مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

افزایش 15 درصدی برداشت سیر در آذربایجان غربی قیمت این محصول را تا 4 هزار تومان کاهش داده است.

برداشت سیر

به گزارش همشری آنلاین، سیر یکی از محصولات زراعی پر مصرف در منطقه آذربایجان است.سیر، در این منطقه به ویژه شهرهای غربی آذربایجان غربی  به طور گسترده به عنوان طعم دهنده در غذا استفاده می شود ، همچنین در سال های اخیر سیر برای پیشگیری و درمان طیف گسترده ای از بیماری ها در طب سنتی  مورد توجه قرار گرفته و به اعتقاد اهالی منطقه   سیر موجب کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات عصبی می‌شود.

علاوه بر این کاهش منابع آبی دراستان موجب شده تا جهاد کشاورزی برنامه های تشویقی برای افزایش کشت سیر در استان داشته باشد به نحوی که امسال با تداوم برنامه ریزی‌ها برداشت سیر 15 درصد در استان رشد داشته است. اما این افزایش برداشت برای کشاورزان چندان خوشحال کننده نبوده چرا که قیمت این محصول در بازار به شدت کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر با توجه به بحران آب و نیاز آبی کم این محصول همواره از سوی مسئولان به کشاورزان توصیه می شود برابر الگوی کشت ارائه شده توسط کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی کشت سیر را در تناوب با سایر محصولات آبی لحاظ نمایند  و کشاورزان نیز انتظار دارند مسئولان جهاد کشاورزی همزمان با این توصیه ها به فکر مدیریت بازار و فروش مناسب محصول هم باشند.

کاهش سه برابری قیمت سیر

صابر ساجدی، عضو هیئت مدیره تعاونی کشاورزان شاهین دژ با بیان اینکه قیمت سیر در ماه های اخیرسیر نزولی زیادی داشته، می‌گوید: قیمت این محصول در ماه های بهمن و اسفند تا 30هزار تومان در بازارخرده فروشی و 20 هزار تومان در میادین می رسید که همین موضوع کشاورزانی را که منتظر برداشت محصول بودند، خوشحال کرده بود تا حداقل بتوانند به سوددهی خوبی برسند.

وی خاطر نشان می‌کند: اما در حال حاضر و با آغاز برداشت سیر در مناطق جنوبی و غربی استان قیمت این محصول درمیادین تا 7 هزار تومان و در خرده فروشی تا 10 هزار تومان کاهش داشته است.

این فعال حوزه کشاورزی ادامه می‌دهد: کشاورزان مجبوربه فروش عمده محصول به صورت پشت وانتی درمزارع شده اند و این محصول پشت وانت و نیسان به شهرهای دیگر ارسال شده و مانند هندوانه و خربزه به فروش می رسد، در حال حاضر قیمت پشت وانتی این محصول در شهرها به6 هزار تومان رسیده و وانت چی ها سیر را تا کیلویی 4هزار تومان از کشاورزان خریداری می کنند.

صادرات سیر به استان‌های همجوار

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت  سیر از مزارع استان،  می گوید: از هر هکتار سطح زیر کشت سیر خشک به طور میانگین 14 تن و از هر هکتار سطح زیر کشت سیر تر به طور میانگین 30 تن محصول برداشت می شود

علی عیدی ادامه می دهد: امسال ۵ هزار و ۳۷۸ تن سیر از ۳۴۰ هکتار از اراضی زراعی این محصول در شاهین‌دژ، میاندوآب ، نقده ، مهاباد وبوکان آذربایجان غربی و شهرهای دیگر برداشت می‌شود.

 وی با اشاره به پیش بینی افزایش 15 درصدی تولید سیر در سطح استان، خاطر نشان می کند: سیر تولیدی که عمدتا از ارقام محلی است، عمدتا در شهر شاهین دژ تولید می شود.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در پاسخ به نحوه مدیریت بازار وتامین سود کشاورزان خاطر نشان می‌کند: این محصول علاوه بر مصرف داخلی به سایر شهرها و استان‌های کشور نیز صادر می‌شود و با حمایت از فروش خارج از استانی از کاهش قیمت و زیان کشاورزان جلوگیری می‌شود.

عیدی ادامه می‌دهد: برداشت این محصول از اواسط خرداد آغاز و تا اواخر تیر به طول می‌انجامد و امیدواریم در روزهای آتی بازار مناسب‌تری در استان‌های همجوار برای این محصول ایجاد شود.

کد خبر 606906

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha