شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
۰ نفر

با فرا رسیدن موسم اسباب‌کشی خواندن این مطلب در برنامه‌ریزی برای این کار می‌تواند مفید باشد.

اسباب کشی

همشهری‌آنلاین - زهرا رفیعی: یکی، دو هفته دیگر که امتحان‌های دانش‌آموزان تمام شود، جعبه‌های مقوایی میوه‌فروشی‌ها و بقالی‌ها ارزش پیدا می‌کند. خانواده‌ها این جعبه‌ها را به‌خصوص بادوام‌هایشان را کم‌کم جمع می‌کنند تا اثاث زندگی را دوباره در آنها بار کامیون‌ها کنند. تعداد باربری‌هایی که این جعبه‌ها را آرام و با حوصله جمع کنند و در مقصد روی زمین بگذارند کم است بنابراین نحوه بسته‌بندی می‌تواند احتمال آسیب را کمتر از همیشه کند. در ادامه چند تکنیک اسباب کشی را برای روزهای پیش رو می‌خوانید. 

برنامه‌ریزی کنید

منتظر نشوید تا هفته آخر برسد و بعد شروع به جمع کردن وسایل کنید. بسیاری از وسایل که تا زمان اسباب‌کشی نیازی به آنها ندارید را چندماه زودتر جمع کنید. بهتر است فهرستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید و وسایلی که باید جمع‌وجور کنید، تهیه کنید. شما می‌توانید یک برنامه زمانبندی برای بسته‌بندی کردن وسایل هم تدارک ببینید که مطابق آن وسایل‌تان را جمع و جور کنید تا تمام فشار کاری را در یک روز متحمل نشوید؛ البته سعی کنید این کار نفسگیر را بین اعضای خانواده تقسیم کنید.

جابه‌جایی مدارک و اشیای گران‌قیمت

همه ما وسایلی داریم که نمی‌خواهیم هیچ اتفاقی برای آنها بیفتد. برای اینکه در زمان جابه‌جایی و بعد از آن به مشکل برنخورید، بهتر است این وسایل را در خانه یک دوست یا فامیل به امانت بگذارید و بعد از اثاث کشی و سر فرصت آنها را پس بگیرید. سوابق تحصیلی مدرسه، سندها، شناسنامه‌ها، مدارک پزشکی و کل مدارک مهم‌تان را منظم و آنها را از قبل جمع‌آوری کنید. همینطور وسایلی مثل طلا و جواهر را مانند مدارک باید خودتان حمل کنید. به هیچ‌وجه این وسایل را در کارتن‌ها بسته‌بندی نکنید.

برخی از وسایل را با خودروی خودتان جابه‌جا کنید

بهتر است برخی از وسایل را مثل لباس‌های مهمانی، کیف‌هایی که حاوی لوازم شخصی است یا تابلوهای ارزشمند و... را خودتان به‌صورت مستقل پیش از روز اسباب کشی، به خانه جدید ببرید. به هر حال خسارت به برخی از وسایل جبران ناپذیر است و مراقبت از آنها بر عهده خودتان است.

کم‌کم کارتن بخرید

اگر شما هم جزو کسانی هستید که هر سال اثاث کشی می‌کنید، بهتر است بخشی از انبار خانه‌تان را به جعبه‌های مقوایی محکم اختصاص دهید. اگر اثاث کشی در زندگی شما امری نادر است، می‌توانید از بقالی محل بخواهید که جعبه‌های مقاوم را برایتان کنار بگذارد. مغازه کارتن مقوایی فروشی هم در شهر وجود دارد ولی تعدادشان کم است و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. چند هفته قبل از اسباب کشی به فکر تهیه کارتن باشید. وسایل سنگین مثل کتاب را در کارتن‌های کوچک و وسایل سبک را در کارتن‌های بزرگ بگذارید با این روش حمل‌ونقل کارتن‌ها برایتان آسان‌تر خواهد بود. چسب نواری پهن و طناب برای بسته‌بندی ایمن کارتن‌ها، ماژیک برای نوشتن محتویات روی کارتن‌ها و روزنامه باطله و پلاستیک‌های حباب‌دار مخصوص بسته‌بندی شکستنی‌ها را زودتر خریداری کنید.

گوشه‌ای برای اسباب‌

اگر خودتان به تنهایی باید اسباب را جمع‌آوری کنید بهتر است تا زمانی که بسته بندی اسباب یک اتاق یا قسمت تمام نشده است به سراغ جای دیگر نروید زیرا باعث آشفتگی اوضاع و دوباره کاری شما برای جداسازی وسایل‌ها می‌شود. از یک اتاق کوچک و یا گوشه‌ای از منزل خود برای تلنبار کردن جعبه‌ها استفاده کنید. برای داشتن کارتن خیلی محکم، ته جعبه بین درزها را نوارچسب بزنید. در مرحله بعد، نوارچسب را عمود بر چسب قبلی بزنید. برای محکم‌تر شدن، کف کارتن روزنامه یا مقوای ساده بگذارید. با توجه به نوع وسایل، آنها را داخل روزنامه بپیچید. بعد از پر شدن کارتن، در آن را بسته، روی آن نوارچسب زده، کناره‌های کارتن را برچسب بزنید. محتویات داخل کارتن و اینکه مربوط به چه‌کسی است را روی برچسب بنویسید.

صرفه‌جویی در زمان

اگر در داشتن کارتن خالی محدودیت دارید یا انتقال وسایل دراور به کارتن برایتان مشکل است، درصورتی که داخل کشوها وسایل شکستنی نیست، بگذارید وسایل داخل کشو باقی بماند. کشوها را با چسب‌نواری به بدنه کمد یا دراور محکم کنید. دقت کنید که دراور رنگ شده نباشد. نگذارید نوارچسب مدت طولانی روی دراور باقی بماند و چسب زدن را در آخرین لحظه جابه‌جایی انجام دهید.

روز موعود

برای روز اثاث‌کشی ساعتی را انتخاب کنید که ترافیک کمتری دارد و مزاحمت برای همسایه‌ها ایجاد نمی‌کند. از دوستانتان کمک بخواهید ولی نه لزوما برای حمل بار. از آنها بخواهید در مسیر حمل وسایل بزرگ خانه مثل کمدها و مبلمان، همراه کارگرها شوند تا در و دیوار را زخمی نکنند. یکی کنار کامیون بماند که مطمئن شود همه وسایل با احتیاط بار زده می‌شود و موردی از جعبه‌ها فراموش نشود. قبل از اسباب‌کشی یک مسیر خوب برای روز اسباب‌کشی انتخاب کنید تا خاور راحت بتواند از آن مسیر بیاید. همچنین برای بارگیری و تخلیه، جای پارک فراهم کنید. برای این منظور می‌توانید با پارک کردن ماشین شخصی خود و نزدیکان‌تان به‌اندازه ۲ ماشین سواری جا نگه دارید تا هنگام بارگیری و تخلیه به مشکل برنخورید. بهتر است ساعات اولیه روز را به جابه‌جایی اختصاص دهید.

هر چیزی را در مکان خود پیاده کنید

اگر روی جعبه‌ها محتویات را نوشته و وسایل شبیه به هم را یکجا گذاشته باشید، می‌توانید به راحتی هر کارتنی را در مکان خود بگذارید؛ مثلا کارتنی را که روی آن آشپزخانه نوشته‌اید به جای خود ببرید تا در خانه جدید هم وسایل را راحت پیدا کرده و هم از آشفتگی گریزناپذیر اسباب کشی کم کنید. در منزل جدید نیز هر قسمت را به شخصی بسپارید و وسایل شخصی هر کسی را به‌خودش دهید تا آنها را به سلیقه خود بچیند. با قرار دادن وسایل بزرگ مانند مبلمان و بوفه در گوشه‌ها از به‌هم‌ریختگی محیط خانه جلوگیری کنید و در نهایت بر اساس فضای باقیمانده به بهترین شکل ممکن آنها را بچینید.

کد خبر 606855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha