شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران معتقد است پیچیده شدن شرایط اکران، متفاوت بودن شکل عرضه نمایش فیلم‌ها و انجام نشدن داوری فیلم‌ها در دو سال گذشته از مسائلی است که برگزاری جشن خانه سینما را در سال ۱۴۰۰ با اما و اگر روبرو می‌کند.

خانه سینما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رامین حیدری فاروقی درباره چگونگی برگزاری جشن خانه سینما که سال قبل هم بخاطر ادامه‌دار بودن پاندمی برپا نشد، توضیح داد: «جشن‌خانه سینما در روز ملی سینما برای سینماگران ایران بیش از یک رویداد برای ارزیابی کیفی، هنری و فنی سینمای ایران است؛ این جشن و آن روز، یادآور یک داستان پرماجراست از شخصیت‌ها و همراهی‌ها و همدلی‌های آدم‌هایی که برای داشتن و ماندن و رشد سینمای هوشیار در ایران کوشش مستمر کرده‌اند. برگزاری جشن، برای آکادمی خانه سینما، که انجمنی است فرهنگی - آموزشی است و هدف آن ارزیابی اثربخشی رفتار سینمای ایران از ایده تا اجراست، اصول و قواعدی دارد که باید علمی، منطقی و پیشنهاد دهنده و عملی باشند؛ انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران محل فکر کردن و مراجعه خلاق به مستنداتی‌ است که می‌توانند بگویند چه کرده‌ایم و چه می‌کنیم و طراحی ما برای بعد چیست؟

 جشن خانه سینما، آیین و مناسک احترام گذاشتن به زندگی در قاب تصویر در حرکت است که حالا چیزی وسیع‌تر است از حافظه ما از سینما و بنا و محل و تالاری که در آن فیلم نمایش می‌دهند؛ امروز و پس از کرونا تصوری که مربوط بود به پیش‌بینی سال‌های آینده و یک‌دهه پیش‌رو، در یکی- دو سال رخ داده است و هنر - صنعت فیلم ایران از انواع روش‌های اکران بهره گرفته است. اما این فرایند، تند و سریع و نامتوازن انجام شده و مفهوم اکران در این ایام بسیار پیچیده است. فیلم‌هایی به وقت خود اکران نشدند، به شکل دوپاره اکران شدند، تعدادی اصلاً اکران نشدند، شکل نمایش و عرضه آثار متفاوت بوده است، سال گذشته داوری رخ نداد و مسئله تعداد آثاری که باید در کنار هم داوری شوند و مربوط به دو دوره هستند خیلی مهم است. چه باید کرد؟ اگر این‌ها داوری نشوند در آینده باید با حجم زیاد آثار چه کرد؟»

او افزود: «در آخرین دوره ما سازوکاری طراحی و اجرا کرده بودیم که اعضای آکادمی در طول سال و در سالن‌های سینما و همراه تماشاگران، آثار را ببینند اما با همه‌گیری بیماری و تعطیلی و وقفه‌های غیر قابل پیش‌بینی، حالا سؤال این است که اگر داوری صورت نگیرد، آیا سزاوار است و می‌شود قید تشویق کار کسی را زد که در این ایام در فیلمی مشارکت داشته و درخشیده و شاید به این زودی‌ها و به آسانی تکرار نشود؟ آیا می‌شود در این اکران نامتوازن از اعضاء تقاضای داوری دقیق و صحیح و کارشناسانه داشت؟ آیا می‌شود در پلتفرم‌ها شرایطی برای تماشای آثار و داوری آن‌ها به شکل مجازی فراهم آورد؟ آیا جشن را می‌شود به شکل نیمه حضوری برگزار کرد؟ می‌بینید که پرسش‌ها بسیارند و در شرایط اجتماعی و سیاسی خاصی هم هستیم. آکادمی خانه سینما و اعضای هیئت مدیره در حال بررسی داده‌ها و آمار و آمادگی برای نظرسنجی از  صاحبان آثار و داوران آکادمی هستند تا گزارش و برنامه پیش‌رو را بر اساس تحلیل موقعیت و امکانات و اولویت‌ها تنظیم و در اولین فرصت آن را اعلام نمایند.»

حیدری فاروقی تاکید کرد: «سینمای ایران، طی سال‌ها، پیشخوانِ نمایشِ  نقاط عطف و بنیان‌ها و فراز و فرود کیفیت رفتارهایی بوده که نیاز به تفسیر و ارزیابی و نقد و تصحیح و تشویق داشته‌اند و انواع فیلم‌های ایرانی بیش از آنچه در حوزه اقتصادی، صنعتی و قوانینِ مشوِّق دراختیارشان بوده عمل کرده‌اند، توجه جلب کرده‌اند، جریان‌ساز شده‌اند و گاهی تحت تأثیرِ جریان‌هایی بیرون از خود دچار سختی شده‌اند؛ اما جامعه فعالی در هنر-صنعت فیلم ایران، نسل به نسل در حرکت است که نقش فیلم و فیلمسازی در فرهنگ معاصر ایران را به شاخصی هویتی از امکان بروز کیفیت بدل کرده است و جشن حضور و وجود وجدانگیزش باید نمونه باشد؛ نمونه‌ای از تناسب شکل و محتوا.

امیدواریم شرایط طوری باشد که گردهم‌ آمدن برای گرامیداشت فرهنگ، تعقل، تفکر و توانِ سینمای ایران در انگیزش عواطفِ معنوی و زیبایی‌شناختی، در خور شأن کارنامه قابل احترامش باشد.»

کد خبر 607001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha