از آنجا که جداکردن و سرهم‌کردن دوباره وسایلی چون تختخواب و کمد، بسته‌بندی ظروف و سایر شکستنی‌ها به دقت بالایی نیاز دارد، در بیشتر کشورها شرکت‌های خاصی برای عرضه این خدمات وجود دارند و به‌دلیل حساسیت کار، معمولا دستمزدهای بالایی هم برای خدماتی که ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند.

اسباب کشی

همشهری- هدا عربشاهی: نقل‌مکان به خانه جدید فقط به مشکلات خرید یا اجاره مسکن و پرداخت مالیات‌های مربوط به آن محدود نمی‌شود بلکه طیف وسیع‌تری از مسائل به‌ویژه اسباب‌کشی را هم در بر می‌گیرد. به‌ویژه خانواده‌هایی که پس ‌از سال‌ها قصد جابه‌جایی دارند با خیل اسباب و لوازمی مواجهند که بسته‌بندی و حمل‌ و نقل آنها نیازمند صرف زمان و دقت بسیار است و اگر این خانواده‌ها از دوستداران کتاب و موسیقی باشند بسته‌بندی ابعاد پیچیده‌تری هم به‌خود می‌گیرد. اما این مشکل فقط مختص ایران نیست و همه مردم جهان با آن روبه‌رو هستند و ناچارند در کنار همه هزینه‌هایی که هنگام جابه‌جایی از منزلی به منزل دیگر درنظر می‌گیرند هزینه اسباب‌کشی را که چندان هم اندک نیست، لحاظ کنند. از آنجا که جداکردن و سرهم‌کردن دوباره وسایلی چون تختخواب و کمد، بسته‌بندی ظروف و سایر شکستنی‌ها به دقت بالایی نیاز دارد، در بیشتر کشورها شرکت‌های خاصی برای عرضه این خدمات وجود دارند و به‌دلیل حساسیت کار، معمولا دستمزدهای بالایی هم برای خدماتی که ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند. برای ‌مثال، کافی است به مورد هزینه‌های اسباب‌کشی در کشوری مثل انگلستان اشاره کرد که نسبت به درآمد متوسط خانواده‌ها به‌حدی زیاد است که حتی مردم این کشور هم از بالابودن قیمت آن در شگفتند. در ادامه با تعرفه‌های اسباب‌کشی در ۳کشور ایتالیا، ایالات ‌متحده‌آمریکا و انگلستان آشنا می‌شوید.‌
 

ایتالیا

تعرفه اسباب‌کشی کامل وسایل یک خانه سه‌خوابه در ایتالیا پیش‌ از هر چیز از روی مسافت خانه مبدا به خانه مقصد (درون‌شهری یا بین‌شهری) محاسبه می‌شود و این هزینه بین فاصله صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو، بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ک یلومتر بین ۸۰۰ تا ۲ هزار یورو و بیش‌ از هزار کیلومتر بیش‌ از ۲ هزار یورو است. دو پارامتر بسیار مهم دیگری که در تعیین تعرفه اسباب‌کشی نقش اساسی ایفا می‌کنند حجم بار و نوع وسیله حمل‌ونقل است. به‌ویژه این مورد دوم درمورد افرادی که می‌خواهند اسباب‌کشی بین جزایر داشته باشند و بنابراین، نیاز به شناورهای باری دارند اهمیت دوچندان می‌یابد.

درخصوص هزینه حمل وسایل خانه به‌عنوان نمونه می‌توان به این موارد اشاره کرد: هزینه جابه‌جایی وسایل هال و سالن پذیرایی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو، اتاق خواب والدین بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو و لوازم آشپزخانه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ یورو است.

علاوه ‌بر این تعرفه‌ها، معمولا هزینه‌های دیگری هم به فهرست اسباب‌کشی اضافه می‌شود که بسته‌بندی بین ۸۰ تا ۲۰۰ یورو، بازکردن یا سرهم‌کردن وسایلی مثل تختخواب و کابینت‌های قابل جداسازی بین ۸۰ تا ۲۵۰ یورو را شامل می‌شود. همچنین هزینه هر کارگر معادل ۱۵ تا ۲۰ یورو در هر ساعت است که این تعرفه براساس اینکه خانه در طبقه چندم قرار دارد و نوع کار، می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.
 

آمریکا

شیوه محاسبه تعرفه‌های اسباب‌کشی در آمریکا هم تقریبا مشابه ایتالیاست و براساس تعداد اتاق‌های خانه و درنتیجه حجم وسایل و مسافت خانه مبدا و خانه مقصد تعیین می‌شود. بر این ‌اساس، هزینه انتقال برای مسافت‌های بیش‌از ۸۰ کیلومتر برای خانه تک‌خوابه بین ۳۲۰ تا ۷۵۰ دلار برای خانه دو و سه خوابه بین ۷۴۰ تا هزار و ۶۰۰ دلار و برای خانه چهار و پنج خوابه بین هزار و ۱۰۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰دلار است. برای مسافت بالای ۴۰۰ کیلومتر برای خانه تک‌خوابه بین ۸۵۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰دلار برای خانه دو و سه خوابه بین هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۹۵۰ دلار و برای خانه چهار و پنج خوابه بین دوهزار و ۵۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰ دلار است. همچنین برای مسافت‌های بین‌شهری بالای هزار و۶۰۰ کیلومتر برای خانه تک‌خوابه بین ۹۵۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ دلار، برای خانه دو و سه خوابه ۲ هزار و ۱۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ دلار و برای خانه چهار و پنج خوابه بین ۴ هزار و ۹۰۰ تا ۸ هزار و ۱۰۰ دلار است.

درصورتی‌که، اسباب‌کشی به‌جای شرکت‌هایی که خدمات سراسری ارائه می‌دهند به شرکت‌های محلی و برای اسباب‌کشی داخل‌ شهر سپرده شود، هزینه به‌صورت ساعتی بین ۵۰ تا ۲۵۰ دلار محاسبه خواهد شد که این رقم براساس تعداد کارگرها بر ساعت افزایش می‌یابد. برای مثال، هزینه نهایی اسباب‌کشی یک خانه کوچک تک‌خوابه که معمولا به دو کارگر نیاز دارد و حدود دو تا سه ساعت زمان می‌برد، بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار خواهد شد. هزینه یک خانه بزرگ‌تر با دو تا سه اتاق خواب که حدود ۶ تا ۱۰ ساعت زمان می‌برد و به ۳ تا ۵ کارگر نیاز دارد بین ۶۰۰ تا دو هزار دلار خواهد بود.

درمورد شرکت‌های بزرگ‌تر که معمولا خدمات جابه‌جایی بین شهری را عرضه می‌کنند هزینه نهایی براساس وزن یا حجم وسایل به‌اضافه فاصله بین دو شهر می‌تواند بین ۶۰۰ تا ۱۰ هزار دلار شود. برای ‌مثال، هزینه اسباب‌کشی یک خانه تک‌خوابه کوچک که حدود یک تن وسیله دارد و فاصله جابه‌جایی بین‌شهری آن حدود چند صدکیلومتر است، معادل ۲ هزار و ۵۰۰ دلار می‌شود که این رقم برای خانه‌ای با دو یا سه اتاق خواب و ۵ تن وسیله، براساس میزان فاصله به حدود هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار دلار می‌رسد.
 

انگلستان

متوسط هزینه‌های اسباب‌کشی در انگلستان براساس تعرفه‌های سال ۲۰۲۱ برای خانه سه‌خوابه و مسافت بالای ۸۰ کیلومتر حتی از آمریکا هم بیشتر و دست‌کم حدود هزا رو ۱۸۱ پوند (هزار و ۶۷۱ دلار) است، درحالی‌که این قیمت در آمریکا برای حداکثر هزینه اسباب‌کشی در وضعیت مشابه درنظر گرفته می‌شود.

هزینه اسباب‌کشی در انگلستان علاوه‌بر مسافت، خدمات حرفه‌ای بسته‌بندی و مواد  راکه برابر با ۲۵۰ پوند و سرهم‌بندی دوباره مبلمان در خانه جدید که معادل ۱۲۵ پوند است، هم شامل می‌شود و این تعرفه متوسطی است که شرکت‌های باربری عضو انجمن اسباب‌کشان بریتانیا به آن پایبندند و جزئیات زیر را در برمی‌گیرد:

هزینه اسباب‌کشی خانه سه‌خوابه (برابر با ۲۴.۷ مترمکعب وسیله) در فاصله مبدا تا مقصد معادل حداکثر ۸۰.۴ کیلومتر برابر است با ۸۰۶ پوند، خدمات بسته‌بندی و مواد برای ۳۰ جعبه بزرگ برابر با ۲۵۰پوند، جداسازی و سرهم‌بندی دوباره مبلمان (معادل سه تختخواب دونفره) برابر با ۱۲۵ پوند که در مجموع هزار و ۱۸۱ پوند می‌شود.

همچنین متوسط هزینه جابه‌جایی فقط از منظر فاصله، برای خانه یک‌خوابه در فاصله ۸۰ کیلومتری برابر با ۳۵۶ پوند و در فاصله ۲۴۰ کیلومتری برابر با ۴۶۸ پوند است که این هزینه‌ها برای خانه دوخوابه به‌ترتیب ۵۷۶ پوند و ۶۸۸ پوند می‌شود. هزینه اسباب‌کشی خانه سه‌خوابه در مسافت ۸۰ کیلومتری ۸۰۶ پوند و در مسافت ۲۴۰ کیلومتری ۹۱۸ پوند و برای خانه چهارخوابه و پنج‌خوابه در فاصله ۸۰ کیلومتری به‌ترتیب هزار و ۵۶ پوند و هزار و ۱۶۸ پوند و در فاصله ۲۴۰ کیلومتری هزار و ۳۵۶ پوند و هزار و ۴۶۸ پوند است.

کد خبر 606840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha