان به ناتو مخالفت کرد.

ساکاشویلی در پایان ضمن تائید امضای موفقتنامه آتش بس، اعلام کرد که این آتش بس یک موافقتنامه نهایی بر سر صلح نخواهد بود.

پس زمینه

روز پنجشنبه 7 اوت و یک روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک پکن ارتش گرجستان دست به یک عملیات تهاجمی گسترده نظامی علیه منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی زد.

در واکنش به این تهاجم، روسیه نیز نیرو‌های خود را به سمت اوستیای جنوبی که اکثر شهروندان آن روسی هستند، حرکت داد.

در سال 1992 نیروهای گرجستانی از منطقه اوستیای جنوبی بیرون رانده شدند و این منطقه اعلام استقلال کرد، اما تا کنون جمهوری اوستیای جنوبی در عرصه بین‌الملل مورد شناسایی رسمی قرار نگرفته است.

اوستیای جنوبی و آبخازیا دارای روابط رسمی با روسیه هستند. در حالی که نیرو‌های گرجی در صدد آن برآمده‌اند، تا با توسل به روز بر دو جمهوری اوستیا و ابخازیا مسلط شوند، دولت تفلیس ادعا کرده است که روسیه تلاش دارد این دو منطقه را جهت خنثی کردن تلاش‌های  گرجستان برای عضویت در ناتو، به خاک خود منضم کند.

کد خبر 60716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز